משתמש:Alon postal/CAMP

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היא מולקולה חשובה מאוד להרבה תהליכים ביולוגים מולקולה זו היא נגזרת של חומר הידוע כאדנוזין מונו פוספאט ATP תבנית:Main



קטגוריה:ביוכימיה

cAMP[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינתוז[עריכת קוד מקור | עריכה]

cAMP מופק ממולקולת ATP ע"י אדנילט ציקלאז שהוא חלבון הנמצא בממברנת התא, חלבון זה משופעל בעזרתם של ההורמונים גלוקגון ואפינפרין . בעת קישור הורמונם אלו לאתר המטרה שלהם על פני הממברנה החיצונית של התא, מרחש שינוי בתוך התא המאפשר קישור של חלבון טרימרי ממשפחת הG פרוטאין לחלבון הממברנלי מודיפיקציה על פני הטרימר כך GDP מוחלף המולקולת GTP. בשלב הבא מתפצל התרימר ליחידות אלפא ובטא וגאמא כך שהן מחוברות לדימר, ע אלפא נודד לאדנילט ציקלאז ומשפעל אותו. בשלב זה אדנילט ציקלאז מושך אלין מולקלות ATP והוך אותם למולקולות cAMP. לתהליך זה ידועות שתי בקרות הבקרה הראשונה המאפשרת את הפסקת אדנלט ציקלז היא החלפה של GTP ל-GDP שוב ובך מתנתק G אלפא מהחלבון מתחבר שוב לטרימר ההתחלתי דרך שניה היא תחרות של G אלפא Q אשר מיתחרה על הקישור לאדנילט ציקלאז.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

cAMP הוא שליח שניוני המשמש להעברת סיגנלים תוך תאים כגון תרגום של מסרים המועברים ע"י הורמונים למשל גיקוגן ואדרנלין שאינם יכולים לחדור את ממברנת התא. תחליטו של cAMP הןא בעיקר שפעול של PKA ורגולציה של התופעות הפיזיולוגיות המופיעות עקב הופעת ההורמון. כמו כן הוא מבקר את מעבר Ca דרך תעלות יוניות.

בבני אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבני אדפ cAMP הוא זה שמשפעל את PKA (ידועה גם מזרחן תלוי cAMP)שבדרך כלל מורכז מארבע תתי יחדות מחוברות במצב הלא פעיל שלו . אנזים זה מורכב משתי תתי יחדות רגולטוריות ושתים קטליטיות C2R2 כאשר בחידות הרגולטוריות ישנם אתרים הקושרים cAMP בנסוף אזור חלבוני המתאים בצורה קומפלימנטרית מושלמת לאתרים הפעילים של היחידות הקטליטיות. עם קבלת ההורמון מתחיל סינטוז של cAMP אשר נקשר ליחידות הרגולטוריות מה שמאפשר שינוי קונפורמציה וניתוק של היחדות הקטליטיות להמשך פעילות (זירחון חלבוני במקרה זה).החלבונים המזורחנים יכולים להיותאחראיים אל מס פר פעולות המתרחשות בתא (לדוגמא הגברת הגילקונאוגנזה)כמו כן ישנם חלבונים שבעת זירחונם נקשרים ל DNA וגורמים לביטוי מוגבר של גן מסויים. לא כל החלבונים מפופעלים ע"י cAMP לדוגמא PKC.

בחידקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמת הcAMP משתנה בהתאם למצע הגידול של החיידק.בנוכחות גלוקוז שהוא מקור הנרגיה הנפוץ ביתר בטבע רמות הcAMP נמוכות.בופרון הלקטוז יש רפרסור היוצר מסום פיזי שלא מאפשר לRNA פלימראז לשעתק את מקטע ה-DNA הנחוץ. עם עלייה בריכוז הcAMP נוצר קומפלקס חלבון (CRT) וcAMP קומלקס זה מאפשר קישור טוב לDNA הורדה של הרפשרסול כתוצאה מעליה ברמת הלקטוז ושיעתוק תקין של חלבונים (בטא גלקטוזידאז).

cAMP וסרטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקרים סבורים כיום כי חוסר בקרה על לרמות cAMP גם כן קשורות להתפשטות הסרטן בתאים נגועים.

במוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקרים בעת האחרונה מראים כי cAMP משפיע על תפקוד האונה הקידמית במוח שאחראית על המחשובות המורכבות שביכולתנו לבצע (רקמת הקורטקס הקידמית). פעילות רגוליבית של טעלות יונות במוח (HCN) מבוצעת בנוכחות cAMP אשר מאפשר את פתיחתן.עליה לרמות גבוהות של cAMP מאלצות את התעלות להשאר פתוחות. דבר זה גורם לתאי המוח לתקשורת לקויה ובכך משתבשת פעילתו של המוח.