משתמש:AshraShivuk/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של AshraShivuk.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של AshraShivuk.

אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ בע"מ, נוסדה בשנת 1957. החברה הממשלתית הוקמה במטרה לעודד את היצוא הישראלי ולסייע במזעור סיכונים פוליטיים ומסחריים ובקבלת מימון לעסקאות יצוא. החברה מעמידה ליצואנים ביטוח עסקאות ייצוא לטווח בינוני וארוך (משנה ועד 15 שנים) וביטוח השקעות ישראליות בחו"ל, ונכון לשנת 2022 היא החברה הישראלית היחידה המאפשרת זאת.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשרא מבטחת ייצוא ישראלי לטווח בינוני וארוך, בעסקאות שהיקפן נע בין מאות אלפי דולרים למאות מיליוני דולרים. מרבית העסקאות אותן מבטחת החברה מתבצעות בשווקים מתפתחים, המאופיינים בסביבה כלכלית ופוליטית בלתי יציבה ובסיכוני אשראי גבוהים. כמו כן, החברה מספקת פתרונות לסיכונים מסחריים במדינות מפותחות ומתועשות.

בנוסף, אשרא מספקת ליצואנים מידע אמין ומעודכן על התרחשויות מקרו-כלכליות ועל אירועים פוליטיים וכלכליים במדינות היעד ליצוא.

תיק הביטוח של אשרא כולל עסקאות יצוא בהיקף של כשנים וחצי מיליארד דולר במגוון תחומים, ובהם: תשתיות, אנרגיה, טיפול במים, ציוד וידע רפואי, IT, מחשבים ותוכנה, תקשורת, חקלאות, תעשייה, בטחון, בטחון מולדת ובטחון סייבר.

הגנה מסיכונים פוליטיים ומסחריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביטוח האשראי של החברה מעניק למבוטחים הגנה מפני סיכונים פוליטיים וסיכונים מסחריים. בתחום הסיכונים הפוליטיים, פוליסת הביטוח של החברה מכסה מקרים בהם היצואן הישראלי אינו מקבל את התשלום המגיע לו מהקונה בחו"ל כתוצאה ממלחמה, הפיכה, מהומות, הפקעה או הלאמה. כמו כן הוא מגן מפני מקרים של הגבלות על המרה והעברה של מט"ח. בתחום המסחרי, הביטוח מגן מפני מקרים בהם היצואן הישראלי עלול שלא לקבל את התשלום המגיע לו מהקונה בחו"ל כתוצאה ליצואן כתוצאה מפשיטת רגל של הלקוח או מאי קבלת תשלום לאורך זמן.

אפשרויות מימון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשרא, כחברה ממשלתית, נהנית מערבות מדינה מלאה לפעילותה, ומשכך, בנק ישראל מכיר בפוליסות שהחברה מנפיקה כשוות ערך לערבויות המדינה. הכרה זו מאפשרת ליצואן לקבל, כנגד הפוליסה של אשרא, מימון מהמערכת הבנקאית, בתנאים נוחים.

שיתופי פעולה בין־לאומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשרא פועלת לקידום הייצוא הישראלי ולמזעור הסיכונים גם באמצעות שיתופי פעולה בינ"ל ובאמצעות הסכמים ופרוטוקולים פיננסים בין ישראל ומדינות שונות:

בדומה למרבית ה-ECAs (Export Credit Agency‏) בעולם, אשרא חברה באיגוד הבין־לאומי של מבטחי האשראי - BERNE UNION ולה קשרי עבודה הדוקים עם המבטחים הזרים ועם גופי מימון בין־לאומיים.

הפרוטוקול הפיננסי בין ישראל למדינות אחרות (הסכם לשת"פ כלכלי בין המדינות) הינו הסכם מסגרת בין שתי מדינות שמטרתו להמריץ סחר חוץ ביניהן באמצעות יצירת תשתית פיננסית עדיפה. הפרוטוקול הפיננסי מייצר נתיב מהיר וזול יותר לביטוח אשראי בעסקאות יצוא. הממשלה במדינת היבואן מוציאה ערבות לתשלום של הגוף הרוכש, וממשלת ישראל מגבה בערבות מדינה את הפוליסות שאשרא מוציאה למערכת הבנקאית. ערבות המדינה מוזילה את מימון העסקה בצורה משמעותית ומאפשרת קבלת אשראי לתקופות ארוכות.

הפרוטוקול הפיננסי הראשון עם סין נחתם כבר בשנת 1995 והורחב שוב ושוב כתוצאה מביקוש הולך וגובר. הוא היווה תשתית לחתימה של מאות הסכמים בהיקף מצטבר העולה על מיליארד דולר ארה"ב בתחומי בריאות, מים, תקשורת, חקלאות וחינוך. כמה חברות בין־לאומיות החלו לייצר בישראל על מנת לייצא לסין באמצעות הפרוטוקול. שני הפרוטוקולים הללו מתבצעים באמצעות אשרא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]