משתמש:Enave2609/אלה נווה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אלה נווה

חוקרת סביבתית מיוזמות "מהפכת המפרץ", וממקימות ארגון "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות". במרץ 2015, נווה פוצצה את מה שהפך להיות לימים "פרשית הסרטן בילדים".

רקע: אלה נווה נולדה בספטמבר 1979 וגדלה בקרית אתא. בסוף 2004 עברה אל חיפה עם חתונתה.


פעילות ציבורית - תחילת הדרך (2004-2008) : בתחילת התואר השני בבריאות הציבור, פגשה נווה בד"ר ג'אמס קריקון, מי שייסד את הקואליציה לבריאות הציבור. העמותה, שהיתה דאז חדשה, חיפשה חוקר/ת לשורותיה. עם זאת, העמותה לא היתה רשומה ועל כן נווה הצטרפה כחוקרת מתנדבת, רכזת מדעית.

נווה סייעה למייסד העמותה, ד"ר ג'ימי קריקון לכתוב מכתבים אל הרשויות ואל משרדי הממשלה אשר נגעו למפרץ חיפה ומצב התחלואה הקשה בו. שיתוף הפעולה הביא להישגים רבים, ביניהם, העלאת המודעות במשרדי הממשלה לסיכונים של מזהמים שונים ולקשרי מזהמים תחלואה. בנוסף, פעילות זו הוותה בסיס והשראה לכתיבת "חוק אויר נקי". כמו כן, ייצגה את הנושא ביחד עם ד"ר קריקון בכנסים מקצועיים .


פעילות ציבורית בשנים 2008-2013 בסוף שנת 2008, נווה נשכרה כעובדת בעמותת "הקואליציה לבריאות הציבור" שם כיהנה כרכזת מדעית בכירה. על נווה הוטלה כתיבת דו"ח הילדים, דו"ח שמטרתו היתה העלאת המודעות לקשר שבין זיהום אויר ותחלואת ילדים. את העמותה ניהל דאז יזהר רשף, תושב כפר מסריק. רשף נפטר בקיץ 2009 בטרם ראה את הדו"ח. באוקטובר 2009, הדו"ח ראה אור במסיבת עיתונאים גדולה, והוא הודפס ב2000 עותקים. הדו"ח נשלח אל כל משרדי הממשלה הרלוונטים וגרר הצהרות מצד משרדי הבריאות והגנת הסביבה - שנגעו לכך שהתעשייה במפרץ חיפה לא תתרחב - בשל ההשפעה על ילדים. הדו"ח סוקר בהרחבה בתקשורת הארצית במשך יממה, אך לאחר מכן - סיקורו הושתק. קצת לאחר כתיבת הדו"ח יצאה נווה לחופשת לידה עם הולדת ביתה השנייה.

משחזרה לעמותה, מונתה מנהלת חדשה לעמותה, רונית פיסו. פיסו הגיעה מתחומי המגדר וזכויות הנשים, וחיפשה דרך לחבר נושאים אלו אל עיסוקי העמותה. בשנה הראשונה נווה עסקה בחקר איגוד ערים חיפה והתנהלותו בעניין זיהום האויר, בנוסף, עסקה בקידום מידע לרשויות ומקבלי ההחלטות בנושאי זיהום האויר. בשנת 2011 קיבלה כמשימה לכתוב דו"ח שעוסק בקשר הייחודי שבין זיהום אויר לתחלואה. הדו"ח מומן על ידי קרן היינריך בל בישראל.




השכלה: נווה סיימה מגמת אפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור שבאוניברסיטת חיפה. את התואר הראשון קיבלה מהטכניון, בביולוגיה עם התמחות מולקולרית.