משתמש:IdanGerby/משפחת ליאון רקנאטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משפחת ליאון רקנאטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם רקנאטי מקושר לעיירה רקנאטי אשר במזרח איטליה ( Recanati Macerata Provence) , בה חיה קהילה יהודית עוד מהמאה ה- 13.

ניתן גם למצוא את שם המשפחה בכתובים מאותה תקופה, תחת שמו של המקובל מנחם בן בנימין רקנאטי (1250-1310( שהיה מראשוני המקובלים באיטליה ואשר ספרו העיקרי בקבלה "ביאור על התורה" היווה השפעה על מקובלים בדורות שאחריו וזכה לפירושו של רבי מרדכי יפה ותורגם ללטינית.

עיסוק ומסחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאות ה 15 וה – 16 הפכה העיירה רקנאטי למרכז היהודי החשוב ביותר באזור וכמקור משיכה לנציגים ולקבוצות יהודיות מאזורים מרוחקים שנהרו למקום להתכנסות ולדיונים בסיכול פעולות אנטי יהודיות.

בשנת 1569 בעקבות צו של האפיפיור פיוס השישי, גורשו היהודים מ-RECANATI ומכל מחוז פאפאל (PAPAL) למעט רומא ואנקונה (ANCONA) ורובם התיישבו בקרבת החוף והקימו עיר נמל בשם PORTO RECANATI

ליאון יהודה רקנאטי – הסב (1890-1945)[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בסלוניקי ב 18 לדצמבר 1890, למשפחה ששורשיה מאיטליה. ליאון הוא נצר למקובל הרב מנחם רקנאטי שחי במאה ה – 13 והיה פוסק הלכות נודע.

אביו של ליאון יהודה היה מנהל חשבונות וליאון קיבל חינוך מסורתי ולמד בבית ספר למסחר בפאריס.

משחזר לעירו עסק ליאון בהוראת השפה הצרפתית בבית הספר העל יסודי "אליאנס" ולימים החל לעסוק במסחר וניהול בית חרושת לטבק אשר זכה להצלחה רבה.

בסלוניקי היה נשיא הקהילה היהודית, ציר מטעמה בסוכנות היהודית וחבר הקונגרס הציוני העולמי בשנים 1929-1935, וכן נשיא לשכת בני ברית. הוא נשא לאישה את מתילדה לבית ספורטה בת למשפחת סוחרים ונולדו להם ארבעה בנים: זכריה-הארי, דניאל, רפאל ויעקב.

בשנת 1933 ביקרה רעייתו של ליאון עם הארי בנה בארץ ישראל ופגשה את בני משפחתה שהשתקעו בארץ , אחד מהם היה חבר קיבוץ והארץ מצאה חן בעיניה.

באותה שנה נסע ליאון רקנאטי לגרמניה במסגרת עסקיו. בשומעו את הצורר הנאצי בנאום כיכרות, אחזה בו בהלה לגורל היהודים וכששב לסלוניקי שכנע את בני הקהילה לעשות כמותו ולעלות ארצה.

בביקורו בפלשתינה בשנת 1934הכין את הקרקע ויחד עם שותפו משה קרסו הגיש בקשה לשלטונות המנדט לפתיחת בנק. במרץ 1935 קיבל את הרישיון לפתיחת הבנק לו קרא " בנק ארץ ישראל לדיסקונט". PALESTINE DISCOUNT BANK.

רוב פקידי הבנק היו עולי הבלקן ויוון והיחסים שנרקמו בין המנהלים לעובדים היו כיחסי משפחה.

לצד פעילותו העסקית, עסק ליאון רבות בפעילות ציבורית. עם נציגים מבני הבלקן הקים את ארגון "קדימה" שעסק בפעילויות פילנתרופיות שונות ובין היתר הקים שכונות ליוצאי יוון ובית תמחוי, "מטבח זול לנצרכים" ברחוב לוינסקי שפעל שנים רבות וסיפק מזון לנצרכים רבים.

כמו כן היה שותף בארגון "לשדה" ובארגון "שבו בנים לגבולם" שמטרתם ליישב את בני עדות המזרח והבלקן ביישובים חקלאיים ובמסגרתם הוקמו הישובים צור משה, בית הלוי ,קרני חטים. כמו כן הקים מחדש את קרן המלגות לבני עניים שהפעיל בסלוניקי "הקרן למתלמדים" לעזרה לצעירים ברכישת השכלה גבוהה פועלת מאז ועד היום.

ליאון רקנאטי נפטר במפתיע ב-13 באוקטובר 1945 והוא בן 54 בלבד.

הדור השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבעת בניו של ליאון רקנאטי הסב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי רקנאטי – הבן הבכור (1919-2011) קיבל על עצמו לאחר מות האב את ניהול הבנק ועשה זאת עד שנת 1954 שנה בה עבר לנהל בג'נבה בנק חדש שהקים עם אחיו דניאל "דיסקונט בנק אוברסיז" . בשנות השישים ניהל גם את קבוצת ראלי בלונדון, קבוצה שנמכרה כעבור שנים לבנק סקיוריטי פסיפיק בקליפורניה. הארי הקים מספר מוזאוני ראלי לאמנות לטינו אמריקאית : באורוגואי בצילה בספרד ובקיסריה. הוא נישא לפולין לבית גולדבר אך לא היו להם ילדים. הם אימצו בת ממוצא ארגנטינאי, רינה, שחלתה בגיל צעיר ונפטרה בשנת 2002 בגיל 43.

דניאל רקנאטי (1921-1984) - מונה בשנת – 1954 למנהל בנק דיסקונט. הוא ניהל את הבנק ופיתח אותו בכישרון רב והפכו לאחד משלושת הבנקים הגדולים בישראל לצדם של בנק לאומי ובנק הפועלים. בראשית שנות הששים היה בנק דיסקונט הראשון למחשב את פעולותיו והראשון להציע מניותיו לציבור. כמו כן, דניאל הקים את חברות ההשקעה "דיסקונט השקעות" וביחד עם בנק לאומי ובנק הפועלים את "כלל ישראל". הוא היה הראשון להקים בשנת 1970 חברת אחזקות בנקאיות אי.די.בי. שהחזיקה בשתי זרועות נפרדות - בנקאות והשקעות. דניאל נישא למטילדה בת אנג’ל קרסו, בת אחיו של משה קרסו במרץ 1946.

רפאל רקנאטי (1924-1999) חלק את מלאכת הניהול והעסקים עם אחיו דניאל. עבר להתגורר בניו יורק בשנת 1949, שם הקים ופיתח חברת ספנות בינלאומית מפוארת OSG בעלת צי אניות סוחר ומכליות. החברה נסחרה בבורסה האמריקאית. במקביל היה רפאל גם אחראי על עסקי חברות הבת הבנקאיות "דיסקונט ניו-יורק" ו"דיסקונט לטין- אמריקה, יו"ר DBTC וכן ייסד את "אל – ים", החברה שלימים אחיו הצעיר יעקב ז'ק ניהל . כשאחיו דני חלה, החליף אותו רפאל בתפקידיו השונים בארץ. רפאל נישא לדינה הטנה אותה פגש בעת שהיה שליח ההגנה במצרים.

יעקב –ז'ק רקנאטי (1927-1997) – האח הצעיר ,מהנדס אניות בהכשרתו – חי בחיפה וניהל מאז 1953 את חברת אניות המשא "אל-ים". החברה נוסדה על ידי האחים והייתה חלוצה בעולם הספנות הישראלי לצידה של "חברת צים " הממשלתית. "אל-ים" שרתה בראשיתה את צורכי המדינה ביבוא גרעינים ונפט ובמרוצת השנים פעלה גם בשווקים בינלאומיים. ז'ק נישא לאיליין רוזין אותה פגש בעת לימודיו בארה"ב.

שלושה אחים : דניאל, רפאל ויעקב (ז'ק) קבורים בבית העלמין ההיסטורי של תל אביב ברחוב טרומפלדור בחלקת קבר משפחתית.

לשלושתם נולדו בנים בכורים וכל אחד מהאחים קרא לבנו בכורו על שם אבי המשפחה:

בנו של דניאל - ליאון יהודה יליד 1948

בנו של רפאל -יהודה ליאון

אודי יליד 1949

בנו של יעקב - ליאון יהודה

לני - יליד 1953

הדור השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדיו של דניאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאון רקנאטי (הנכד) - יליד 1948 חי בתל-אביב. אב לשלושה , דפנה - חיה בניו יורק, אם לשלושה ילדים: אוריין מטילדה, ליאונרדו מיכאל ועמנואל שמואל. לצד בעלה איש העסקים טום קפלן פועלת למען הצלת נמרים ברחבי העולם באמצעות "עמותת פנתרה"

דניאל - חי בתל אביב ומנהל את עסקיו דרך קבוצתRHODIUM, אב לשני בנים: לביא -ליאון וינאי-מיכאל

מאי - חיה בתל אביב. 

משנת -1998 ניהל במשותף עם בן דודו אודי רקנאטי את עסקי המשפחה. לאחר פטירת דודו רפאל רקנאטי, מונו אודי וליאון ליושבי ראש קבוצת IDB.

ב-2001 פרש אודי, וליאון התמנה ליו"ר קבוצת אי די בי ,תפקיד אותו מילא עד למכירת הקבוצה במאי 2003.

באותה שנה ,לאחר שהחליט עם בני דודיו ואחותו למכור את עסקיהם המשותפים , הקים את חברת "גלנרוק ישראל" חברת השקעות המתמקדת בטכנולוגיה ומדעי החיים, במסגרתה הוא מנהל היום את עסקיו .

לצד עסקיו, ליאון הוא יזם חברתי פעיל בשורה ארוכה של ארגונים,  במסגרת עבודתו בבנק עד שנת 1986 יזם את "מפעלות דיסקונט לתרבות ולאמנות" ובנה את אוסף האמנות הישראלית של הבנק.

מאז מכהן כיו"ר מדעטק - המוזיאון הלאומי למדע טכנולוגיה וחלל – מרכז דניאל ומטילדה רקנאטי , סגן יו"ר האגודה למלחמה בסרטן , יו"ר פרויקט קולנוע שליד קרן רבינוביץ, נשיא מייסד עמותת "תפוח" לצמצום פערים דיגיטליים ומעורב בפעילות פילנתרופית ענפה אותה הוא מרכז באמצעות קרן יהל.

לינק: www.leonrecanati.com ,, www.grg.co.il , www.yahelfoundation.co.il.

יהודית יובל רקנאטי - ילידת 1951 חיה בהרצליה ובת"א, אם לשלוש בנות

דריה - אם לשני בנים, אור וגיא

נעה - אם לארבעה בנים :איתי ,עידו ,יאיר ומיכאל ובת רוני  

גילי - אם ליונתן.

יהודית מנהלת את עסקיה במסגרת חברת "גנדיר השקעות."

יהודית היא ממקימי ארגון נט"ל ועומדת בראש הארגון ואת פעילותה הפילנתרופית היא מנהלת במסגרת קרן גנדיר .

לינק: www.gandyr.com , www.gandyrfoundation.com

ילדיו של רפאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אודי רקנאטי – יליד 1949 חי בכפר שמריהו ולו שני ילדים:

שירה - אם לשתי בנות .רונה ומיקה

שי - ואב לשתי בנות. נאיה ואלורה 

מאז 2003 מרכז אודי את עסקיו באמצעות חברת "נפתלי השקעות"  מכהן כיו"ר המרכז הבינתחומי בהרצליה וכיו"ר חבר הנאמנים של תנועת מכבי העולמית.

את פעילותו הפילנתרופית מרכז אודי באמצעות הקרן המשפחתית הנושאת את שם הוריו.

 Dina & Raphael Recanati Family Foundation.

מיכאל מייקל רקנאטי ז"ל – נולד בשנת 1957 חי מרבית חייו בניו-יורק.

בשנת 2015 ניפטר ממחלת הסרטן  בגיל 58.

ילדיו של יעקב (ז'ק)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לני – יליד 1953 חי בתל אביב ולו שני בנים ובת:

טל אב לבן אלון,

יונתן

יסמין - אם לבן עומרי

 לני מנהל את עסקיו באמצעות חברת סולם אחזקות פיננסיות.

 והקים את חברת יקבי רקנאטי www.recanati-winery.com    

דויד - יליד 1956 חי בלונדון ובתל אביב ולו בן ובת:

אדם

Acacia

דויד מנהל את עסקיו בתחומי הספנות והנדל"ן ומקדיש את פעילותו הפילנתרופית לתחום החינוך.

אריאל -  יליד 1963 חי בניו יורק ולו שתי בנות דניאל ומיה. אריאל כיהן עד שנת 2003 כמנהל בחברת האניות OSG .הקים את חברת Waterlogic לטיהור מים ומכרה בשנת 2015. אריאל מנהל את השקעותיו באמצעות  Maritime Overseas Corp     

ואת הפילנתרופיה המשפחתית באמצעות Recanati Foundation – New York . 

*מעודכן לחודש אוקטובר 2017

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאון רקנאטי (הסב): https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%95%D7%9F_%D7%A8%D7%A7%D7%A0%D7%90%D7%98%D7%99_(%D7%94%D7%A1%D7%91)

הארי רקנאטי : https://www.rallimuseums.com

דניאל ומטילדה רקנאטי: http://danymatyrecanati.co.il/

רפאל רקנאטי: http://www.news1.co.il/Archive/006-D-1408-00.html

יעקב רקנאטי: https://www.madatech.org.il/jacob-recanati

מכון רקנאטי ללימודי ים: http://maritime2.haifa.ac.il

בית רקנאטי: https://he.wikipedia.org/wiki/

קרן יהל: www.grg.co.il/yahel_foundation מדעטק: www.madatech.org.il

בי"ס מנע"ס: http://coller.tau.ac.il/MBA-applicants/programs/MBA/?tab=1

בית אבות: www.recanati.org.il פרס רקנאטי: www.rcr.org.il

בית הכנסת היכל יהודה: https://he.wikipedia.org/wiki

אברהם רקנטי: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D_%D7%A8%D7%A7%D7%A0%D7%90%D7%98%D7%99

  • בשונה מיתר בני המשפחה, הקפיד לאיית את שם משפחתו ללא האות א'.