משתמש:Israelasor/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ייעוץ נישואין ומשפחה רבניים

תאור תפקידים ופונקציות.

הגדרה: ייעוץ נישואין הינו ייעוץ המתבצע עם יחידת הזוגיות ועל פי כללים וגישה מערכתית. הייעוץ מיועד לזוגות מתוך מגמה לשפר, ולהעשיר את חיי הנישואין של הפונים לייעוץ. הייעוץ מתבצע על ידי אנשי מקצוע שהוכשרו לכך.

הגישה המניעתית {PREVENTION} הינה היסוד הרעיוני העיקרי להגדרת התפקיד והפונקציות המקצועיות של יועצי נישואין. הרעיון המנחה גישה זו הוא שקל יותר להפעיל מערכת פריבנציה {מניעת בעיות}מאשר להזדקק להפעלת מערכת אינטרבנציה {התערבות טיפולית}. עבודת מניעה עם מערכת הנישואין והמשפחה נעשית באמצעות פעילות פרואקטיבית במטרה לפתח, לטפח ולשמר התנהגות אפקטיבית ותקינה בין בני הזוג. היועצים יפעילו מנגנוני מניעה ראשונית בשלבים שונים של מעגל התפתחות הנישואין והמשפחה:

1. שלב קדם נישואין {PREMARITAL PREPARATION}.

היועצים יפתחו ויפעילו תכניות הכנה לחיי נישואין ומשפחה עבור יחידים וזוגות, באופן פרטני או בעבודה קבוצתית. תכניות אלה יתרכזו בפקטורים מרכזיים המתקשרים עם בריאות חיי נישואין{MARITAL WELLNESS} ויכללו מגוון נושאים רלבנטיים: בירור ציפיות ועמדות, דרכים להעמיק המחויבות לקשר הנישואין, הערכה הדדית, הדדיות בין בעל לאשתו ו"עבודה בצוות" וכדומה.

תכניות אלה יכללו גם פתוח מיומנויות ורכישת כלים לתקשורת אפקטיבית ופתרון קונפליקטים ואי הסכמה. הגישה בהפעלת תכניות אלה היא קוגניטיבית -התנהגותית.

2. הכנה והפעלה של תכנית להעשרת קשר הנישואין לזוגות בשלבים הראשונים של חייהם המשותפים. גם תכניות אלה יפעלו ע"פ גישות קוגניטיביות והתנהגותיות המכוונות לחיזוק תא- הנישואין ושיפור הקשר בעל- אישה. לתוכניות אלה יצורפו זוגות ללא קשיים בולטים בחיי הנישואין או כאלה שאצלם הופיעו סימנים ראשונים לקושי. גם תכניות אלה יתרכזו באותם מרכיבים הניתנים לשינוי ושפור דרך הדרכה, הנחיה וחינוך לחיי נישואין. הגישה בהפעלתן של תכניות אלה היא ביסודה פסיכו- חינוכית

{PSYCHO-EDUCATIONAL ויכללו בהן, בנוסף לנאמר בסעיף קודם, גם שפור היכולת לנהל דיאלוג באפקטיביות, תקשורת בונה ולא פוגענית, דרכים להזנת ופיתוח הקשר.

3.לבד מהפעילויות הנ"ל שעיקרן הכנה וחינוך לחיי נישואין ומניעת קשיים ובעיות, יעסקו יועצי נישואין גם בהדרכה, הנחייה והכוונה של זוגות עם קשיים בחיי הנישואין. היועצים, לאחר ברור והערכה ראשונית, יבדילו בין זוגות עם בעיות קשות ומורכבות הנזקקים לטפול במסגרות אחרות, לבין אלה שייעוץ, הנחיה והדרכה יועילו להם וישפרו את מצבם.

הקריטריונים על פיהם יוחלט על הפנייתם של יחידים וזוגות לטפול במסגרות אחרות בקהילה הם: 1. כאשר אחד מבני הזוג סובל מבעיות פסיכיאטריות, שימוש מתמכר בסמים או באלכוהול וכדומה. 2. כשקיימת בעיה של אלימות במשפחה. 3. כשקיים חשש להזנחה גופנית- נפשית של ילדים ובני נוער המשפחה. 4. זוגות עם סימפטומים קשים המחייבים טפול ממושך.

יועצי הנישואין יפעלו בעיקר עם זוגות שמאפייניהם הם: א. קשיים התחלתיים ונורמטיביים בחיי הנישואין. ב. כשהקשיים ניתנים לפתרון קצר- מועד דרך גישה הדרכתית, פסיכו- חינוכית. עיקר ההתערבות של מנחים-יועצים תהיה בשלושה תחומים מרכזיים: 1. שיפור מיומנויות תקשורת: הקשבה אקטיבית, אמפטיה והכלה רגשית. 2. הבעה אפקטיבית של רגשות, הימנעות מביקורת פוגענית, וכדומה. 3. הקניית כלים ומיומנויות לפתרון הולם ויעיל של קונפליקטים ואי- הסכמות.

ייעוץ נישואין רבניים – הגישה הטיפולית עקרונות הייעוץ מושתתים על הגישה המערכתית בטיפול קצר מועד ממוקד שינוי. הגישה קובעת כבסיס שטיפול וייעוץ בחיי הנישואין ראוי שינתנו לשני בני הזוג ביחד וללא שמפרידים ביניהם במתן טיפולים מקבילים, או במתן טיפול וייעוץ רק לאחד מהם. ההנחה היא שלשני בני הזוג יש אחריות באשר לקיומם של קשיים ובעיות בחיי הנישואין, ומי "שמקלקל" נדרש לתקן. על פי גישה זו היועץ מאתר ומתאר את הדינאמיקה החוזרת על עצמה ביחידת הזוגיות כאשר בני הזוג מתמודדים עם קשיים או מצבי מתח ודריכות.זאת במגמה להביא לשינויים במערכת יחסי הגומלין הקיימת כך שבני

הזוג יתנהלו בדרך הולמת יותר. כמו כן, תהליך הברור עם בני הזוג הפונים לייעוץ כולל איתור ותאור של צרכים קיומיים וחשובים שיש לכל אחד מבני הזוג על מנת לפעול כראוי למימושם. עיקר הדגש הוא על שינויים קוגניטיביים במערך החשיבתי ובעקבות זאת שינויים בדפוסי ההתנהגות של בני הזוג בדרך שתשביע רצון השניים.


הרקע לפיתוח ההכשרה התכנית הראשונה להכשרת יועצי נישואין ומשפחה רבניים פותחה על ידי מאיר שמעון עשור, מנכ"ל מרכז י.נ.ר (יועצי נישואין רבניים) ללימודי נישואין ומשפחה. חבר לפיתוח התכנית דר' עמי שקד, המנהל האקדמי של המרכז. מרכז י.נ.ר – יועצי נישואין רבניים בישראל, הינו גוף העוסק בפיתוח תכניות לימוד העוסקות בהכשרת אנשי מקצוע למקצועות הנישואין והמשפחה. מרכז י.נ.ר פועל תחת העמותה איגוד י.נ.ר – יועצי נישואין רבניים בישראל, שהינה עמותה ששמה לעצמה למטרה לפעול להגברת המודעות בישראל לתחום הנישואין והמשפחה. עד לפיתוח התכנית בשנת 2000 על ידי מרכז י.נ.ר, היה התחום נחלת חלקם של אנשי טיפול בלבד כגון פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. הציבור הדתי שבשל סגירותו הסגרגטיבית נמנע מלקבל ייעוץ מאנשים שמנהלים אורח חיים שונה משלהם, נמנע מלקבל ייעוץ וטיפול במסגרות אלו. כך נוצרה מציאות בה בעיות בחיי נישואין והמשפחה בציבור הדתי – חרדי לא מוצאות במקרים רבים פתרון מקצועי אפקטיבי שכן קיימת העדפה טבעית ומובנת לאנשי מקצוע מתוך הציבור החרדי. מסיבה זו פונים הזקוקים לשירותים אלה לרבנים, מחנכים, מדריכי חתנים ומשגיחי ישיבות שמרביתם לא רכשו ידע מקצועי, הבנה וכלים מעשיים שיאפשרו להם לעשות התערבות מקצועית הולמת. הקמת מרכז י.נ.ר ללימודי נישואין ומשפחה ותכית ההכשרה ליועצי נישואין רבניים נועדה לצמצם פערים אלה ע"י פיתוחן והפעלתן של מספר תכניות להכשרה מקצועית בתחום הזוגיות, הנישואין והמשפחה. זאת במטרה להעלות את המודעות לחשיבותה של ברית הנישואין וחיזוק תא המשפחה, והכשרת אנשי מקצוע שיעסקו במתן הדרכה, הנחייה וייעוץ אישי, זוגי וקבוצתי במגמה לשפר ולהעשיר את חיי הנישואין והמשפחה.

תהליך ההכשרה לייעוץ נישואין רבניים. תהליך ההכשרה לייעוץ נישואין רבניים כולל שלוש שנות לימוד. במסגרת תכנית זו נחשפים התלמידים לתיאוריות הגישה המערכתית ולכלים טיפוליים ממוקדים לייעוץ נישואין ומשפחה כאשר אוריינטציית הטיפול מכוונת לעבודה פרטנית – זוגית וקבוצתית. מלבד החלקים התיאורטיים, כוללת התכנית חלקים נרחבים של פראקטיקה ועבודה מעשית הכוללת ליווי והדרכה. דגש ניתן גם לנושא של "נשמת היועץ" והתהליכים המייחדים את התהליך הטיפולי בה היועץ והנועצים פועלים יחד, תוך קיום יחסי גומלין ומתוך שיתוף פעולה מלא במטרה להביא להצלחת הייעוץ.

במסגרת מסלול הלימודים לייעוץ נישואין רבניים כלולים הנושאים הבאים: סוגיות בפסיכולוגיה התפתחותית: התפתחות במעגל החיים מינקות לגיל זיקנה מאפייני נישואין יציבים ומשביעי רצון תהליכים בהתפתחות הזוגיות, הנישואין והמשפחה מערכות ותת מערכות בנישואין ובמשפחה: דינמיקה ויחסי גומלין התפתחות הנישואין והמשפחה במעגל החיים: מאפיינים, מגמות ומשימות תוך וחוץ מערכתיות בחיי הנישואין קשיים ובעיות בחיי הנישואין: מאפיינים הסתגלותיים מול בעייתיים בחיי הנישואין התפתחות ודינמיקה של קשיים ובעיות בחיי הנישואין עקרונות בייעוץ והנחיה זוגית: כישורים ומיומנויות בתהליכי הנחייה וייעוץ של זוגות. יסודות הגישה המערכתית בייעוץ והנחיית נישואין הכנה לחיי נישואין ומשפחה: הגישה המניעתית תקשורת אפקטיבית ופתרון קונפליקטים ההשקפה היהודית על נישואין וחיי משפחה במגוון נושאים רלבנטיים לייעוץ זוגי יחסי הורים וילדים בנישואין ומשפחה ביטויי אלימות בנישואין ומשפחה: אוריינטציה כללית ומודלים טיפוליים. מבוא כללי להנחיית קבוצות, סגנונות הנחיה ומודל לבנייה ופיתוח תהליכי הנחייה בקבוצה. התפתחות מינית, השפעות והשלכות על חיי הנישואין והמשפחה. הנחיה וייעוץ בחיי אישות בנישואין. אספקטים הלכתיים בייעוץ נישואין ומשפחה אספקטים משפטיים בייעוץ נישואין ומשפחה יסודות הגישה הפסיכודינמית ויישומה בייעוץ נישואין ומשפחה