משתמש:Jab-jab/לינבורג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לינבורג... היא עיר גרמנית במדינה הפדרלית סקסוניה התחתונה, ובירת מחוז לינבורג. היא ממוקמת כ-45 קילומטרים דרומית-מזרחית לעיר המבורג, משתייכת למטרופולין שלה, ואף נחשבת לפרבר הגדול ביותר של המבורג (אף כי אינה נמצאת באותה מדינה פדרלית כמו המבורג, שהיא מדינה בפני עצמה). בעיר לינבורג מתגוררים כ-72,000 תושבים, נכון לשנת 2007. בכרך עצמו, הכולל כמה יישובים נוספים, מתגוררים בסך הכל כ-103,000 תושבים. החל משנת 2007, לינבורג מדורגת במקום ה-120 בגרמניה מבחינת מספר התושבים.

לינבורג היא, בנוסף לכך, גם עיר אוניברסיטאית, ועל כן מתגוררים בה סטודנטים רבים. בלינבורג שוכנת אוניברסיטת לויפאנה (אשר קודם לכן נקראה "אוניברסיטת לינבורג"), והיא נקראת כך על שם ישוב עתיק אשר פעם שכן במקום. באוניברסיטת לויפאנה פועלות כ-8 פקולטות במקצועות שונים המתרכזים בעיקר בתואר ראשון, וכן שני חוגים להכשרת מורים.

בלינבורג פועל תיאטרון תלת-בימתי (תיאטרון עם שלוש אולמי הופעות) מהקטנים בגרמניה. למרות תקציבו המוגבל, הוא מתפרש על פני כל הסוגות הבימתיות, ומוצגות בו פרט להצגות, גם אופרות, אופרטות, מחזות-זמר, באלטים וקונצרטים. התיאטרון מחזיק בין השאר בתזמורת סימפונית קטנה ("הסימפונית של לינבורג"), אשר מונה כ-30 נגנים קבועים וכן מספר נגנים אורחים. התזמורת הוקמה בראשיתה כדי לתפקד כתזמורת תיאטרון בלבד, אך עם השנים היא החלה להעלות סדרות קונצרטים סימפוניים וקונצרטים של מוזיקה קאמרית.

העיר עצמה היא מעין "מוזיאון פתוח", ובה ניתן לראות מבנים משכבות היסטוריות שונות. בעיר ממוקמות מספר כנסיות עתיקות, אשר העתיקה שביניהן החלה להיבנות כבר בשנת 1300. בלינבורג קייממים מספר מוזיאונים, אשר המפורסם שבהם הוא מוזיאון המלח אשר ממוקם באיזור מכרות המלח מימי הביניים, ומציג באופן חיי ומשכנע את כריית המלח, אשר הייתה אז תעשיה משגשגת. בנוסף קיימות בעיר מספר מבשלות בירה קטנות אשר בהם תהליך ייצור הבירה פתוח לקהל הרחב.

מרכזה של העיר לינבורג הוא אחד ממרכזי הערים הבודדים בצפון גרמניה אשר לא נהרסו בזמן מלחמת העולם השניה. עם זאת, העיר סבלה מהזנחה עד לשנות השישים, ולכן כמה בניינים עתיקים בה קרסו. בנוסף, בתים עתיקים נוספים נקנו על ידי כרישי נדל"ן אשר החזיקו בהם ולא תחזקו אותם במכוון, על מנת שאלו יגיעו למצב שצריך להרוס אותם, ובכך להשתמש בנכס למטרות יותר רווחיות. על מנת למנוע מצב זה, הוקם ועד עירוני אשר דאג לשימור העיר העתיקה ורחובותיה.

היסטוריה של העיר לינבורג מוזכרת בשנת 951 בשמה, בתעודה מאת אוטו הראשון, קיסר האימפריה הרומית הקדושה, המתייחסת להערבת מס מן העיר את מנזר סמוך. תעודה נוספת משנת 795 מתייחסת לאיזור מסויים בעיר, אך לא ללינבורג עצמה, אם הייתה אז קיימת. מעדויות ארכיאולוגיות נראה כי כבר בסוף האלף הראשון החלה בלינבורג הפקת המלח, שתהווה במשך מאות רבות של שנים מקור הכנסה חשוב לעיר. למרות המצאותם של מכרות המלח הרווחיים בעיר, לינבורג הייתה עד המאה ה-12 כפופה לעיירה בארדוביק אשר ממוקמת כמה קילומטרים צפונית מערבית לה (כיום פרבר של לינבורג), אשר הייתה באותם ימים משגשגת מאוד הודות להיותה נקודת מסחר חשובה (ולראיה, כבר אז היו בה שבע כנסיות). עקב התנגדותה של בארדוביק להיינריך הארי בשנת 1189, דוכס באווריה וסקסוניה, הרס אותה היינריך בתגובה. כך ירשה לינבורג את מקומה כעיירה החשובה באיזור, קיבלה זכויות של "עיר" והפכה למרכז מסחרי חשוב.