משתמש:Kamiyama Nakadoshi

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ברוכים הבאים לעמוד המשתמש שלי!

בכוונתי להרחיב ערכים הקשורים ביפן, בדגש על ערכים העוסקים בקשר בין יפן למדינת ישראל. אשמח תמיד להסתייע בעזרתכם ובידע והניסיון העומדים לרשותכם!

המשנה הויקיפדית שלי:

יחודה של "ויקיפדיה" על אנציקלופדיות אחרות הוא בפלורליזם שהיא מאפשרת. עובדה מצערת אך נכונה וטבועה בטבע האנושי היא שאנשים נוטים להגביל את הידע שברשותם בהתאם לדעותיהם ולתחומי העניין שלהם. כך למשל, אדם השייך לאסכולה מסויימת ימעט לשמוע דעות מהאסכולה המנוגדת לו, אם בגלל שהוא ממעט להסתובב במעגלים החברתיים המחזיקים בה, אם מפאת חוסר זמן ואם בגלל חוסר עניין. כך בפוליטיקה, במחקר המדעי, במדעי המדינה, ולמעשה בכל תחום בו קיים ריבוי דעות. מצב זה הוא שיוצר "נרטיבים" - תפיסות שאנו מתאימים לעצמנו על בסיס הדגש המיוחד שאנו נותנים לעובדות שאנו פוגשים. הבעיה מתעוררת שכן "נרטיבים", מטבעם, עשויים שלא לעלות בקנה אחד עם המציאות. כאן נכנסת ויקיפדיה לתמונה!

אם בעבר הידע האנושי שאוגד באנציקלופדיות נוכס לנרטיב צר ומצומצם, שכן האנציקלופדיה נכתבה ונערכה על ידי קומץ אנשים, ומכאן העריכה הושפעה מדעותיהם הספציפיות של אותם עורכים, הרי שכוחה של ויקיפדיה הוא בכך שהיא נכתבת על ידי כל אדם המעוניין לעסוק במלאכה וזאת כדי לאפשר לויקיפדיה לכסות כל נושא וכל ערך מכל זווית אפשרית, תוך הצגת כל הנרטיבים הקיימים. זוהי תפיסה ליברלית המאפשרת לקורא לגבש את תפיסת עולמו בעצמו לאחר שהתוודע לכל הזוויות האפשריות הקיימות בכל נושא.

מסיבה זו, אסור לשכוח שויקיפדיה היא קודם כל חופשית ורק אח"כ אנציקלופדיה. כאנציקלופדיה, ויקיפדיה אינה מוצלחת במיוחד: אי-דיוקים רבים בעובדות, תכנים קצרים רבים מדי ועוד בעיות הנובעות מכורח העובדה כי הערכים אינם נכתבים בכללם על ידי אנשי אקדמיה מהשורה הראשונה. אך תודות למודל הפתוח סביבו היא עובדת, ויקיפדיה מכפה על החיסרון הזה באיכויות המתאפשרות מהיותה אנציקלופדיה חופשית: א. עדכניות הערכים - על המידע להתעדכן תמיד! ב. נגישות המידע - על המידע להיות נגיש ברמה מירבית! ג. כמות הערכים - על ויקיפדיה לכסות כל נושא וכל ערך! ד. פלורליזם - על ויקיפדיה להציג כל נרטיב אפשרי!

כאמור, כ"אנציקלופדיה" - ויקיפדיה היא כישלון חרוץ, אך כ"אנציקלופדיה חופשית", ויקיפדיה עולה באיכותה על כל אנציקלופדיה סגורה שבנמצא. על כן, בכל אשר נלך יש לזכור כי ויקיפדיה היא "אנציקלופדיה חופשית".

ויקיפדיה נועדה להפוך את כלל הידע האנושי לנגיש לכל אדם, לאפשר לאנשים להיחשף לדעות ורעיונות מגוונים מכל זווית אפשרית ובכך לעודד מחקר חופשי ללא גבולות, וללא מסגרות. זהו פרוייקט שעצם קיומו יקדם את האנושות שנים רבות קדימה.

אני מקווה לראות את הויקיפדיה העברית הולכת בדרכן של הויקיפדיה היפנית והאנגלית, ומאפשרת לקוראי העברית לחוות את העושר שמתאפשר מכורח רעיונות המודל החופשי.