משתמש:Linnadav/כינוריציטיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כינוריציטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כינוריציטיס היא מחלה שפוגעת בעיקר בכנרים צעירים. בקצרה המחלה מאופיינת גם בסממנים חיצוניים ובסממנים פסיכולוגיים שהראשי שבהם הוא אי חשק להגיע לחזרה על הכינור למרות שהילד רוצה להגיע לחזרה.

למחלה יש שני זנים, זן 1 (A1) וזן 2 (A2), בעבר נקראו בטעות Type1 וType2 בהתאמה. הראשון הינו קל והשני אם לא מטופל יכול להוביל אף לשיתוק של הידיים.

התפשטות המחלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוירוס יש מספר שלבים בהתפשטות שלו שבכל שלב למעשה הוא עובר ממקום מסוים בראש החולה למקום אחר.

  1. התכנסות. הוירוס\חיידק מתחיל בתנוך האוזן, ומתמקם שם ומתרבה.
  2. שלב העלייה, הוירוס מתחיל בתנועה דרך הלחי לעבר העין, עוקף את העין וממשיך עד לקו השיער. התנועה למעשה נעשית ע"י יצירת תעלות חדשות ככל הנראה בין הגולגולת לבין העור, תעלות אלו נקראות "תעלות הכינוריציטס". בשלב זה מתחילה נשירה וזו אחת העדויות הראשונות הפיזיות לחולי. בשלב זה כמובן אי החשק להגיע לשיעור נמצא כבר בשלב שבו הילד יקטר ולא יבין למה צריך ללכת להתאמן, שוב למרות שהוא מאוד מעוניין להגיע לשיעור. המעבר לשלב זה משלב ההתכנסות מתרחש בתוך מספר שעות.
  3. שלב הירידה, הוירוס יורד מקו השיער, עד לאזור תעלות האף מעל לקו השפה. בתחילת שלב זה תתקבע חומרת המחלה. והיא תלויה במצב שביל השיער והאם הוא מסודר בצורה ישרה או שלא. הקשר הנסיבתי אינו ידוע.
    1. שביל מסודר בצורה ישרה יוביל לזן הקל של המחלה, A1. הוירוס יורד לכוון האף, ע"י שימוש ב"תעלות כינוריציטס" שהוא מייצר לשם שלב זה. בהגיע לאף, הוא נכנס למערכת הנשימה, בכך שיורד במרכז האף ישר זולג לתוך תעלות האף ויש התיצגות כנזלת ותחושת דגדוג באף.
    2. שביל לא מסודר בצורה ישרה יוביל לזן הקשה, A2. התנועה דומה לזן הקל אך הירידה לכוון תעלות האף לא נעשית במרכז האף (צד האף) ולכן אין זליגה ישירה לתוך התעלות, ולמעשה יש שאיבה של הוירוס לתוך התעלות.
  4. סיום המחלה, הוירוס מתכנס באזור הריאות. היראות מתנקות וזהו סיום המחלה.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיפול מתחלק ל2, טיפול סימפטומטי וטיפול למיגור המחלה.

חשיפה לקור עוזרת להקלה על תחושת הדגדוג והנזלת, בניגוד להיגיון, אך הדבר מחליש ככל הנראה את הוירוס. בנוסף כדורים ותרופות להקלה על גודש

ישנו רק טיפול אחד שידוע כי מטפל במחלה בצורה מלאה והוא ביטול החזרה על הכינור למרות שהכנר הצעיר מאוד רוצה להגיע.

המחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים של מחקר ע"י דניאלה ליננברג