לדלג לתוכן

משתמש:Maya.works99/יום הלאומי השבדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היום הלאומי של שוודיה ויום הדגל השוודי נחגגים ב -6 ביוני בכל שנה והם חג ציבורי בשבדיה. בעבר, 6 ביוני נחגג רק כ"יום הדגל השבדי "ורק בשנת 1983 זכה היום גם למעמד של יום לאומי. מאז 1996, היום הלאומי היה יום הצדעה, והחל משנת 2005 הוא גם חג ציבורי. היום הלאומי נחגג בחלקו לזכרו של גוסטב ואסה שנבחר למלך שבדיה ב- 6 ביוני 1523, כאשר שבדיה הפכה שוב לממלכה חופשית ושברה את איחוד קלמר, ובחלקה לזכר צורת השלטון של 1809 (שהייתה תקפה עד 1974 צורת ממשל) יוני 1809.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום שלישי, 6 ביוני 1893, סקנסן סיים את פסטיבל האביב השנה, ובחר לחגוג את היום ברוח לאומנית. בהודעה נאמר כי זכרו של גוסטב ואסה שנבחר למלך בשנת 1523 וצורת השלטון בשנת 1809 (שניהם התרחשו ב- 6 ביוני, אך ללא התחשבות בשינוי לוח השנה בשנת 1753) היוו את הבסיס. החגיגה התקיימה ביוזמתו של ארתור האליוס, מייסד המוזיאון הנורדי וסקאנסן. בשנתון של סקנסן לשנת 1893 כותב האזליוס כי "כיוון שיום החגיגה של הזיכרונות הפטריוטים הוצג בסקנסן ב- 6 ביוני, גוסטפסדגן, שנחגג שם ויחגוג מעתה ליום הלאומי השבדי". כבר בשנה שלאחר מכן (1894) הזכירה Svenska Svenska Dagbladet כי בסקנסן ב- 6 ביוני, "כמו בשנה האחרונה, הוא נחגג ליום הלאומי השבדי". עם זאת, לקח הרבה זמן עד שהיום זכה למעמד פורמלי כלשהו כיום לאומי.

לפני 1893, ה -6 ביוני נחגג ליום סנט גוסטב לזכר היותו של גוסטב ואסה שנבחר למלך שבדיה בסטרנגנס, איחוד קלמר נפסק לבסוף ושבדיה הפכה למדינה עצמאית. זה התרחש ב- 6 ביוני 1523 על פי לוח השנה היוליאני (16 ביוני 1523 על פי לוח השנה הגרגוריאני, שלא היה אז). הדוכס צ'ארלס (העתיד צ'ארלס ה -13) חתם גם הוא על צורת השלטון החדשה של 1809 בתאריך זה, 6 ביוני. עם זאת, רק ב -27 ביוני אותה שנה אישרו את ארבע האחוזות בריקסדאג וכך נכנסו לתוקף.

כאשר היה אמור להתקיים יום זיכרון לאומי, היו שהציעו את גוסטב אדולפסדגן ב -6 בנובמבר, מותו של צ'ארלס ה -12 ב -30 בנובמבר, יום הולדתו של המלך וערב אמצע הקיץ, שנפל אז תמיד ב -23 ביוני.

יום דגל השבדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון לחגיגת יום הדגל השבדי הגיע מהסיטונאי נילס לונגגרן במהלך שירותו בסופת הקרקע בקיץ 1915. הרעיון היה הראשון שהוא יחגוג בשטוקהולם כבר בסתיו 1915 ויכלול חגיגות וגיוס תרומות. עבור התאחדות קציני סופות היבשה. חגיגה חיצונית בסוף הסתיו לא נחשבה מעשית ובמקום זה הנושא נדחה עד 1916 ונקשר ל -6 ביוני, התאריך שבו נבחר גוסטב ואסה למלך סטראנגנאס בשנת 1523 וצורת הממשלה בשנת 1809 אומצה על ידי צ'ארלס השמיני. גוסטף החמישי תמך בהצעה וכן ברשויות ציבוריות שונות, חלקים מתנועת הספורט ועמותות אחרות. חיל המצב של שטוקהולם בפיקודו של אלוף הפיקוד הוגו יונגסטדט היה חיובי גם לגבי השתתפותו בחגיגת 1916.

ועדה שמונתה במיוחד העלתה תוכנית מסיבות שתורכב מטקסים באצטדיון שטוקהולם ובסקאנסן וכן מקונצרט ערב לתזמורות צבאיות בהסללבקן. ב- 10 באפריל 1916 הוקמה "מועצת יום הדגל השוודי" הבלתי פוליטית עם אלוף משנה קרל רוזנבלד כיו"ר. הדירקטוריון תרם לחגיגות שהתקיימו בשטוקהולם ולמעלה ממאה מקומות ברחבי שוודיה ב- 6 ביוני 1916. בשטוקהולם הוקמו עמודי דגל במקומות ציבוריים ובבנקים וכמה עסקים אחרים נסגרו כבר בשעה 12. באצטדיון שטוקהולם העמוס, משפחת מלוכה ובית מקהלה שזה עתה הוקם "השתתפו. 6 ביוני המקהלה" ביצעו את "דגל שוודיה", ("להבה בגאווה נגד עננים אפלים"), שיר שהלחין לרגל האירוע על ידי הוגו אלפוון עם מילים מאת קרל גוסטף אוסיאן-נילסון יום הדגל הראשון קבע דפוס לחגיגה שנשאר זהה במשך עשורים רבים ואשר החל גם לשדר ברדיו בשנת 1945. משנת 1918 חילק המלך דגלים לארגונים שונים בקשר לחגיגה; באופן זה התפשט המנהג להניף את הדגל מחוץ להקשרים צבאיים וממלכתיים והועבר בהדרגה גם לחיים הפרטיים. החלו להקים מוטות דגלים ביוזמות פרטיות בגינות וילה, למשל. בתחילת שנות העשרים צלצל פעמון בכנסיות שטוקהולם ב -6 ביוני, ואחריו תפילת שחרית והנחת זר על חזהו של גוסטב ואסה מול רידהרה.

בשנת 1933 התארגנה הלוח מחדש ל"קרן יום הדגל השוודי "וזכתה בארגון ארצי. בשנת 1936 החל שיתוף פעולה עם המושלים והוועדות המקומיות שכבר היו קיימות או שהוקמו כעת. ב -1 באוקטובר 1968 הועברה הפעילות ל"קרן הדגל השבדית "שזה עתה הוקמה, כאשר המושלים היו מנהלי הקרן ויושב ראש המועצה כיו"ר.

היוזמה לחגוג את יום הדגל השבדי לא נועדה בכוונה ליצור "יום לאומי" רשמי. עם זאת, כאשר הפך רלוונטי להכיר, 6 ביוני כבר היה תאריך קבוע וברור. יום הדגל השבדי הפך ליום לאומי רשמי בשנת 1983. בשנת 2005, זה הפך לחג שאינו עובד עם המוטיבציה לספק "מקום מספיק כדי לסמן את המשמעות של היום הלאומי בחברה השבדית".

בלוח השנה הצבאי שפרסם המו"ל אלמקוויסט וויקסל בשנים 1906–1918, נקבעו ימים מסוימים כימי דגל או מצעד. אולם ימי הדגל הציבורי הרשמיים לא נקבעו על ידי הממשלה רק בשנת 1982. חלק גדול מחגיגות היום הלאומי מתואמות כעת באמצעות הקרן ליום השוודי הלאומי, המטפלת גם במידע אודות דגל שבדיה.

יום לאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים שניתחו את חשיבותו של היום הלאומי במשך מאות שנים האמינו כי הקשר ההיסטורי הרופף לימינו הביא לכך שהוא כלל לא נחגג באותה מידה כמו למשל היום הלאומי של נורבגיה. ליום הלאומי הדני הלא רשמי ב -5 ביוני, יום החוקה, יש קשר רופף דומה להיסטוריה, והוא גם לא נחגג במידה רבה. בשוודיה כל שבדי שלישי חוגג את היום הלאומי של שבדיה (קרא את 2017) ובשנים 2011–2016 השיעור עלה מ -25 ל -31 אחוזים. בין המסורות החדשות שצצו מאז היום הלאומי הפך ליום אדום, יש הזמנה של המלך לציבור לבקר בחלקים גדולים של הטירה של שטוקהולם כל היום בחינם (כלומר ללא דמי הכניסה הרגילים).

החלטה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

צורת השלטון והצו הפרלמנטרי הנוכחי אומצה על ידי הריקסדאג לראשונה ב- 6 ביוני 1973. מאז 1983, יום הדגל השבדי - 6 ביוני - היה היום הלאומי של שבדיה ומאז 2005 גם חג ציבורי. במשך כמה שנים נדחו הצעות הפרלמנטריות להפוך את היום הלאומי לחג, ולאחרונה בשנת 2000 עם הצדקה של ועדת החוקה כי "הצורות הנוכחיות של חגיגת היום הלאומי ויום הדגל השבדי ב- 6 ביוני מספקות מספיק מקום כדי לסמן את המשמעות של היום הזה בחברה השבדית." בהצעת החוק משנת 2004 זה נחשב שאם אתה הופך את היום הלאומי לחג בשבדיה, זו תהיה דרך להראות שהיום הלאומי שווה יותר מקום ממה שהיה לו כשהיה רק ​​יום הדגל.

כאחת הסיבות להפיכת היום הלאומי לחג, נאמר גם כי מהגרים רבים הופתעו מכך שהשבדים לא חגגו את יום הלאומי. היו כמה הצעות אילו חגים צריך לבלות, כמו יום העלייה לעלות. הסיבה לכך שלא היו עוד חגים ציבוריים (שהוצעו גם הם) היא בעיקר ההתנגדות של, בין היתר, מקונפדרציית המיזם השבדי כי תהיה לכך השפעה שלילית על כלכלת שבדיה. איגודים מקצועיים מצדם מתחו ביקורת על ההחלטה להחליף את חג השבועות ביום הלאומי כחג ציבורי, מכיוון שמשמעותו פחות ימי חופש. אם 6 ביוני חל בשבת או ראשון, לא יהיה יום חופש באותה שנה, למרות העובדה שהיום השני של חג השבועות, שתמיד חל ביום שני, נתן חופשה בכל שנה. עם זאת, הסכמים קיבוציים רבים נותנים את הזכות להסכמים מקומיים בחופשה ביום אחר בשנים בהן היום הלאומי חל ביום שבת או ביום ראשון.

אוכל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחגים שוודים רבים יש אוכל מסורתי הקשור לחגיגה כמו חזיר לחג המולד, ביצים לחג הפסחא והרינג לאמצע הקיץ. ליום הלאומי של שבדיה אין מסורת מזון מבוססת. בשנת 2016, זה היה המקובל ביותר עם סורגבורד ומנות דומות שעד אמצע הקיץ על פי סקר של האגודה המקצועית Min mat, כמו תפוחי אדמה טריים עם עשבי תיבול, הרינג, ביצים (או חביתה), סלמון, פריך ותותים (או פירות יער) לדברי ברברו בלר, פרופסור לאתנולוגיה באוניברסיטת שטוקהולם, פיקניקים נפוצים ב- 6 ביוני (פורסם 2012). היסטוריון הארוחות ריצ'רד טלסטרום סבור כי מקובל לצלות באותו יום (פורסם ב -2019). מאפה היום הלאומי נקשר בדרך כלל ליום.