לדלג לתוכן

משתמש:Mirjammarion/כריס לבו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יוריס יוהאנס כריסטיאן [כריס] לבו. [Joris Johannes Christian (Chris) Lebeau]. נולד באמסטרדם, ב-26 במאי 1878 ונספה בדאכאו, ב- 2 באפריל 1945. הולנדי, צייר,מעצב ,גרפיקאי, קרמקאי, מאייר פוליטי, חרט, מעצב טקסטיל, גלף עץ, אנארכיסט וחסיד אומות עולם.

תולדות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בדירת מרתף באמסטרדם לז'אק צארלס לבו [ Jacques Charles Lebeau] מכונאי וזבן בחנות ו חריטיה סחולטה לבו [Grietje Scholte lebeau] כילד רביעי ואחרון במשפחת פועלים. אב המשפחה היה סוציאליסט וכריס ליווה אותו ל.... ב-7 במאי 1902 התחתן עם אנה לברינגטון [Anna A. Leverington] נולדה להם בת והנישואים התפרקו ב-27 בפברואר 1919.


אמנותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבו היה רב כשרונות, הוא עיצב כלי מיטה עבור מפעל כלי מיטה, זכוכיות למפעל זכוכית, ציייר על צלחות קרמיקה ואייר כלי חרס.הוא עיצב דוגמאות לטפטים,יצר באטיקים, צייר אייר , הכין קיפוליות לתחאטרון עיצב אקס ליבריס ועטיפות לספרים , עיצב והכין גלופות לבולים ,מפות שולחן חלונות משכית,


עזרה ליהודים לפני ובזמן מלחמת העולם השניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי עליית הנאצים לשלטון בגרמניה ב-1933, התחתן לאבו בנישואין מזויפים עם פליטה יהודיה, באותו הזמן גם גם לקח תחת חסותו את סיקסטה הדאמה [Sixta Heddema] אחרי שביתת הפועלים ההולנדיים ב1941, הוא התחיל לעזור ליהודים נרדפים , בתחילה באיסוף כספים אחר כך בזיוף מסמכי זיהוי וכרטיסי מזון וחיפוש מקומות מסתור בהאג, אחר כך הצטרף למחתרת, בת זוגו מריה סופיה הרמן [ Maria Sophia Herman ] עזרה לו בפעיךותו זו ב3 בנובמבר 1943נעצר זוג יהודע באדה [Ede] באיזור חאחדרלנד [ Gelderland] וזזמן חקירתם יצא שמו של כריס והמשטרה מיד עצרה את כריס ןאת מריה סופיה הרמ ן ,בחיפושים בביתם והבסטודין גילתה המשטרה המון חומרים ששימשו לזיוף אך לאבו טען בתוקף שמריה אינה יודעת על כך דבר, ואינה מעורבת כלל לכן היא שוחררה לאחר 7 שבועות ואילו הןא נשלח לבית סוהר בהאג הגלל שהיה אמן מפורסם הוא נחשב אסיר חשוב הרשו לו להמשיך ביצירתו האמנותית ולמריה הרשו להביא לו חטמרי עבודה מזון אך זה לא מנע את גירוש לפוחט ,שם עבד עם עוד אמנים ב25 במאי 1944 , הוא הועבר לדכאו בגרמניה ושם עבד במפעל הקרמיקה שבמחנה .בגלל התנאים הקשים במחנה ובעיקר בחורף 1944-5 ובגלל גילו המתקדם הוא מת במרץ 1945.

ב18 לפברואר 1981 הכיר יד ושם ביוריס יוהנס כריסטיאון לבו ובמריה סופיה הרמן כ חסידי אומות עולם.