משתמש:Omeritzics/Live USB

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Puppy Linux, דוגמה למערכת הפעלה שניתן להפעיל במצב המחשה
אובונטו 8.04 עם Firefox,‏ OpenOffice.org ו־Nautilus

רקע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי לתקן מחשב עם בעיות אתחול, טכנאים משתמשים לעיתים קרובות במערכות הפעלה קלות על מדיה שניתנת לאתחול ובממשק שורת פקודה . הפיתוח של התקליטורים החיים הראשונים עם ממשק משתמש גרפי איפשר למי שאינם טכנאים לתקן מחשבים פגומים. רוב תקליטורי מצב ההמחשה הם מבוססי לינוקס, ובנוסף לתיקון מחשבים, הם ישמשו לפעמים כמערכות הפעלה בפני עצמן.

יתרונות ומגבלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החסן נייד

מצב ההמחשה להחסנים ניידים חולק יתרונות רבים ומגבלות רבות של מצב ההמחשה לתקליטורים, וגם משלב יתרונות ומגבלות משלו.

יתרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בניגוד למצב ההמחשה בַּתקליטורים, כאן ניתן לשנות את הנתונים הכלולים במכשיר האתחול ולאחסן נתונים נוספים באותו התקן. משתמש יכול לשאת איתו את מערכת ההפעלה המועדפת עליו, יישומים, תצורה וקבצים אישיים, מה שמקל על שיתוף מערכת אחת בין מספר משתמשים.
  • תקליטורים חיים עם מצב המחשה מספקים את היתרון הנוסף של פרטיות משופרת מכיוון שמשתמשים יכולים לשאת איתם בקלות את ההחסן הנייד או לאחסן אותו במיקום מאובטח (למשל כספת), מה שמפחית את ההזדמנויות עבור אחרים לגשת לנתונים שלהם. מצד שני, החסן נייד אובד בקלות או נגנב, כך שהצפנת נתונים וגיבוי חשובים אפילו יותר מאשר עם מערכת שולחנית טיפוסית.
  • היעדר חלקים נעים בהחסנים ניידים מאפשר גישה אקראית אמיתית, ובכך נמנע מהשהייה הסיבובית וזמן החיפוש.

מגבלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות תוכנות שונות ליצירת החסנים ניידים עם מצב המחשה, כגון: Universal USB Installer, Rufus, Fedora Live USB Creator ו־UNetbootin . יש גם יישומי תוכנה זמינים שניתן להשתמש בהם כדי ליצור החסנים ניידים רבי־אתחול עם מצב ההמחשה, כדוגמת YUMI Multiboot Bootable USB Creator [1] ו־Ventoy . לכמה הפצות לינוקס ולתקליטורים חיים יש סקריפטים מוכנים שמבצעים את השלבים שלהלן באופן אוטומטי. בנוסף, ב־Knoppix ובאובונטו ניתן להתקין יישומים נוספים, וניתן להשתמש במערכת קבצים מתמשכת לאחסון שינויים. התקנה בסיסית נעה בין 16 בלבד MiB ‏(Tiny Core Linux) להתקנה גדולה בגודל DVD (4 ג׳יגה בייט).

כדי ליצור מערכת מצב המחשה להחסנים ניידים לשימוש על חומרת מחשב, יש לבצע את הצעדים הבאים:

לתקליטורים עם מצב המחשה של Knoppix יש כלי עזר שבאתחול מאפשר למשתמשים להצהיר על כוונתם לכתוב את מבני הקבצים של מערכת ההפעלה באופן זמני, לדיסק RAM, או לצמיתות, בדיסק או בהחסן נייד כדי לשמור על כל תצורות ועדכוני אבטחה שנוספו. זה יכול להיות קל יותר מאשר ליצור מחדש את מערכת ה־USB, אך עשוי להיות מעורפל מכיוון שכלים רבים של מצב המחשה להחסנים ניידים הם פשוטים לשימוש.

התקנה מלאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Microsoft Windows[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שהחסנים ניידים רבים עם מצב המחשה מסתמכים על אתחול מערכת הפעלה בקוד פתוח כמו לינוקס, ניתן ליצור החסנים ניידים עם מצב המחשה עבור Microsoft Windows באמצעות Diskpart [2] או WinToUSB.[3]

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "YUMI - Multiboot USB Creator | Bootable Pen Drive Linux". www.pendrivelinux.com (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-12-31.
  2. ^ nnamuhcs. "Create a Bootable USB Flash Drive". docs.microsoft.com (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-09-15.
  3. ^ Gordon, Whitson. "How to Run a Portable Version of Windows from a USB Drive". Lifehacker. Gawker Media. ארכיון מ-25 בספטמבר 2016. נבדק ב-25 בספטמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)