משתמש:Renatokeshet/אין מקור אין ערך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אשמח לשמוע הערות על ההצעה בדף השיחה.

טיוטה של הצעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם בערך לא מוצג מקור עצמאי ותומך בכתוב בו, והערך לא מתורגם מויקיפדיה זרה (יש לציין זאת בדף השיחה), אז מותר למשתמש כלשהו להוסיף תבנית (שעוד לא קיימת ותהיה דומה בסוגה לתבנית חשיבות) דרישת מקור לערך. אם הערך נוצר פחות מ-30 יום משימת התבנית ואם בתום ארבעה ימים לא יתווספו לערך מקור מתאים (עצמאי ואשר תומך במה שכתוב הערך) או הערה שהוא תורגם, אז מותר למחוקו במחיקה מהירה. אם לערך מקור או שהוא מתורגם, אזי ממשיכים כפי שנהוג עד עכשיו, כולל דיון חשיבות אם נדרש.

מקורות לביסוס ערך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור לביסוס ערך חייב להיות עצמאי, כלומר, נוצר על ידי מישהו לא מטעמו של מושא הערך (ולא מושא הערך עצמו).

  • ניתן להוסיף גם מקורות עצמאיים לערך, אבל לבד הם לא מספיק. חייב לפחות מקור עצמאי אחד.
  • רוב המקורות העצמאים מציגים לפחות שתי דרגות "בדיקה" - רמת הכותב (כלומר, הסופר, עיתונאי או במאי או כדומה) ורמת המאשר (כלומר, המוציא לאור, העורך, או מפיק או כדומה), שגם הם חייבים להיות "עצמאיים" אחד מהשני. זה לא מסנן מושלם, אבל הוא אובייקטיבי וממזער את הסיכונים. זה גם ממזער (גם אם לא באופן מושלם) את בעיות שנובעות ממקורות לא עצמאיים, כמו "פרסומת", "קידום עמדה" ואחרות. שים לב שגם אם יש מקור עצמאי, אם יש חשד לפרסומת או קידום עמדה צריכים לטפל בנושא - אסור לנו לאפשר את זה.
  • דוגמאות למקורות לא עצמאיים, שלא טובים לביסוס הערך, כוללות אתר הבית של מושא הערך, בלוג, והוצאה עצמית.

מקור לביסוס ערך חייב לתמוך במה שכתוב. כלומר, המקור חייב להיות ספציפית על מושא הערך ולהוות מקור למה שכתוב באופן כללי (גם אם לא עד רמת הפרטים).

  • ניתן להוסיף גם מקורות לא תומכים לערך, אבל לבד הם לא מספיק. חייב לפחות מקור תומך אחד.
  • אם המושא מופיע באיזו רשימה כללית (כמו דפי זהב), זה לא מקור שתומך בערך.
  • חדשות בעתון הן לא מספיק כמקור, הרי נכתבו מכוח הנסיבות ולא כמטרה תחילה לספר על המושא. כתבה במוסף השבת מקובל (לא אומר שיעבור דיון חשיבות).
  • מקורות שמשלימים את תוכן הערך או מוסיפים לערך הם לא תומכים.

מטרות ההצעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצעה זאת באה להתייחס למספר בעיות ולנסות לפתורן או לצמצמן, ואילו הן (לא בהכרח בסדר החשיבות הזה):

  1. הרבה ערכים חדשים (או ישנים) עוברים תהליך של הבהרת חשיבות שהוא שוחק ומלווה בוויכוחים. עבור חלק מהערכים האלו אפשר למנוע את הויכוחים ואת השחיקה בכך שפוסלים על הסף ערכים שאין בהם מקורות עצמאיים.
  1. ערכים ללא מקורות מעודדים משתמשים חדשים (וותיקים) לכתוב מתוך ידע אישי ולא מתוך כתובים. כתוצאה, חלק מהערכים שאין בהם מקורות הם לא מדוייקים או שהם חובבנים באופן מובהק. זה מוריד מאמינות הויקיפדיה.
  1. אמינות הויקיפדיה נפגעת מחוסר מקורות גם אם כל התוכן נכון. זאת מפני שמקובל להוסיך ביבליוגרפיה לעבודות טכניות או אקדמאיות (למשל, כל ערך באנציקלופדיה העברית מלווה בלפחות מקור אחד בסוף). כשאין מקורות, זה מדיף ריח של לא אמין בפני קהל הקוראים, אפילו אם כל מה שכתוב נכון.