משתמש:Ronenlub/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

{{טיוטה פרטית}

בשר חזיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשר חזיר הוא בשר לאכילה שהוכן מחזיר. במסעדות ישראליות המגישות בשר חזיר נהוג לעתים קרובות לכנות אותו "בשר לבן". הדבר נובע מהטאבו שקיים בתרבות היהודית על אכילת בשר חזיר, טאבו שנובע מדיני הכשרות. בסלנג עברי מכונה בשר החזיר במונח ההומוריסטי "בקר נמוך". בשפת חז"ל החזיר מכונה בלשון נקייה "דבר אחר", כיוון שהוא נתפס כסמל לטומאה.

איסורים דתיים על אכילת בשר חזיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביהדות, חזיר אינו חיה כשרה (הוא מפריס פרסה ושוסע שסע, אך אינו מעלה גירה), ולכן אסור לאכול את בשרו. האיסור מופיע בספר ויקרא ובספר דברים: "אַךְ אֶת-זֶה לֹא תֹאכְלוּ (...) וְאֶת-הַחֲזִיר כִּי-מַפְרִיס פַּרְסָה הוּא וְשֹׁסַע שֶׁסַע פַּרְסָה וְהוּא גֵּרָה לֹא-יִגָּר טָמֵא הוּא לָכֶם" ( ויקרא י"א, ד-ז). נוסח כמעט זהה מופיע בספר דברים, פרק י"ד ז-ח.

חיות נוספות שאינן כשרות:

  • גמל
  • ארנבת
  • דוכיפת
קובץ:סימני כשרות בבהמה

תאוריות על מקור האיסור המקראי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי השקפת חז"ל איסור חזיר הוא אחד מחוקי התורה (בדומה לפרה אדומה ).זאת אומרת: מצווה שאינו יודעים את הסיבה שלה ובכל זאת מקיימים אותה לפי צו הבורא:

"ואת חֻקתי תשמרו'- דברים שהשטן ואומות העולם משיבים עליהן, ואלו הן: אכילת חזיר ... ושמא תאמר מעשה תוהו הם- תלמוד לומר: 'אני ה'- אני ה' חקקתיו, ואין לך רשות להרהר בהן"[[1]]

הרמב"ם, בספרו מורה נבוכים, ניסה בכל זאת למצוא טעם לאיסורו תלה זאת בנימוק בריאותי: "מאסתו התורה מחמת רבוי טִנוּפוֹ ושהוא ניזון מטִנוּפים"[[2]].

הוגים מודרניים ניסו לחפש את המניע להימנעות מאכילת החזיר בדינמיקה החברתית-תרבותית של אותה תקופה. מספר השערות הוצעו בעניין:

החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • החברה, שבגלל אילוצים סביבתיים-כלכליים איננה יכולה לגדל חזירים, היא חברת נוודי המדבר  החזיר אינו בנוי לחיי המדבר. בעקבות זאת, היו שהציעו שמקור האיסור על אכילת החזיר בקרבבני ישראל הוא מוצאם כנוודים שהגיעו מן המדבר. למרות שהתיישבו בארץ שאפשר היה לגדל בה חזירים, הם הוסיפו לשמור על מנהגים ועל הרגלי תזונה קודמים. בעמדה זו תמך אוטו אנטוניוס שכתב: "נציין עובדה אחת, את העדרם של החזירים אצל העמים הנוודים..איסור אכילת החזיר, כאיסור דתי, הוא תולדה של סלידתם של הרועים הנוודים מיושבי הקבע‏"[3]. גם שמעון בודנהיימר כתב דברים דומים[[4]] מנגד, החוקר בראיין הסה, מתייחס אל דעה זו במידה מסוימת של זלזול, ונשאר עם המסקנה,שאי-אפשר להסביר את הסיבה לחקיקת החוק.
  • החוקרים ישראל פינקלשטיין וניל אשר סילברמן כותבים: "את האיסור על אכילת חזיר לא ניתן להסביר בנימוקים סביבתיים או כלכליים בלבד...אפשר שראשוני הישראלים חדלו לאכול חזיר רק מפני שהעמים סביבם- יריביהם- אכלו אותו"[[5]]. דברים דומים נכתבו ב The Anchor Bible Dictionary: "האיסור על החזיר הוא עניין של תרבות יותר מאשר של סביבה"([6] )

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  1. ^ יומא דף סז ע"ב
  2. ^ רמב"ם, מורה הנבוכים, חלק ג', פרק מח
  3. ^ Otto Antonius, Stammesgeschichte der Haustiere, Verlag von Gustav Fischer, Jena 1922 תרגם מגרמנית גדעון אילת.
  4. ^ שמעון בודנהיימר, החי בארצות המקרא, כרך ב', הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים 1956.
  5. ^ ישראל פינקלשטיין וניל אשר סילברמן " ראשית ישראל"  עמ' 128‏
  6. ^ נוסף להצעות אלו עלו הצעות נוספות כמו: שהיהודים לא יכלו לגדל חזירים בגלל האקלים החם של ארץ ישראל או בגלל שבאזורי ההרים ( בהם התיישבו בני ישראל בתחילה ) קשה לגדל חזירים עקב מחסור בעצ אלון האהובים על החזירים. ויש המשערים כי האיסור קשור לכך שחזיר- הבר היה הסמל של הלגיון העשירי הרומאי שהחריב את בית המקדש השני )