משתמש:Tuvia000/צמודים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צמודים הוא משחק קלפים המשוחק עם שתי חבילות קלפי משחק, ומתאים ל-4 משתתפים (אף כי ניתן לשחקו גם במספר שונה של משתתפים). המשחק משלב אסטרטגיה ומזל, ודורש מיומנות כדי להצליח בו. במהלך כל משחק השחקנים צוברים נקודות, כך שנהוג לקיים סדרת משחקים, שבסופה מדורגים המשתתפים על פי סכום הנקודות שצברו.

למשחק שתי גרסאות - החלפות ומשיכות:

  • גרסת ההחלפות היא גרסת הבסיס של המשחק, ועל כן יש ללמוד אותה ראשונה. היא מתאפיינת במשחק אינטואיטיבי ודינמי.
  • גרסת המשיכות מתאפיינת במשחק אנליטי וסטטי.

גרסת החלפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורפים את שתי חבילות קלפי המשחק, ומחלקים לכל משתתף X קלפים, המשתנה בהתאם לכמות המשתתפים ואופי המשחק הרצוי. המספר X מכונה רמה, מכיוון שככל ש X גדול יותר, כך המשחק ידרוש יותר מיומנות, כלומר רמת המשחק תעלה. לצורות הקלפים אין משמעות במשחק, והקלף ACE משמש רק כמספר-"1". בוחרים משתתף אקראי שיתחיל כדילר, ניתן להשתמש בכפתור כדי לסמן את הדילר הנוכחי.

המשחק מתנהל בסיבובים כאשר כל סיבוב כפתור הדילר מתקדם עם כיוון השעון. כל סיבוב כולל שני סבבים, הראשון סבב החלפה (ומכאן שם הגרסה החלפות) והשני סבב הורדה.

סבב החלפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדילר יזרוק קלף גלוי אל מרכז השולחן. הבא בסבב רשאי לשלוף קלף מן הקופה, או להרים את אחד מהקלפים שנזרקו, לאו דווקא האחרון שבהם, וכן הלאה... הסיבוב נגמר לאחר שמגיע שוב תורו של הדילר. הקלפים שנותרו במרכז נשרפים ומפונים אל ערימת השרופים.

סבב הורדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדילר פותח קלף מן החפיסה באופן גלוי אל מרכז השולחן. לאחר פתיחת הדילר, התור עובר למשתתף משמאל. באפשרות המשתתף להיכנס לקופה או לפרוש מהסיבוב. כדי להיכנס לקופה, יוריד קלף הצמוד לקלף הפתוח (מספר זהה לו, קטן באחד או גדול באחד). כך ימשיך הסבב על פי כיוון השעון כאשר בכל פעם מצמידים המשתתפים קלף אל הקלף העליון בקופה, זה שהונח אחרון. משתתף יכול לבחור שלא להצמיד קלף גם אם באפשרותו לעשות כן. לאחר שהגיע התור בחזרה לדילר, הוא כמו שאר המשתתפים בוחר את מהלכו, והסיבוב ממשיך עד שכל המשתתפים פורשים מהסיבוב למעט האחרון שנצמד. המשתתף הנצמד האחרון זוכה בקופה, כאשר כל קלף שווה נקודה, והוא אוסף את הקופה אל צדו כמצבור נקודות שאינו עולה ליד המשחקת. במקרה בו אף משתתף לא נכנס לקופה והתור הגיע לדילר, הוא זוכה אוטומטית בקופת הקלף הבודד. בתום סבב ההורדה כפתור הדילר יתקדם עם כיוון השעון, והדילר החדש יפתח את סבב ההחלפה.

הסטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופציה טקטית לסבב הורדה. משתתף רשאי להניח מספר קלפים באותו תור, כל עוד כל קלף צמוד לקודמו. המשך הסבב יתנהל כרגיל כאשר הקלף האחרון שהונח הוא העליון בקופה ורק על פיו ניתן להצמיד את הקלף הבא.

סוף משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק יסתיים כאשר נותר שחקן אחרון עם קלפים ביד. הקלפים שנותרו לו יתווספו למצבור הנקודות שאסף. בסוף המשחק, כל משתתף יספור כמה קלפים אסף וזה יהיה הניקוד שלו באותו הסיבוב. כדי לאמת את ספירת הנקודות, סכום כל הנקודות שחולקו באותו משחק יהיה תמיד שווה למכפלת רמת המשחק במספר המשתתפים.

*גם אם שחקן סיים את קלפיו בפתיחת סבב ההחלפה, הוא יקיים לאחריו סבב הורדה שבו הוא יוכל לזכות בקופת הקלף הבודד.

אסטרטגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבנת השטח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכשל הבסיסי והנפוץ ביותר בקרב שחקנים מתחילים, הוא אקטיביות יתר. אקטיביות יתר משמעותה תקיפת קופות רבות רק כי אפשר לתקוף אותן. כאשר השחקן אינו יודע "לבחור את הקרבות שלו" הסיכוי שיפסיד בכל קרב גדל, והמשמעות של הפסד בקופה היא למעשה - חלוקת נקודות מתנה ליריבך. יש לתקוף או להגן, רק בקופות שביכולתך לנצח, משמע להניח את הקלף האחרון. כדי לדעת להעריך זאת צריך להבין את השטח.

המונח שטח מתייחס לסקאלת המספרים 1–13. כל שחקן יכול לשלוט שליטה ישירה או עקיפה על שטח מסוים, בהתאם לקלפיו ולקלפי היריבים. שליטה ישירה בשטח A משמעותה שבלא שימוש בהולכה יוכל השחקן לנצח בקופה שנפתחת בקלף השייך לשטח A. לדוגמה עם מחזיק שחקן בחמישה אסים, ניתן להניח בבטחה כי הוא שולט ישירות על השטח 1–2, מכיוון שסביר להניח שלאף יריב לא יהיו יותר קלפים המכסים את שטח זה. לעומת זאת ייתכן ויריב ישלוט בעקיפין על שטח זה, מכיוון שמספיק שברשותו הקלפים 2,3 והוא יוכל להסיט את הקופה אל השטח 3 שכבר אינו בשליטתו הישירה של חמשת האסים.

מימוש בעלות הוא האסטרטגיה היסודית ביותר. אם שחקן לא יתקוף ש שבשליטתו, הוא יאפשר ליריביו לאכול בחינם על חשבונו, ומנגד אם יתקוף קופות שאינן בשליטתו הוא עלול להפסיד את רכושו. כך שההבחנה בבעלות על השטחים היא קריטית כדי למטב את סיכוייך במשחק.

בנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלפת הקלפים בסבבי החלפה מכונה "בנייה" מכיוון שבשלב זה מתאפשר לשחקן לבנות את ידו בהתאם לתפישתו האסטרטגית. ישנם מספר קווים מנחים לבניית היד:

  • מיקוד: כדי להבטיח שליטה ישירה על שטח, השחקן ירים קלפים הממוקדים לגושים קיימים. כלומר עם שחקן מחזיק 3,4,4,5,5,6 הוא יעדיף לזרוק את ה 3 ולהרים במקומו 5 כדי לחזק את התפישה שלו בשטח 4,5,6. גישה זו רלוונטית יותר בשלבים המוקדמים של המשחק. בנייה ממוקדת מאוד - צרה, פגיעה להסטות יעילות שיבטלו את כוח השליטה הישירה בשליטה עקיפית.
  • רוחביות: בשלב יותר מתקדם במשחק המשקל נע ממיקוד לרוחביות מכיוון שמספר הקלפים בידי השחקנים קטן, אך השטח קבוע בגודלו. על ידי בנייה רוחבית יוכל שחקן לתפוש שטחים מתים (שאינם בשליטת אף שחקן, לפחות באופן מודע) כדי לנצל את חולשתם של היריבים ולהרוויח נקודות קלות.

מעקב[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המשחק נגלה המון מידע לעיני השחקנים, והטובים שביניהם יידעו לעקוב אחר מידע זה ולנצל אותו לטובתם. למעשה זהו מפתח קריטי לשיפור הבנת השטח. כל סבב החלפה מספק מידע על כל שחקן, אם איזה קלף הוא הרים, איזה קלף הוא לא הרים, ואיזה קלף הוא זרק. בנוסף מספק מידע גם סבב ההורדה. לאיזה קופה כל שחקן נכנס או לא נכנס, ואם נכנס כמה קלפים הוא הניח עד שהפסיד או ניצח.

גרסת משיכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכינים את המשחק בדיוק כמו בגרסת החלפות. המשחק מתנהל בסיבובים כאשר כל סיבוב כפתור הדילר מתקדם עם כיוון השעון. כל סיבוב כולל תחילה סבב משיכה (ומכאן שם הגרסה משיכות) ולאחריו סבבי הורדה.

סבב משיכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדילר ימשוך קלף מן הקופה ויניחו באופן גלוי בקרבתו (במשים לב שאינו מתערבב עם מצבור הנקודות שצמוד אליו עוד יותר). הבא בסבב יעשה כן גם הוא, וכן הלאה עד שהתור ישוב אל הדילר. כעת בידי השחקן שתי אפשרויות: משיכה נוספת, או סגירה. אם יחליט למשוך קלף נוסף, הוא יוכל להשתמש בו כסגירה "נוחה" יותר, ואם לא יצטרך להסתפק במה שמשך קודם לכן. האפשרות השנייה של השחקן היא לסגור, כלומר לקבוע איזה קלף מן הקלפים שמשך ישמש כקלף העליון מבינם - הקלף הפותח. אם נמשך קלף הצמוד לקלף הקודם שנמשך על ידי אותו שחקן, הקלף יסגור את סבב המשיכות של השחקן ללא אפשרות לקבוע קלף אחר שיסגור. הסבב ממשיך עד שכל השחקנים סגורים, (מי שסגר לא יוכל להתחרט ולמשוך קלף נוסף בהמשך הסבב). בתום סבב המשיכה, רושמים נקודות שליליות לכל שחקן כיאה למספר המשיכות שביצע, כל קלף שנמשך שווה למינוס נקודה אחת.

סבב הורדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנרשמו המשיכות בטבלת הנקודות, מתבצע סבב הורדה בעבור כל שחקן. הראשון הדילר, מזיז את הקלפים שמשך אל מרכז השולחן (כאשר הקלף הסוגר הוא העליון). וכמו סבב הורדה בגרסת החלפות, מתנהל הקרב על השלל. יש לשים לב שייתכן והשלל ההתחלתי של הקופה יהיה גדול מכיוון שברשות השחקנים לבצע מספר משיכות. בתום סבב הורדה אחד, יפתח סבב הורדה של השחקן הבא, וכן הלאה עד שיסתיימו כל סבבי ההורדה. בתום כל סבבי ההורדה כפתור הדילר יתקדם עם כיוון השעון, והדילר החדש יפתח את סבב המשיכות.

הסטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו בגרסת החלפות גם כאן קיימת אופציה טקטית זו לסבב ההורדה.

סוף משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם נגמרת הקופה במהלך סבב משיכה, לא יוכלו עוד השחקנים למשוך, ויהיו חייבים לסגור. המשחק יסתיים כאשר נותר שחקן אחרון עם קלפים בידו, או כאשר יתחיל סבב משיכה כשהקופה כבר נגמרה. הקלפים שנותרו לשחקן יתווספו למצבור הנקודות שאסף. בסוף המשחק, כל משתתף יספור כמה קלפים אסף וזה יהיה הניקוד שלו באותו הסיבוב. כדי לאמת את ספירת הנקודות, סכום כל הנקודות שחולקו באותו משחק יהיה תמיד שווה למכפלת רמת המשחק במספר המשתתפים.

אסטרטגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסה זו האסטרטגיה מתמקדת יותר בהבנת השטח ובמעקב מכיוון שאין את האספקט של הבנייה. האספקט שנוסף במקום הבנייה הוא המשיכה. כל משיכה מחד גיסא מעלה את רמת הסיכון מכיוון שבמידה ולא יצליח השחקן להגן על הקופה, הוא רק הפסיד יותר נקודות, ומאידך גיסא תאפשר לשחקן לסגור קלף נשלט יותר ובכך מעלה את הסיכוי שיצליח להגן על הקופה.

קטגוריה:משחקי קלפים