משתמש:VIGEEKO/Axis: Bold as Love

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Axis: Bold as Love
אלבום אולפן מאת The Jimi Hendrix Experience
יצא לאור 1 בדצמבר 1967
הוקלט מאי - יוני, אוקטובר 1967
סוגה מוזיקה פסיכדלית, פופ רוק
אורך 38:49
חברת תקליטים Track
הפקה צ'ס צ'נדלר
כרונולוגיית אלבומים של The Jimi Hendrix Experience
Are You Experienced
(1967)
VIGEEKO/Axis: Bold as Love
(1967)
Electric Ladyland
(1968)

Axis: Bold as Love הוא אלבום האולפן השני של להקת הרוק האנגלית-אמריקאית the Jimi Hendrix Experience. הוא הוקלט כדי למלא את החוזה של הלהקה, בוא נאמר כי עליהם להפיק שני תקליטים בשנת 1967.

Axis: Bold as Love שוחרר לראשונה בבריטניה על ידי Track Records בדצמבר 1967, כהמשך של אלבום הבכורה המצליח של הלהקה, Are You Experienced, ששוחרר במאי באותה השנה. Reprise Records בחרו שלא לשחרר אותו בארצות הברית עד 1968, בגלל החשש שהוא יכול להפריע למכירות האלבום הראשון. Axis: Bold as Love התייצב המקום החמישי במצעדים בבריטניה ובמקום השלישי במצעדים של ארצות הברית. המקום גם הגיע למיקום שיא במקום השישי במצעד ה-Billboard R&B.

הקלטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום Are You Experienced בסוף אפריל 1967, החוויה של ג'ימי הנדריקס המשיכה בלוח הזמנים הרגיל שלהם לסשנים, וחזרו לאולפני Olympic בלונדון ב-4 במאי, כדי להתחיל לכתוב חומרים לאלבום המשך. עם צ'ס צ'נדלר כמפיק, אדי קרמר כטכנאי קול, וג'ורג' צ'קינאץ כטכנאי שני, הלהקה פתחה את הסשנים בעבודה על שיר מקורי של נואל רדינג שכתב על היפים בשם "She's So Fine". הוא הציג קולות רקע מהנדריקס ומיטש מיטשל; מאוחר יותר נזכר רדינג כי הנדריקס התלהב להקליט את השיר מכיוון שהוא נכתב ב-A עם G פתוח שהוא נהנה לנגן. הם השיגו מאסטר לעבודה בטייק ה-23, עליו רדינג הקליט את הקול שלו. הלהקה הקליטה גם הקלטות ראשוניות של מה שיהפוך ל-"If 6 Was 9", תוך שימוש בכותרת העבודה "Section A" ו-"Section B" כדי לזהות את שני הקטעים השונים שלו. במהלך הסשן שלמחרת, הנדריקס ומיטשל שיפרו את "Section B" שכעת נקרא "Symphony of Experience", על ידי הקלטה מחדש של רוב קטעי הגיטרה והתופים שלהם. מיקס מצומצם שהכין קרמר פינה מקום לאבורדאבים נוספים, כולל הקול המוביל של הנדריקס, קולות רקע ואפקטים של כלי הקשה שיצרו צ'נדלר, הנדריקס והאורחים גרהאם נאש וגארי לידס שדרכו עם רגליהם על פלטפורמת תוף. כמוזרות נוספת, הנדריקס ניגן בחלילית ברצועה, והשיג את מה שנחשב לסאונד משביע רצון למרות חוסר האימונים הפורמלי שלו עם הכלי. הם גם הקליטו את הרצועה הניסיונית "EXP" במהלך הסשנים הללו. במהלך יומיים הקליטה החוויה קטעים בסיסיים לשבע יצירות, אם כי רק שלוש מהן נכללו באלבום.

ב-9 במאי, החוויה התכנסה ב-Olympic עם צ'נדלר, קרמר וצ'קינאץ. הנדריקס סוקרן על ידי צ'מבלו שאוחסן בסטודיו A של האולפן, ולכן ביום זה ישב ליד הכלי והחל לכתוב את "The Burning of the Midnight Lamp", שיר שהפך להיות לסינגל הרביעי של החוויה בבריטניה. הנדריקס ניסה ארבעה טייקים לפני שעצר באותו היום, והפיק דמו שארך דקה וחצי. ב-10 במאי ביצעה הלהקה את הסינגל האחרון שלהם, "The Wind Cries Mary", בתוכנית הטלוויזיה של ה-BBC, Top of the Pops.

לאחר הפסקה של חודש מהאולפן בזמן שהם הופיעו באירופה, החוויה חזרה ל-Olympic ב-5 ביוני. הם הקדישו את הסשן לשיר חדש של הנדריקס שנקרא "Cat Talking to Me", הם הקליטו 17 טייקים לפני שהחליטו שהשני הוא הגרסה הנכונה, שאליה הוסיפו אוברדאבים של גיטרה וכלי הקשה אחרי שקרמר הכין מיקס מצומצם. למרות שהשיר הראה הבטחה, לא הושלמה עבודה על הרצועה, שנותרה ללא פרסום.

ב-18 ביוני 1967 החוויה הופיעה לראשונה בארצות הברית בפסטיבל הפופ של מונטריי. מיד לאחר הפסטיבל, ביל גרהם הזמין אותם לסדרה של חמש הופעות בפילמור. בזמן שהם היו בקליפורניה, הזמין צ'נדלר זמן לסשנים ב-28, 29 וה-30 ביוני באולפני Houston שבלוס אנג'לס. למרות שהם עבדו על "Burning of the Midnight Lamp" ושיר חדש של הנדריקס, "The Stars That Play with Laughing Sam's Dice", הם נטשו את ההקלטות הנחותות. צ'נדלר הגיב: "הזמנתי שם שלושה ימים כי אמרו לי שזה סטודיו חדש, אבל זה היה נורא. המקום היה כמו אולפן חזרות בהשוואה ל-Olympic. לוס אנג'לס הייתה כל כך מאחורה באותה תקופה". לאחר שבוע של הופעות בלוס אנג'לס ובניו יורק, הוזמן מקום באולפני Mayfair בלונדון ב-6 וה-7 ביולי.

תאריך השחרור המתוכנן של Axis: Bold As Love כמעט התעקב כאשר הנדריקס איבד את קלטת המאסטר של צד אחד של האלבום והשאיר אותו במושב האחורי של מונית בלונדון. עם התאריך המיועד האחרון, הנדריקס, צ'ס צ'נדלר והמהנדס אדי קרמר ערכו מחדש את רוב הצד הראשון במפגש בן לילה אחד, אך הם לא הצליחו להתאים את האיכות למיקס האבוד של "If 6 Was 9". לבסיסט נואל רדינג הייתה קלטת הקלטה של המיקס, שהיא צריך להחליק עם מגהץ כשהתקמט. במהלך הבתים, הכפיל הנדריקס את שירתו עם קו גיטרה אותו ניגן אוקטבה נמוך משירתו. הנדריקס הביע את אכזבתו מלעשות את המיקס החדש כל כך מהר, והוא הרגיש שיכול היה להיות טוב יותר אילו ניתן להם יותר זמן.

קרמר היה סבלני כלפי הנדריקס, שלעתים קרובות דרש מספר רב של פעולות חוזרות; עם זאת, באוקטובר 1967, צ'נדלר התעייף מהפרפקציוניזם של הגיטריסט. נואל רדינג היה מתוסכל גם מהדרישות החוזרות ונשנות של הנדריקס לעשות טייקים חדשים, והחל להתרעם על הוראותיו המפורשות של הנדריקס לגבי מה שהוא ניגן באולפן. הנדריקס ומיטשל החלו להביע את דעותיהם ביחס לבחירות היצירתיות שהושארו בפני צ'נדלר במהלך ההקלטה של Are You Experienced. מיטשל העיר: "Axis הייתה הפעם הראשונה שהתברר שג'ימי היה די טוב בלעבוד מאחורי לוח המיקס, כמו לנגן, והיו לו כמה רעיונות חיוביים כיצד הוא רוצה שהדברים ייקלטו. זו הייתה יכולה להיות התחלה של כל קונפליקט בינו לבין צ'ס באולפן".

מוזיקה ומילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים מהשירים ב-Axis: Bold as Love כמעט ולא בוצעו בהופעות חיות. רק "Spanish Castle Magic" ו-"Little Wing" בוצעו באופן קבוע. מילות השיר של "Spanish Castle Magic" נוצרו בהשראת הטירה הספרדית, אולם ריקודים במה שנמצא היום בדה מוין, וושינגטון, ליד סיאטל, שם הנדריקס ניגן בלהקות רוק מקומיות במהלך שנות לימודיו בתיכון. ב-"Little Wing" הנדריקס מנגן בגיטרה שלו דרך רמקול Leslie בפעם הראשונה (רמקול מסתובב שיוצר אפקט wavering, המשומש בדרך כלל על ידי אורגנים חשמליים). לדברי קולין לרקין, Axis התרכז פחות בנגינת גיטרה מאשר באלבום הקודם של החוויה, ויותר ב"כישרון של הנדריקס לכתוב שירים". הסופר צ'ארלס שר מוריי תיאר את Axis כ"קליל יותר, משוחרר ומלודי יותר" מקודמו.

Axis: Bold as Love, נפתח עם הרצועה "EXP", ששימשה באופן חדשני פידבק מיקרופוני והרמוני. הרצועה גם הראתה אפקט ניווט סטריאו נסיוני, בו צלילים הנובעים מהגיטרה של הנדריקס עוברים את תמונת הסטריאו, ומסתובבים סביב המאזין. היצירה שיקפה את התעניינותו הגוברת במדע בדיוני ובחלל החיצון. הסופר קית' שדוויק תיאר את הרצועה כ"כמה מהמוזיקה הפרועה ביותר שהנדריקס שחרר אי פעם".

"Wait Until Tomorrow" הוא שיר פופ עם ריף גיטרה של R&B עם מיטשל ורדינג שרים קולות רקע. הרצועה החמישית, "Ain't No Telling", היא שיר רוק עם מבנה מוכב למרות אורכו הקצר. "Little Wing", כפי שאמר הנדריקס עצמו, היה הרושם שלו מפסטיבל הפופ של מונטריי שהוצב בצורה של ילדה. "If 6 Was 9", השיר האחרון בצד הראשון, הוא הרצועה הארוכה ביותר של האלבום, וככל הנראה הפסיכדלית ביותר; גארי לידס (מהאחים ווקר) וגרהאם נאש משתמשים ברגליהם במהלך האווטרו כדי ליצור רקיעות. השיר מופיע בצורה בולטת בפסקול לסרט תרבות הנגד משנת 1969, Easy Rider.

"You Got Me Floatin'", שיר רוק שנפתח עם סולו גיטרה ב-backwards (שנעדר בגרסת המיקס האחר של פולידור לאלבום הזה [זמין רק בסטריאו], שמחוץ לצרפת ובריטניה היה היחיד שזמין באירופה), פותח את הצד השני של האלבום. רוי ווד וטרבור ברטון מ-the Move, שהיו בסיבוב הופעות עם הנדריקס ברחבי בריטניה במלך חורף 1967, סיפקו קולות רקע. הרצועה הבאה, "Castles Made of Sand", היא בלדה שעושה שימוש גם בסולו גיטרה ב-backwards. "She's So Fine", תרומתו של רדינג כמלחין, פופ / רוק בריטי מאוד שהושפע מהמי ומציג את רדינג בשירה מובילה עם עזרה ממיטשל. "One Rainy Wish" מתחיל כבלדת וואלס אך מפתח תחושת רוק במהלך הפזמון שנמצא במשקל שונה מהבתים.

השיר "Little Miss Lover" היה הראשון שהציג אפקט wah-wah מעומעם - טכניקה שאומצה מאוחר יותר על ידי גיטריסטים רבים. השיר האחרון של האלבום, "Bold as Love", נפתח בפתאומיות רבה. עם פזמון פסיכדלי וסולו מורחב בסוף בפייד אווט מהאלבום. בשנת 2005, דירג הרולינג סטון את "Little Wing" במקום ה-366 ברשימת 500 השירים הגדולים בכל הזמנים.

הנדריקס חיבר את שיר הנושא והאחרון של האלבום סביב שני בתים ושני פזמונים, במהלכן הוא מזווג רגשות עם פרסונות, ומשווה אותם לצבעים. הקודה של השיר כוללת את ההקלטה הראשונה של שלב הסטריאו. ניסיונות רבים במסלול קצב בסיסי נעשו לפני שהושג אחד משביע רצון בטייק ה-27. שדוויק תיאר את הקומפוזיציה כ"אולי היצירה הכי שאפתנית ביותר ב-Axis, המטאפורות האקסטרווגניות של המילים המרמזות על ביטחון הולך וגובר" בכתיבת השירים של הנדריקס. הנגינה שלו בגיטרה לאורך כל השיר מסומנת על ידי ארפג'ו אקורדים ותנועה מנגד, עם אקורדים חלקיים שנבחרו על ידי טרמולו המספקים את התשתית המוזיקלית לפזמון, שמגיע לשיאו. מה שתיאר המוזיקולוג אנדי אלדורט כ"פשוט אחד הסולואים הטובים ביותר שנוגנו על ידי גיטרה חשמלית". המסלול בפייד אווט של שלושים שניות שנבחרו על ידי טרמולו. בשנת 2011, Guitar World דירג את הרצועה במקום ה-24 ברשימת 100 ההופעות הגדולות ביותר של הנדריקס.

עטיפה ואריזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנדריקס הביע פחד מעטיפת האלבום, המתארת אותו ואת החוויה כצורות שונות של וישנו, תוך שילוב של ציור שלהם על ידי רוג'ר לאו, מתוך דיוקן תמונות מאת קארל פריס. הנדריקס הצהיר כי הכריכה הייתה מתאימה יותר לו הייתה מדגישה את המורשת ההודית-אמריקאית שלו. התמונה המצוירת של החוויה הוצבה אז על גבי עותק של כרזה דתית המיוצרת בהמונים. הנדריקס אמר: "לשלושתנו אין שום קשר למה שעל הכריכה של Axis". בינגוד לעטיפה של האלבום הקודם, המהדורה הבריטית והמהדורה האמריקאית הציגו את אותה תמונה. ההינדים הביעו מאז כעס על ניכוס האלוהות של וישנו לעטיפת האלבום והכרזה. משרד הבית של ממשלת מלזיה נקטה איסור על יצירת האומנות מיוני 2014 להגנה על רגישויות דתיות בעקבות תלונות.

בנובמבר, הפוסטר הענק של Hapshash/Osiris ובה הנדריקס לבוש כאינדיאני עם מצנפת מלחמה נוצתית, שימש כרקע להופעתו ב-Hoepla תוכנית טלוויזיה הולנדית שנויה במחלוקת. בפוסטר המקורי הוצגו ליטוגרפיות day-glo של ורוד, כתום וכחול שהודפסו על נייר זהב. אף על פי שהפוסטר הזה הופק מאוחר יותר בלונדון וכביכול הוזמן על ידי הנדריקס, היה טקסט בחלקו העליון בכדי לגרום לו להיראות כאילו מדובר בכרזה המקורית המפרסמת את ההופעות שלו בפילמור מ-1967. ההדפסים המקוריים של פוסטר זה הורשו כי כולם נמצאים באוספים פרטיים, ובהמשך עותקים שצצו במחירים גבוהים במכירות פומביות.

המהדורה הבריטית המקורית של Track הגיעה בשרוול כפול ובו תצלום דיוקן שחור לבן גדול של הלהקה מאת דונלד סילברסטיין, הפרושה בפנים ותוספת גיליון כתום עם מילים מודפסות באדום; העלות הגובהה לכאורה של אריזה זו הייתה נושא ציון לעיתונות המוזיקה. למהדורה האמריקאית לא היו שום תוספות ובמקום התצלום הקבוצתי בפנים, היו המילים. באירופה, למהדורה של פולידור לא היו מילים, אלא הוסיפו גבול לבן בגודל אינץ' (25 מ"מ) סביב הדיוקן הפנימי.

הוצאה וקבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Track שחררו את Axis: Bold as Love ב-1 בדצמבר 1967 בבריטניה, שם הגיע למקום החמישי ובילה 16 שבועות במצעדים. בפברואר 1968 הוא הגיע למקום השלישי בארצות הברית. האלבום התקבל גם על ידי מבקרי המוזיקה, ששיבחו את תערובת הרוק הכבד, ה-R&B, והג'אז.

כשביקר את Axis ב-1968 לרולינג סטון, ג'ים מילר אמר על כך כי "השכלת הרעש הלבן לפסיכדליה... אלבום הוודו המשובח ביותר שהוציאה עד עכשיו להקת רוק". מגזין Q כתב בסקירה רטרוספקטיבית כי האלבום "מסנוור כשהחוויה יוצרת ז'אנר ככל הנראה קצר מועד מכיוון שאיש אחר לא יכול היה לנגן אותו". קוב קודה מ-AllMusic ראה זאת כהדגמה של "הצמיחה והעומק המופלאים של הנדריקס" ככותב שירים, תוך כדי שימוש בעבודת גיטרת הנשמה כמו של קרטיס מייפילד, "דימויים לירים דילאנסקיים, והיפראקטיביות של Fuzz Face כדי לייצר עוד צד לחזונו המוזיקלי הפסיכדלי הגדול". על פי הסופר פיטר דוגט, התקליט "בישר דקויות חדשות ביצירותיו של הנדריקס", ואילו כריס ג'ונס מה-BBC Music אמר כי הוא נבדל מאלבומיו האחרים של הנדריקס ככותב שירים. שיאו ביצירת שלמות הפופ-רוק".

המבקרים מצאו כי Axis: Bold as Love הוא הכי פחות ראוי לזכר משלושת האלבומים של החוויה. לדברי ריצ'י אונטרברגר, זה היה פחות מרשים מהחוויה, בעוד שכריס נידס כינה את התקליט "מעבר, אבל לפעמים מעומעם מדי, יצירת מופת". בסקירת הקטלוג של הנדריקס ב-2005 עבור Blender, מסאי המוזיקה רוברט כריסטאנגו הכיר בהפקה ואיכות הגיטרה ההולמת באלבום, אך הזהיר את המאזינים מהתיפוף של מיטשל, את "הקלילות המרוחקת" של המוזיקה, ואת הרצועות הקצרות: "חצי מהשירים נשכחים כשירים אלא כטובות כמו הקלטות".

ב-2005, מגזין הרולינג סטון דירג את Axis: Bold as Love במקום ה-82 ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים, ובמקום הראשון ברשימת 40 אלבומי ה-stoner הגדולים ביותר בכל הזמנים בשנת 2013. מגזין Guitarist שם את האלבום במקום ה-7 ברשימת "אלבומי הגיטרה המשפיעים ביותר בכל הזמנים". בשנת 2015, Consequence of Sound תיאר את האלבום כ"יצירת מופת פסיכדלית משכנעת". האלבום נכלל גם בספר 1001 אלבומים שאתם חייבים לשמוע לפני שתמותו.