לדלג לתוכן

משתמש:Yonak7/עץ הזרימה של הפעילות הגופנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עץ הזרימה של הפעילות הגופנית הינו כלי עממי שנועד להבחנה בין סוגי הפעילויות הגופניות השונות ומיונם לאחת משני קטגוריות:

  • ספורט
  • פעילות ראווה ועזר

הגדרה של ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספורט הינו פעילות גופנית בה קיימים לפחות שני צדדים המתמודדים אחד כנגד השני, וכל צד (או שחקן) רשאי להפריע לצד המתחרה (נגדו) להגיע לתוצאה המיטבית ובכך לשפר את סיכויו לנצח. שחקן/משתתף בפעילות אשר עונה להגדרה של ספורט נקרא "ספורטאי". כדי להשתפר בספורט שבו הוא משתתף הספורטאי עורך אימונים ומבצע פעילויות גופניות אשר עוזרות לו לשפר את היכולות הגופניות הנדרשות ממנו בספורט שבו הוא משתתף; ומכאן שם הפעילויות הללו נקרא "פעילויות/תרגילי עזר".

כל פעילות גופנית שלא נכללת בהגדרה של ספורט תיכנס לקטגוריה של פעילויות ראווה ועזר (*נבחנת האפשרות להארכת שם הקטגוריה ל:פעילויות ראווה, עזר ותחרויות).

הגדרה (או מבחן) נוספת לפעילויות ראווה ועזר היא: אם מדובר בפעילות גופנית אשר ניתנת מבחינה תיאורטית לביצוע לבד (בחדר/שטח מבודד) ולאחר מכן להשוות את התוצאות עם מתחרים נוספים שביצעו את אותה פעילות במקום אחר (השוואה ע"י צילום או בדרך אחרת), ולבסוף לענות על השאלה "מי ניצח?*", אם ניתן לבצע זאת אזי מדובר בפעילות ראווה/עזר.

*יש הסבורים כי בפעילויות ראווה אין מנצחים; רק מפסידים.

יש לציין כי גם המשתתפים בפעילויות הראווה עורכים אימונים ומבצעים פעילויות גופניות אשר עוזרות להם לשפר את היכולות הגופניות הנדרשות מהם בפעילויות הראווה שבהם הם משתתפים.

הקשר בין ספורט ופעילויות עזר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אאא

הקשר בין פעילויות עזר ופעילויות ראווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אאא

הבילבול הנפוץ של המשתתפים בפעילויות הראווה והעזר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבור ספורטאי המתחרה בפעילות העונה להגדרה "ספורט", אין הבדל בין גריבת גרביים לבין הרמת משקולות ולכן כפי שאין זה הגיוני לקרוא לתחרות גריבת גרביים "ספורט" כך גם...

משתתפים רבים בפעילויות הראווה והעזר נוהגים, בשגגה, לקרוא לפעילותם "ספורט". פעילותם איננה עונה להגדרה של ספורט ומנגד עונה בצורה מובהקת להגדרה של פעילות ראווה ועזר.

כותב שורות אלו סבור כי מקור הבילבול (ובמקרים מסויימים גם הטעייה מכוונת) נובע מהצורך של חלק מהמשתתפים (והמייסדים) בפעילויות הראווה והעזר:

  1. לשפר בצורה מלאכותית את מעמדם ואת מעמד הפעילות שבה הם משתתפים.
  2. לשווק את פעילויות הראווה והעזר למשתתפים נוספים, בעזרת טיעונים שגויים.

עם זאת, למרות השגיאה, קיים ערך מוסף רב לבריאות האדם גם כאשר הוא משתתף בפעילות ראווה ו/או עזר. לכן אף על פי נחיתותן של פעילויות אלה לעומת פעילויות ספורט מומלץ לכל אדם לעסוק בהן במקרים שנבצר ממנו עיסוק בספורט.

דוגמאות ושגיאות נפוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמת משקולות -

הדיפת כדור ברזל

קפיצה במוט

קרוספיט

שחייה

סוגי ריצה מסוימים

התעמלות אומנותית

התעמלות קרקע וכד'

רכיבה על סוסים

למחשבה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספורט ימי