משתמש:Yshaprut/תחנת מיון ומעבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תחנת מיון ומעבר (באנגלית נקרא MRF, Materials Recovery Facility, מבוטא "murf") הוא מפעל שמתמחה בקבלת פסולת, הפרדתה למרכיביה השונים, ואריזתם לצורך העברתם אל יעדי הקצה. (לעיתים תוצרי מיון אלו יעברו אצל מספר סוחרים / יצואנים שונים עד שיגיעו אל מפעלי המיחזור) לרוב ישנם שני סוגים של תחנות מיון ומעבר: תחנות מעבר "נקיות" ותחנות "מלוכלכות".

תחנת מיון ומעבר "נקייה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת מיון ומעבר "נקייה" מקבלת חומרים שכבר הופרדו במקור, או מבית התושב מרשות מקומית או ממפעלים ומהתעשייה. בתחנה זו לרוב מתקבלת פסולת מסוג מסוים שיש להעביר אותה מיון נוסף בכדי תגיע למיחזור. לרוב מדובר בחומרים כגון מתכת, נייר, קרטון ופלסטיק מסוגים LDPE, HDPE, PET ו-PP. הפסולת ממוינת על הקו המיון של התחנה, רוב תוצרי המיון נכבשים לבאלות בעזרת מכבש גדול ומועברים הלאה. (למעט מתכת שבדר"כ מועברת בתפזורת). לעיתים על תוצרי המיון מבצעים פעולות נוספות לפני העברה הלאה כגון ריסוק או גריסה.

תחנת מיון ומעבר "מלוכלכת"[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת מיון ומעבר "מלוכלכת" מקבלת פסולת ביתית מעורבת מוצקה ולאחר מכן ממשיכה להפריד את החומרים המיועדים למחזור מתוך פסולת זו באמצעות שילוב של מיון ידני ומכני. תוצרי המיון עשויים לעבור עיבוד נוסף הנדרש כדי לעמוד במפרטים הטכניים שנקבעו על ידי יעדי הקצה ואילו שאריות המיון נשלחות למתקני סילוק פסולת כגון מטמנות או תחנות העוסקות בטיפול של פסולת לאנרגיה.


אחוז שאריות המיון (חומרי גלם הניתנים למחזור שלא מוינו או שאינם ניתנים למחזור) מתחנת מיון ומעבר "נקייה", מופעלת כהלכה, הנתמכת על - ידי תוכנית ציבורית יעילה, אינו צריך לעלות על 10% לפי משקלו של זרם הפסולת המדובר, ובמקרים רבים הוא יכול להיות נמוך משמעותית מ -5%. תחנת מיון ומעבר "מלוכלכת" מחלצת בין 5% ל 45% מהפסולת המטופלת, כשהשאר הפסולת מועברת להטמנה או השבה לאנרגיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]