סטרץ' פור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ראיין אנדרסון.

בכדורסל, סטרץ' פור (לפעמים נקרא קומבו פורוורד או סטרץ' ביג) הוא שחקן שמשחק בעמדת הפאוור פורוורד. "סטרץ'" (Stretch - למתוח) מתארת את ההשפעה שיש לשחקן מסוג זה על הגנת היריב, ועמדת הפאוור פורוורד קרויה גם עמדת "ארבע" (Four); ולפיכך נקראת העמדה "סטרץ' פור". סטרץ' פור הוא מונח די חדש ב-NBA (מאז עונת 1999–2000 יש יותר ויותר שחקנים בעמדה זו),[1][2] והוא הופך ליותר ויותר נפוץ במשחק המודרני, מאחר שמאמנים רבים משתמשים בהסטת החמישייה ל"סמול-בול" כמהלך טקטי.[3]

סגנון משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאוור פורוורדים משחקים באופן מסורתי קרוב לסל, ומשתמשים בגודל ובעוצמה שלהם כדי לספק הגנת פנים, קליעת פוסט (קליעה בקרבת הסל) וריבאונדים. סטרץ' פור הוא שחקן שלו מבנה הגוף של פאוור פורוורד, אבל הוא בעל כישורי קליעה מעולים (במיוחד קליעת שלשות). תוך שימוש במיומנויות אלה בהתקפה, השחקן שומר את היכולת להגן על הפאוור פורוורד היריב.

בשחקני סטרץ' פור נעשה מבחינה טקטית שימוש בדרך זו כדי "למתוח" את ההגנה של היריב. היכולת לקלוע באחוז גבוה זריקות "תפוס-וזרוק" (catch-and-shoot) מטווח השלוש (תכונה מובהקת של שחקני סטרץ' פור[4]) גורמת לבעיות הגנתיות עבור הקבוצה היריבה, מפני שהיא מושכת את הפאוור פורוורד היריב מחוץ לאזור הלואו-פוסט, ופותחת נתיבים שהגארדים של הקבוצה יכולים לנצל (אלה יכולים להיות מסלולים בפועל או נתיבי מסירה). הריווח יוצר עוד מרחב פוסט להזדמנויות קליעה וריבאונדים עבור הסנטר.

שחקנים המשחקים בסגנון המשחק של שחקני סטרץ' פור המשחקים בעמדת הסנטר (נקראת גם "עמדה 5") נקראים שחקני "סטרץ' פייב" (stretch five).

עמדת הקומבו פורוורד הפכה לחשובה במיוחד במשחק הבינלאומי, שבו זריקות לשלוש וריווח המגרש חשובים יותר בשל ההגנה האזורית שבה נעשה שימוש על ידי קבוצות רבות בעולם, כמו גם קו השלוש הקצר יותר בהשוואה ל-NBA. גם ב-NBA שחקנים כמו לברון ג'יימס וכרמלו אנתוני משמשים כקומבו פורוורדים, ומנצלים את הגודל שלהם ואת הכישורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Stretch-4s in the NBA: The balance between stretching and defense". CBSSports.com (באנגלית). נבדק ב-2017-09-28.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Pattrick, Hayes (13 במרץ 2013). "The 'Stretch 4s' of the '90s speak on today's perimeter-oriented big men". sbnation.com. VOX Media. נבדק ב-5 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Player Season Finder". basketball-reference.com. Sports Reference LLC. נבדק ב-5 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Harper, Zach (15 באוקטובר 2013). "Stretch-4s in the NBA: The balance between stretching and defense". CBS Sport. CBS. נבדק ב-5 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Wasserman, Jonathan (8 באוגוסט 2012). "The Evolution and Anatomy of the Combo-Forward". NBADraft.net. אורכב מ-המקור ב-2017-08-21. נבדק ב-5 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)