עזרה:בג יום רביעי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"בג יום רביעי" הוא כינוי להתנהגות לא נכונה ("בגים") שמשתמשים חווים לעתים בעקבות עדכון תוכנת מדיה-ויקי. התוכנה מעודכנת בדרך כלל ברוב הוויקיפדיות אחת לשבועיים ביום חמישי. במספר מצומצם של ויקיפדיות, ביניהן גם ויקיפדיה העברית (וכן במיזמי ויקימדיה שאינם ויקיפדיות), התוכנה מעודכנת יום קודם לכן, כלומר ביום רביעי, ומכאן הכינוי.

תיאור התופעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנת מדיה ויקי מורכבת משני רכיבים: הרכיב העיקרי הוא תוכנה שרצה על גבי שרתי ויקימדיה, ואחראית לשליחת התוכן לדפדפן המשתמש, ולעדכון התוכן כאשר הוא נערך. הרכיב השני הוא אוסף סקריפטים שכתובים בשפת ג'אווהסקריפט, ומורצים על ידי הדפדפן, כלומר בצד לקוח.

אפשר לסווג את הבגים למספר סוגים:

  • בגים ממשיים בתוכנה
  • שינויים בתוכנה שאינם בגים בפני עצמם, אך הם אינם "תואמים לאחור", וכתוצאה מכך סקריפטים וגאדג'טים מקומיים, שרצים "בצד לקוח" (ולעתים רחוקות קוד לואה מקומי שרץ ביחידות) נשברים ומפסיקים לעבוד
  • המקרה הנפוץ יותר, ולמרבה השמחה גם קל יותר לפתרון על ידי המשתמשים עצמם נגרם כתוצאה מזיכרון המטמון של הדפדפן, והדרך לפתרון מפורטת בהמשך.

במקרה הראשון והשני רצוי לדווח על הבג שהתגלה מוקדם ככל האפשר - בויקיפדיה:דלפק ייעוץ. ויקיפדים שעוסקים בממשק ינסו לברר אם זה בג ממשי בתוכנה או בעיית תאימות לאחור. במקרה הראשון ניצור דיווח בפבריקטור, ובמקרה השני ננסה להתאים את הסקריפטים, הגאדג'טים או היחידות המקומיות לשינוי.

ויקיפדיה בעברית "התנדבה" לשמש כ"אתר בטא" לבדיקת התוכנה, ולכן היא מותקנת כאן יום לפני שאר הוויקיפדיות. כאשר אנו מצליחים לדווח על בעיות מוקדם מספיק, הן מתוקנות לפני שהן מופצות למאות ויקיפדיות נוספות, ובכך אנו ממלאים את ייעודנו כאתר בטא. כשאיננו מספיקים לדווח על הבעיה מספיק מוקדם, הבג מופץ לכל שאר הוויקיפדיות לפני שהוא בא על פתרונו, ולכן חשוב להשתדל להקדים לגלות בגים ולדווח עליהם.

מועד עדכוני התוכנה מופיעים ימים ספורים לפני העדכון עצמו בויקיפדיה:דלפק ייעוץ, ויקיפדיה:פיתוח התשתית, ובמקומות נוספים (המעוניינים יכולים להוסיף עצמם לרשימת המנויים על "חדשות הטכנולוגיה" ולקבל את הידיעות בדף שיחתם, או דף אחר במרחב המשתמש שלהם לפי בחירתם).

הרחבה על הבעיה כאשר היא נגרמת כתוצאה מזיכרון המטמון של הדפדפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

דפדפנים מודרניים שומרים חלק מהתוכן שנשלח אליהם בזיכרון המטמון שלהם. בעזרת התוכן השמור מתקצרת טעינת הדפים, כאשר חלק מתוכנו של הדף הנטען זהה לתוכן שנטען בעבר, למשל כאשר אותה תמונה מופיעה במספר דפים. עובדה זו גם חוסכת תקשורת, ובכך מקלה על השרתים.

השימוש שהדפדפן עושה בזיכרון המטמון יכול לגרום לכך שאחרי עדכון התוכנה, הדפדפן לא יטען את הסקריפטים המעודכנים, וימשיך להשתמש בסקריפטים ששייכים לגרסה הקודמת, כאשר התוכן שנשלח מהשרת הוא בגרסה המעודכנת. מצב זה יכול לגרום לחוסר תאימות בין התוכן לסקריפטים, ובעקבות כך להתנהגות לא תקינה של המערכת, או "בגים".

הבגים יכולים להתבטא בצורות מגוונות, החל בתצוגה שגויה, ועד ל"זריקה" מחשבון המשתמש. הדרך לתקן את הבעיה היא "להשכיח" מהדפדפן את הסקריפטים הישנים, ובכך לאלץ אותו לטעון את הסקריפטים המעודכנים.

כדי לבדוק אם הבעיות שאתם חווים הם מסוג "בג יום רביעי" (שיכול לקרות גם בימים אחרים), אפשר להתחיל מבדיקת מועד העדכון האחרון: חותמת הזמן מופיעה בדף מיוחד:גרסה, שמקושר גם ממיוחד:דפים מיוחדים. כאשר התחלתם לחוות התנהגות לא תקינה, בדקו אם הגרסה עודכנה בזמן האחרון (בדרך כלל פחות מיום). אם מצאתם שכך הדבר, יש סיכוי גבוה שהבעיה שאתם חווים היא "בג יום רביעי".

כאמור, כדי לפתור את הבעיות מסוג זה, יש להשכיח את הסקריפטים הישנים מהדפדפן. הדרך לעשות זאת היא על ידי "ריקון המטמון" של הדפדפן, מה שמכונה לעתים "רענון אגרסיבי". ניתן לבצע רענון אגרסיבי במספר דרכים, ובמספר רמות. הרמה הבסיסית היא הקשה על כפתור הרענון תוך החזקת מקש "קונטרול" במצב לחוץ. פעולה זו אומרת לדפדפן לטעון שוב את תוכן הדף, תוך עקיפת זיכרון המטמון לחלק מהתוכן. אם הפעולה הזו לא מתקנת את הבעיה, יש להורות לדפדפן למחוק את כל תוכן המטמון. בדפדפנים שונים יש דרכים שונות לעשות זאת, ובדרך כלל יותר מדרך אחת לכל דפדפן.

הדרך הסטנדרטית לדפדפנים כרום, פיירפוקס, ואדג' במערכת הפעלה חלונות, ובשני הראשונים גם בלינוקס, היא כדלקמן:

  • בדפדפן עצמו מקישים Ctrl+Shift+Delete
  • בטופס שנפתח מסמנים רק את "ניקוי המטמון". הטופס יציע לנקות דברים נוספים, כמו היסטוריה ועוגיות. יש סיבות שונות להשתמש בכך[1], אך כדי לטפל ב"בג יום רביעי", די לנקות את המטמון.
  • אחרי ניקוי המטמון, רענון פשוט של הדף טוען את כל הסקריפטים הטריים.

בדפדפנים שונים יש דרכים נוספות לנקות את המטמון, השונות מדפדפן אחד למשנהו.

לא לבלבל עם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום רביעי יכולים לצוץ גם בגים מסוג אחר: התוכנה המעודכנת עצמה מכילה לפעמים בגים, למרות שהיא נבדקת בדיקה קפדנית לפני העדכון. קל להבדיל בין "בג יום רביעי" המתואר לבגים אמיתיים שצצים ביום רביעי: הרמז הראשון הוא כאשר "עדכון אגרסיבי" לא מתקן את הבג. רמז משכנע יותר היא העובדה שבג אמיתי נחווה על ידי כל המשתמשים, דבר שבדרך כלל מתברר במהרה, ומדווח בויקיפדיה:דלפק ייעוץ (מוכר גם בשם החיבה וק:ד) ובפבריקטור. אם נתקלתם בבג כזה, בדקו את דלפק הייעוץ - בדרך כלל מישהו נתקל בבג לפניכם ודיווח. אם אתם הראשונים, או אם אין דיווח, ונתקלתם בבג שרענון אגרסיבי לא מתקן, אל תהססו לדווח עליו שם.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דוגמה לתועלת ב"ניקוי עוגיות" היא כאשר משתמשים במחשב במקום ציבורי, או שיש לאנשים אחרים גישה אליו, ומתחברים לאתרים שזוכרים את החיבור, כמו ויקיפדיה ואתרים רבים נוספים. "ניקוי עוגיות" יוציא את הדפדפן מכל החשבונות הללו, וימנע מאנשים אחרים שניגשים למחשב גישה לחשבונותיכם. המשמעות היא שגם אתם תצטרכו להתחבר לכל חשבון בו אתם משתמשים אם תבצעו ניקוי עוגיות. ניקוי היסטוריה מונע ממשתמשים אחרים במחשב גישה להיסטוריית הגלישה שלכם