שיחה:אל אדון על כל המעשים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זמן הפיוט[עריכת קוד מקור]

שלום, נכתב שהפיוט נכתב בתקופת ימי הבניים. הפיוט "אל אדון" מופיע כמה פעמים במדרשי הזהר. לפי החוקרים הזהר נכתב כ200 שנה לפני ימי הביניים. ולפי דעות במסורת היהודית הזהר עוד הרבה יותר קדום.
מבחינה הלכתית יש בעיה להכניס פיוט לתוך לשון של ברכה (זה חלק מברכת יוצר המאורות). אם זה היה סתם פיוט הוא לא היה שורד בתוך ברכה , מבחינה הלכתית. העניין ההלכתי הזה גם מכריח, שהפיוט הרבה יותר קדום. בסידורי הקבלה (שהם מאוחרים הרבה יותר) ישנה עבודה גדולה בפיוט הזה, אבל אין כאן המקום לפרט.
זוהר חלק ב דף קלב/א:
"אל אדון על כל המעשים, ברוך ומבורך בפי כל נשמה, אלין אתוון בחמש חמש תיבין, דאינון חמשין תרעין דעלמא דאתי, תרין אתוון אחרנין די בסופא ש"ת, אינון בשית שית תיבין, דאינון שית סטרין דעלמא דאתי, ונפקי מתמן, כגון שבח יתנו לו כל צבא מרום, תפארת וגדולה שרפים ואופנים וחיות הקודש, אלין תרין אתוון בשית שית, תרין אתוון קדמאי בחמש חמש. כלהו שאר אתוון די באמצעיתא, כלהו בארבע ארבע, בגין דאינון ברזא דרתיכא עלאה. דאינון אתוון קדמאי ואינון דבסופא, אינון שלימו דכ"ב אתוון, בגין דאית בהו כ"ב תיבין, לקבל כ"ב אתוון עלאין. אשתארו תמניסר אתוון אחרנין, דקא סלקין ברתיכייהו לארבע ארבע, לשבעין ותרין תיבין, דאינון רזא דשמא מפרש, גליפא קדישא דע"ב אתוון, דקודשא בריך הוא מתעטר בהו, ושמא דא איהו מעטרא לכנסת ישראל, וסליק ברזא דא לאתעטרא בהו, גו שליחותא (דמאריה) דשכינתא. וסימניך דאלין אתוון דקא מתעטרן בשבחא עלאה דא, קדמאי וסופי דסלקין בעטרייהו אינון א"ת ב"ש, אל"ף בחמש, תי"ו בשית, בי"ת בחמש, שי"ן בשית, בגין כך רזא דא"ת ב"ש".