שיחה:אמנות יהודית/ארכיון 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 15 שנים מאת Talmoryair בנושא בכלל

בכלל[עריכת קוד מקור]

אין בכלל התיחסות לאמנות יהודית עכשווית - לתופעה חדשה של פריחה בהבעה אמנותית של תכנים יהודיים צריך להוסיף קטגוריה נפרדת על אמנות יהודית עכשווית או יהדות בת-זמננו (דרורית)

הערך רחוק מלהיות גמור. תוכל/י, להוסיף בעצמך מידע נוסף בצרוף הפניות לבבליוגרפיה מתאימה. Talmoryair - שיחה 09:20, 30 באפריל 2009 (IDT)תגובה


נקודות למחשבה;

1. הגדרה כללית רחבה לאמנות יהודית; אמנות בזיקה ליהדות - מאפשרת להכיל מגוון מאד עשיר של סוגי אמנות יהודית. בדומה ל'אמנות' שמכילה קטגוריות כגון: אמנות חזותית ומסתעפת להמון תת-קטגריות של אמנות פלסטית לסוגיה וכן לאמנויות קולנוע, תיאטרון וכד' - כך כל יצירה שיש לה אורנטציה מובהקת או אפילו רק נגיעה ברורה בנושא הקשור ליהדות יכולה להיות מוגדרת כ'אמנות יהודית'. לא חשוב אם האמן יהודי או גוי שיצירתו עוסקת בנושא יהודי (כמו: שואה) דתי או חילוני וכד'


2. יומרה מיותרת לגבי נושא ספציפי זה היא למצוא דווקא מקורות והפניות לחז"ל ולרמב"ם

אולי אפשר למצוא מקורות חז"ל עם איזה נגיעה לתחום האמנות היהודית או בדלי אימרות חז"ל שניתן לפרש כקשורות לנושא - אך זה מאולץ, דורש פרשנות יצרתית מדי ולגמרי מיותר!

לעניות דעתי אין התיחסות ברמב"ם לנושא אמנות יהודית. באופן כללי הגישה של הרמב"ם לאמנות שלילית. הרמב"ם כמו רבים אחרים רואה באמנות גורם מסוכן שעלול להוביל לסטייה; התבוללות, המרה דתית או חילון

אז למה לנסות לחפש דווקא איפה שאין אם אפשר להשתמש בשפע מקורות של אנשי רוח, רבנים ו'קובעי מדיניות' מגזריים בעלי גישה חיובית לנושא האמנות היהודית? מדוע שלא להציג דווקא השקפות עולם המבליטות את הצדדים החיוביים ומציגות גישה מעודדת כלפי העיסוק באמנות יהודית? בעייני מעניין הרבה יותר לבחון התיחסות של דמויות החל מהראי"ה וכלה ברבנים צעירים בני דורנו - שיהיו אלו שיקבעו או לפחות ישפיעו על ההתפתחויות בתחום בעתיד.


3. המיקוד של ערך 'אמנות יהודית' באינצקלופדיה עכשוויות צריך להיות על הנעשה בתחום האמנות היהודית כאן ועכשיו. הסקירה על היסטוריה וכד' אמורה לשמש כרקע מקדים המתאר את שלבי ההתפתחות, את השינויים בגישות ומהפכים בביצועים בשטח שחלו בתחום - מעין הכנה להבנה מעמיקה וטובה יותר של התהליכים החשובים המתרחישים בזמן אמת, כשהדגש העיקרי הוא על הדנימיקה בתחום האמנות היהודית בהווה.


4. השינוי המשמעותי ביחס כלפי האמנות היהודית איננו רק הרחבת ה'היתרים' ההלכתיים, הסרת ההגבלות, ביטול של סייגים וכד' אלא הגדרתה באופן לגמרי חדש כדרך רצויה בעבודת ה' אפיק ביטוי לגיטימי ומבחינות מסוימות אפילו מועדף כזה שמשלים בהרמוניה את העמקה בלימוד התורה...

ברור שתהליך של שינויים מרחיקי-לכת בחברה דתית הם הגורם למהפך ההדרגתי בהתייחסות לאמנות היהודית; תהליכים כמו: חזרה בתשובה והקצנה דתית (חרדליו"ת) גרמים לביסוס תחושה עמוקה של ביטחון עצמי בצידקת הדרך. גדרות סייגים מגבלות ואיסורים שנועדו מלכתחילה למנוע סטייה מהעולם הדתי כבר לא נחוצים. במצב בו השקפת העולם הדתי קוסמת לאנשים מהעולם החילוני וגורמת להם לשנות את דרך החיים לקבל עול תורה ומצוות... וכן מתפתחת תופעה בה דור ההמשך הרבה יותר מחוייב לחוקים הדתים מאשר דור ההורים - החרדה מפני קריסת העולם הדתי דועכת ויכולת ההכלה מתרחבת.

לסיכום: ההתפתחויות התאולוגיות-סוציולוגיות בעולם הסימבולי הדתי מאפשרות להכיל מגוון רחב של ווראציות בעבודת ה' את המהפך מובילים אמנים בתמיכת רבנים, ראשי הקהילה ומובילים חברתיים המעיזים לנקוט בגישה המעודדת התפתחות של דרכי ביטוי דתיות חילופיות שהמרכזיות שבניהן הן אמנותייות אמונייות מקוריות במגוון עצום.