שיחה:ביומטריה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אני מציע לפצל את הערך לשניים. עוזי ו. - שיחה 17:42, 20 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]



- עוזי אני כתבתי הרבה חלקים של הערך לגירסה האנגלית ואת כל הערך של ביומטריה ללא עקבות - בוא נסיים את הכתיבה ואז נפצל לפי העניין. הערך ביומטריה לוקה בחסר באופן קיצוני.

במחשבה שנייה המונח "ביומטריה אבולוציונית" באמת לא שייך לכאן אם לא קשה לך אנא בצע אתה את הפיצול כדי להמנע מדחיה אוטומטית.

מיכה

מי שרוצה להפריד את הביומטריה האבולוציונית מזו של הזיהוי הפלילי והאבטחה, מוזמן לעשות זאת. צריך רק לדאוג שמי שיגיע לערך "ביומטריה" דרך הערכים על אבולוציה או שמי שיגיע לערך "ביומטריה" במטרה למצוא את המידע האבולוציוני, ידע לאן ללכת.Eddau - שיחה 20:32, 20 ביולי 2008 (IDT)[תגובה]

תרגום הערך מאנגלית[עריכת קוד מקור]

הי, אני כותבת עבודה בנושא בשביל האוניברסיטה ואני צריכה מידע אז כנראה שבמילא אני צריכה את הטקטס באנגלית (אין לי כל-כך רקע ואני צריכה לדעת את זה יותר בכלליות כדי לכתוב על החוק החדש שרוצים להעביר בארץ). לכן אני מתחילה לתרגם את הערך באנגלית. התרגום שלי הוא ראשוני למדי ואפילו לעיתים לא הצלחתי לתרגם אז שמתי את המילה המקורית בסוגריים, אשמח לדעת מה המקום האידיאלי בשביל טקסט ראשוני כזה. (כמו"כ אשמח לשמוע על מקורות מידע נוספים לטובת העבודה שלי) --צחור - שיחה 17:46, 10 ביוני 2009 (IDT) ההתחלה:[תגובה]

בתחילת המאה ה18 אחרי גילוי של עבודות מנדל הפער הקוספטואלי בבין הבנת הגנים ובין ההתפתחות האבולוציונית הדרוואניסטית הוביל לדיון נרחב בין ביומטריקאיםכמו וולטר וולדון וקארל פירשון וmendelians כמו צ'ארלס דבנפורט ויליאם בטסון ווילהלם ג'ונסן. במהלך 1930 סטטיסטיקאים ו(??models) הגיעו לסיבות סטטיסיות שעזרו לפתור את ההבדלים הללו וייצרו את הניו-דארוויאן סינטזת האבולוציה המודרנית.
הדמויות הראשיות בסינטזה הזו הסתמכו בעיקר על סטטיסטיקות ופיתחו אותן באמצעות ביולוגיה.
{רשימה של אנשים}
אנשים אלו ועבודתם של ביוסטטיסטקאיים אחרים, אנשי ביולוגיה חישובית וסטטיסטיקה מבוססת גנטיקה סייעו יחדיו להביא את הביולוגיה ההתפתחותית והגנטית לעקביות קוהרנטיות שלמה שיכלה להתחיל להיות מעוצבת באופן כמותי.
במקביל ללהתפתחות הכללית הזו, עבודתו הפורצת דרך של ד'ארכי טומפסון ב 'על גדילה וצורה' גם כן סייעה להוסיף דיספלינה כמותית ללימודים הביולוגיים
למרות החשיבות של הסקת מסקנות סטטיסטיות קיימת נטיה בין ביולוגיים שלא להאמין או אפילו למחות נגד תוצאות שאינן איכותיות באופן גלוי. אנקדוטה אחת מתארת את תומס הונט מורגן מחרים את המחשבון של פרידן מהמחלקה שלו בקאלטק באומרו: “ובכן אני ….

--צחור - שיחה 17:51, 10 ביוני 2009 (IDT) שאלה נוספת - נדמה כי ההפניה כאן לערך באנגלית אמור להיות דווקא מהדף של ביומטריה אבולוציונית, מהו הערך באנגלית של הערך כאן? (כדאי לתקן את הטעות הזו)--צחור - שיחה 18:31, 10 ביוני 2009 (IDT)[תגובה]

צריכה את עזרתכם[עריכת קוד מקור]

אני כותבת עבודה על הזיהוי הביומטרי וכתבתי בהקדמה קצת הסבר על ביומטריה ועוד. הערך כאן ממש דליל ונראה לי שחשוב להרחיב אותו אני מצרפת כאן את מה שכתבתי בהקדמה לעבודה מתוך תקווה שיהיה מישהו שיבוא ויסתכל ולפחות ייתן הערות או יעזור לי בלהכניס את המידע הזה לתוך הערך עצמו


בתחילה מספר הגדרות: הביומטריה הוא המדע שבאמצעותו גילו את המידע הביומטרי ואת הזיהוי הביומטרי ובחנו את היותו של המידע הביומטרי חד-חד ערכי. המידע הביומטרי הוא המידע עצמו, רכיב מסוים בגוף שאותו מודדים והוא מהווה את המידע עצמו. הזיהוי הביומטרי הוא הבחנה בין אדם לאדם באמצעות מידע ביומטרי.

המילה ביומטריה מורכבת מ'ביו'=חיים ו'מטריה'=מדידה והיא מתייחסת ליכולת למדוד דברים הקשורים בחיים. מילה נוספת לביומטריה, פחות בשימוש היא גם המילה ביוסטטיסטיקה (יותר שייכת לעולם הרפואי). ההגדרה המילונית של ביומטריה היא1:

"מדע המיישם שיטות סטטיסטיות בחקר תופעות החיים. חקר השיטות לזיהוי חד־ערכי של בני אדם על פי תכונותיהם הפיזיולוגיות והביולוגיות כגון צורת קשתית העין, טביעות האצבעות, חתימת קול ורצף ה־DNA.”

כלומר מידע ביומטרי הוא מידע מספרי שנלקח מעצם חי. הייחודיות2 של מידע ביומטרי היא בכך שלא ניתן להפריד בין בעל המידע למידע עצמו. המידע הביומטרי יכול להכיל החל מדגימת DNA טביעות אצבע, תווי פנים, ועד אפילו לאורך הגפיים. אך הזיהוי הביומטרי לרוב מוגבל למידע שהוא ייחודי לכל אדם ולכן לא ניתן לזהות זיהוי מלא על-פי אורך הגפיים מאחר ומידע זה אינו ייחודי (סביר מאוד שלכמות מסויימת של אנשים יש אותו אורכי ידיים ורגליים).

אניל ק' ג'יין ושאראת פנקאנטי מתארים את התפתחות הזיהוי הביומטרי במאמר מפורט בסיינטיפיק אמריקן3: אלפונס ברטיון, צרפת (1879) הציע לבנות מערכת שתזהה עבריינים לפי אורך הגפיים ומידות גוף שונות. מאוחר יותר ב1896 הבריטים הוכיחו כי טביעות אצבע הן מידע שמשתנה מאדם לאדם ונדיר למצוא שני בני אם עם אותה טביעת אצבע. כעבור מספר חודשים התחילו בסקוטלנד לאסוף טביעות אצבע מזירות פשע. כיום כמעט כל ארגון שחוקר מקרי פשע משתמש בטכנולוגיה הזו של איסוף טביעות אצבע. בשלושים השנים האחרונה פותחו שיטות רבות נוספות, מלבד טביעת האצבע לזיהוי חד חד ערכי של אדם.


אשמח לכל הערה והכנה לקראת הכנסה לערך עצמו, במקור יש לדברים סימוכין בהערות שוליים אצרף אותם במידת הצורך --צחור - שיחה 19:09, 26 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 04:43, 14 במאי 2013 (IDT)[תגובה]