שיחה:גאי פוקס

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום דרור. כמו שכבר כתבתי בערך על מזימת אבק השריפה, לדעתי עדיף לכתוב גאי על פני גיא. יש לך התנגדות? דוד 14:43, 2 פברואר 2006 (UTC)

לא. דרור 16:43, 2 פברואר 2006 (UTC)
תודה. דוד 16:47, 2 פברואר 2006 (UTC)

הארי פוטר[עריכת קוד מקור]

כותבי הערך בויקי באנגלית מעלים סברות רבות כי הפניקס בספר קרוי על שם גאי פוקס. לאור עלילת הספרים נראה לי שיש בסיס לכך.דרור 11:29, 15 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]


הורדתי את ההתייחסות לשם "פוקס" בסדרת ספרי הארי פוטר.אין שום קשר ולו קלוש בין ספר הפנטזיה הילדותי עד לאימה הזה לבין גאי פוקס.מגוחך ומתועב לחשוב אחרת.

נראה לי שכן, מה אתם אומרים? --> צ'כלברה . דבר . שב . צחק 11:37, 15 בספטמבר 2006 (IDT)[תגובה]

התשובה היא מאה אחוז לא! שים לב למונח טרור לפי המילון העברי- "טרור הוא טקטיקה של שימוש באלימות, המופנה בעיקר כלפי אזרחים אקראיים וחפים מפשע לשם השגת מטרות פוליטיות." לא מדובר בתקיפת אזרחים חפים מפשע או ניסיון פגיעה בהם, מדובר בפגיעה כנקמה על המלך שהטיל גזרה קשה על הקטולים. האם הם ניסו להשיג מטרות פוליטיות- בודאי. אבל לא באמצעות פגיעה באזרחים. יש לזה מושג אחר שאנחנו ראינו את זה גם ברצח רבין, רצח-כן. טרור-לא.

דרור שלום רב

אם תאפשר לי אשמח להוסיף עוד מידע על גאי פוקס בערך זה !

גאי פוקס

לעיתים נודע בשם גווידו פוקס,השתייך לקבוצה מן הכנסייה הרומית קתולית אשר תכננה להוציא לפועל את מזימת אבק השריפה,מטרת מזימתה של קבוצה זו הייתה להחזיר את הקתוליות לאנגליה בעזרת פיצוץ בתי הפרלמנט ביחד עם המלך ג'ימס הראשון וכן האצולה הפרוטסטנטית אשר היו אמורים להימצא כולם ביחד תחת קורת גג אחת ב-5 לנובמבר 1605. חשוב לציין כי הקושרים במזימה ראו פעולה זאת כתגובה להפליה המתמשכת מצד השלטון הפרוטסטנטי אל הכנסייה הרומית קתולית ברשות האפיפיור. למרות שגאי פוקס נודע בשל המזימה,היה זהו רוברט קטסבי אשר יזם והוביל את מזימת אבק השריפה,פוקס הופקד על הביצוע הממשי בגלל ניסיונו הצבאי והתמחותו בחומרי נפץ.

המזימה סוכלה במהירות בידי השלטונות לפני ביצועה הממשי, בעת שפוקס ניתפס בזמן ששמר על אבק השריפה. פוקס עורר חשד במלבושיו,במגפיו ובתנועותיו החפוזות אשר רמזו על כוונותיו להסתלק בחיפזון.

גאי פוקס השאיר חותם בר קימה על ההיסטוריה והתרבות הבריטית. "ליל המדורה"- הנחוג בחמישה לנובמבר הינו אירוע לזכר מזימת אבק השריפה,(ודמותו של גאי פוקס) אשר נערך בכל בריטניה,(ולעיתים נדירות גם בצפון אירלנד). דמותו של פוקס צוינה בספרות על ידי סופרים רבים בניהם צ'ארלס דיקנס,במוזיקה על ידי אמנים כגון ג'ון לנון ואחרים,ואפילו בקולנוע. מקומות גיאוגרפיים נקראים על שם פוקס,כמו אי גאי פוקס באיי גלפגוס,ונהר גאי פוקס באוסטרליה.

שנותיו הראשונות

נולד ב-שלושה עשר לאפריל 1570 בהיי-פטרגייט אשר ביורק,גאי היה בנם היחיד של אדוארד פוקס ואידית בלייק. אימו ילדה בת כמה שנים לפני היוולדו בשם-"אנני" אשר מתה שבעה שבועות מאוחר יותר באחד עשר לנובמבר 1568. גאי הוטבל בכנסיית סנט מייקל לה בלפרי(הפרוטסטנטית אנגליקנית),בשישה עשר לאפריל 1570 כשהוא בן שלושה ימים בלבד. בחמשת השנים לאחר לידתו,אימו הביאה לעולם עוד שני בנות: אנני(על שם הבת שמתה קודם לכן),ואליזבת. פוקס למד בבית ספר סנט.פטרס ביורק,בין חבריו לספסל הלימודים היו ג'ון וכריסטופר ורייאט,שני אישים העתידים להיות חלק ממזימת אבק השריפה בעתיד,ותומס מורטון אשר בעתיד נהיה לבישוף של דורהם. בזמן שהותו בסנט.פטרס היה פוקס תחת חסותו של ג'ון פולאין,נצר למשפחת פלואינס בסקוטלנד,נמצא חשוד כקתולי הדוק אשר הייתה לו השפעה נרחבת על פוקס הצעיר והמתרשם. אביו של פוקס היה צאצא למשפחת פוקס בפארנלי. הוא היה נוטריון או שמה משגיח של חצרות הכנסייה,ומאוחר יותר חסיד של הארכיבישוף מיורק. אשתו של אדוארד,אידית בלייק הייתה צאצאית לסוחר ידוע וחבר מועצה ביורק. אדוארד פוקס מת ב-1579,ואלמנתו אידית התחתנה בשנית בשנת 1582 לקתולי סקוטי בשם דניס בינברידג'. המשפחה הייתה ידועה בסרבנותה,וכמי שאינה מקבלת עליה את מרותה של כנסיית אנגליה,ניתן להניח שהשפעתו של אביו החורג של פוקס תרמה לחיזוק אמונתו בדת הקתולית. בסופו של דבר המיר פוקס את דתו לקתולית והוטבל בגיל 16,באותה שנה שפוקס המיר את דתו לקתולית(1586),הוא נחשף בצורה ברוטאלית ללחץ הפרלמנט בחקיקה נגד קתולים מקומיים. מרגרט קלידרו,מאוחר יותר נודעה בשם "הפנינה של יורק",מתה על קידוש דתה הקתולית בעיר מגוריה באותה שנה על ידי לחיצה בסד,במקור היא נעצרה משום שבייתה שימש כמקום מחסה לנזירים קתולים.

תעסוקה כחייל

ביבשות אירופה שררה סידרה של מלחמות דת,שנמשכה עקב סכסוך בין הדת הפרוטסטנטית לדת הקתולית ביחס ליומרה של הכס הצרפתי. אנגליה פולגה,כס המלוכה הפרוטסטנטי תמך בנברה,בזמן שהקתולים באנגליה תמכו בליגה הקתולית ובאפיפיור סיקסטוס החמישי. סיר וילאם סטנלי רומם צבא באירלנד להילחם בארצות ספרד התחתונות. הארצות התחתונות היו אז בשליטת המלך הספרדי פיליפ השני,דוכס בורגונדי,אשר היה זר ונוכרי אל ההולנדים. ההולנדים קשרו קשר עם הספרדים ופיליפ שלט עם האינקווזציה הקתולית,אשר אותה ניסה לכפות על השטחים הטרטורים בהם שלט בארצות הנמוכות.

לאחר שעזב את בית הספר סנט.פטרס,פוקס נהיה לשומר ראשו של ברון אציל בשם אנטוני בראוני. בראוני היה מדינאי מוביל בתקופה הקתולית של מלכת סקוטלנד מרי,והיה גם לכאורה מעורב במזימת-"רידולפי" בראוני לא מצא חן בפוקס ופיטר אותו לאחר זמן קצר. אולם נכדו של בראוני-"אנתוני מריה בראוני השני",החליט להעסיקו מחדש כמלצר. ב1591 פוקס ירש את רכושו של אביו,לאחר שהשכיר את נכסיו לתקופה מסוימת כדרך להרוויח כסף,החליט בסופו של דבר למכור חלק מנכסיו לאנני סקיפסי.

פוקס יחד עם בן דודו ריצ'ארד קולינג',הלכו יחדיו אל פלנדריה(אזור בארצות השפלה),על מנת להצטרף אל סטנלי כנגד ההתקוממות ההולנדית,פוקס הצטרף לצבא הספרדי ונלחם עשר שנים למען המטרה הקתולית ספרדית,בזמן לחימתו עם הספרדים הוא אימץ את השם גווידו,והרוויח ניסיון מתקבל על הדעת בחומרי נפץ. פוקס הגיע בזמן שהמוות של הדוכס מפרמה והמורדים אשר נרצחו בידי שכירי חרב ספרדים השאיר את כוח הצבא הקתולי בארצות התחתונות משותק,ומיוריץ ואן נאסו השליט ההולנדי בחמש מחוזות מ-1584 עד-1625,בנו של וילאם אוף אורנג' הנחיל מערכות מוצלחות כנגד עמדות ספרדיות. פוקס היה גם נוכח כאשר קאלה נלקחה על ידי הספרדים ב-1596. לכבוד גבורתו במצור על קאלה,סטנלי החליט לתת לפוקס פיקוד על חברה.

גאי פוקס - מעורבות במזימת אבק השריפה

פוקס נודע בשל מעורבותו במזימת אבק השריפה של שנת 1605. ככל הנראה פוקס הוצב לביצוע המשימה עקב ניסיונו הצבאי ובזכות ידיעותיו בחומרי נפץ. המזימה אשר תוכננה לפרטי פרטים בידי רוברט קטסבי הייתה ניסיון להוציא לפועל רעיון של קבוצה קתולית אדוקה,למחוק את כל בית המלוכה ואת המלך ג'ימס הראשון,בעזרת הטמנת כמות גדולה של אבק שריפה בבית הלורדים בארמון אשר בוואסטמיינסטר במהלך פתיחת הפרלמנט המדיני. יתכן כי פוקס הוצג לקטסבי בידי יו אוואן,אדם אשר היה חייב חוב לספרד בארצות התחתונות בהן פוקס שירת כאמור. סר וילאם סטנלי גם נחשד כי הציג וקישר את פוקס אל קטסבי,פוקס הזכיר את שמו של סטנלי תחת עינויים כבדים,דבר אשר הוביל למעצרו של סטנלי ולמאסרו יום לאחר חשיפת המזימה. היה זהו סטנלי אשר לראשונה הציג את פוקס לפני תומס וינטר בשנת-1603 כאשר שהה וינטר ביבשת אירופה. באותה תקופה סטנלי היה המפקד על הכוחות האנגלים בשפלה,סטנלי נתן את דוונטר ואת רוב חייליו המוצבים לספרדים בשנת-1587,כמעט מוחק כליל את כל ההישגים אשר ארל אוף ליססטר השיג ברצות השפלה,משלחתו של ליססטר נחשבה כאסון בשל סיבה זו פרט לאחרות...

המקור העיקרי ביותר לפרטי המזימה עצמה,הינו ערך הידוע בשם-"ספר המלכים",או ג'ימס הראשון ספרו של המלך-"סיפור אמיתי ומושלם בהקשר להליכים אשר ננקטו כנגד הבוגדים הברברים ביותר.רוברט ברקר,המדפיס המלכותי להוד מלכותו,המוזיאון הבריטי 1606. למרות שזהו ערך ממשלתי ופרטים מסוימים נטו לויכוח ומחלוקת,ערך זה בדרך כלל נחשב למדויק ביותר בהקשר להיסטוריית מזימת אבק השריפה,ולכליאתם ועינוייהם ולבסוף הוצאתם להורג של הקושרים במזימה. המזימה עצמה כנראה נזדמנה על ידי ההבנה של הרשויות הפרוטסטנטיות,שממלכת ספרד הייתה שקועה בחובות ובמלחמות רבות מידי בכדי לתמוך ולעזור לקתולים בבריטניה. כל אפשרות של סובלנות בידי בריטניה הגדולה נשללה בכנס בחצר האמפטון בשנת 1604,כאשר המלך ג'ימס הראשון תקף וגינה את הקתולים. הקושרים הגיעו להבנה כי עזרה מבחוץ לא תמשש לבוא אלא אם כן הם ינקטו צעד בעצמם. פוקס ושאר הקושרים שכרו תא מתחת לבית הלורדים במטרה לחפור מנהרה מתחת לבניינים,בהמשך תכנון זה הכוח כקשה מידי לביצוע,משום שהיה צורך להיפטר משרידי החפירות והאדמה הניגרת,(שום עובדה להימצאותה של מנהרה זו מעולם לא נמצאה). במרץ 1605 הם החביאו 1800 פאונד(800 קילו),של אבק שריפה במרתף השכור. הקושרים במזימה אף תכננו לחטוף את הנסיכה אליזבת'(מאוחר יותר אליזבת' מבוהמיה הידועה גם כמלכת החורף). חלק מן הקושרים היו מודאגים בגלל חברים קתולים,אשר היו אמורים להיות נוכחים בפרלמנט בשעת הפתיחה,אחד מהקושרים כתב מכתב אזהרה אל לורד מונטאיגל,אשר קיבלו ב26 לאוקטובר. הקושרים ידעו על קיומו של מכתב האזהרה כבר למחרת,אבל החליטו להמשיך במזימה לאחר שפוקס וידא כי שום דבר לא הוזז ממקומו במרתף.

לורד מונטיאגל החל חשוד,נשלח מכתב למזכירות המדינה שבעכבותיו נערך חיפוש מתחת לבניין הלורדים בשעת בשעות הבוקר המוקדמות ב-5 לנובמבר. אולם שום דבר לא הוזז ממקומו,וזאת במטרה לא להפחיד ולהזהיר את הקושרים כי מזימתם נחשפה. פוקס אשר היה נחוש בדעתו לפוצץ את עצמו ביחד עם בניין הפרלמנט אם יהיה צורך בכך,פוקס נתפס בעשה שניסה להדליק את אבק השריפה בידי פטר היווד אשר חטף את הלפיד מידו של פוקס ברגע האחרון. פוקס נעצר ונלקח לפני מועצת המלך ושם נשאר מתמרד ומתנגד לכל הליך בחקירה הרשמית שנפתחה כנגדו. כאשר נשאל פוקס על ידי אחד מהלורדים הסקוטים מה הייתה כוונתו לעשות בכמות כל כך גדולה של אבק שריפה,נענה בתשובה:"לפוצץ אתכם סקוטים קבצנים בחזרה למקומכם בהרים",וכאשר נשאל הוא לשמו ענה כי שמו-"ג'ון ג'והנסון". במשך הימים הבאים עונה פוקס,בהוראת המלך ג'ימס הראשון העינוי תחילה היה קל אבל נהיה כבד יותר ויותר בהמשך בהתאם להתנגדותו. סר וילאם וואד,לוטיאנט המגדל של לונדון באותה תקופה פיקח על העינוי ושווה את וידוייו של פוקס. במשך שלושה עד ארבעה ימים פוקס לא אמר דבר,גם לא את שמות חבריו למזימה,רק כאשר גילה כי חבריו הופיעו שלובים זרועות ומסרו את עצמם אל השלטונות החליט פוקס להיכנע. העינויים רק חשפו את שמותיהם של הקושרים אשר היו כבר מתים או ששמותיהם היו ידועים לרשויות. ב-31 לחודש ינואר פוקס וכמה אישים אחרים אשר היו מקושרים למזימה,נשפטו באולם בוואסטמיינסטר לאחר שנמצאו אשמים הם נלקחו לחצר הארמון הישן בוואסטמיינסטר שם נטלו נמשכו ורובעו.

תגובה והשפעה

הרבה פסקאות מאותה תקופה נכתבו בגינוי על פוקס,הפסקה המפורסמת ביותר מהן מתחילה בשורות הבאות: "זכרו זכרו את החמישי לנובמבר

אבקת השריפה,הבגידה,והמזימה 
אינני יודע על שום סיבה מדוע
בגידת אבק השריפה תישכח לעולם"

ג'ון רודס הפיק סיפור פופולארי המתאר בפיסקה את המאורעות של המזימה תוך כדי גינויו של פוקס: "פוקס בחצות,ובאור לפיד שם נמצא

עם גפרורים מאורכים ומכשירים
מתחת לאדמה"

הפיסקה השלמה פורסמה בתור תדריך קצרצר על הבגידה כנגד המלך ג'ימס הראשון והמדינה כאשר היו אמורים להיאסף בפרלמנט בחמישה לנובמבר 1605.

פסקאות פופולאריות אחרות היו יותר בטון שמרני וחגגו את העובדה שאנגליה ניצלה מפני הקונספירציה של גאי פוקס. ג'ון וילסון פירסם בשנת- 1612 שיר קצר על-"עלילת האבקה" בו המילים: "הו אנגליה הללי את שמו של האלוהים

ששמר עליך מפני שונא מולדתו
אך למרות ששד זה נעלם,רשעו עלינו הוטל"

הלורד מאיור חבר מועצה בעיר לונדון הנציח את הקונספירציה של נובמבר החמישי שנים לאחר מכן,על ידי טקס בקטדרלת סט.פאלוס. ערכים פופולרים של המזימה נוספו אל הטקסים האלו,וחלקם אף שפורסמו שרדו עד עצם היום הזה. סיפרו של פוקס ממשיך להיזכר גם בשירה,הפיסקה הלטינית ב-קוונטום נובמבריס" אשר נכתבה בשנת 1626 בידי ג'ון מילטון בספר-"גן עדן אבוד" קיבלה השראה מדמותו של פוקס,השטן מזמין אבקת שריפה בכדי לנסות ולהשתוות לברקיו של האלוהים. בנוסף ספרות אנטי קתולית קישרה את פוקס עם שדים ועולם השאול.

  • אולם המוניטין של פוקס מאז אותה תקופה עבר תהליך של שיקום וכיום הוא לעיתים נזכר כ-"הבנאדם האחרון שנכנס אל הפרלמנט עם כוונות מכובדות".

בתרבות הפופולארית

באנגליה של המאה ה 18 המונח-"גאי=בחור" נשתמש במטרה לאפיין את דמותו של פוקס. דבר אשר נחגג בתהלוכות ברחבי הערים בידי ילדים ביום ציון הקונספירציה,זהו מנהג לילדים לעמוד בפינות הרחוב בתחפושת גאי פוקס,ולבקש תרומה קטנה של כסף בשימוש במשפט-"פני בשביל הבחור",בשנים האחרונות מנהג זה משך אליו מחלוקות שונות בטענה שזהו לא יותר מניסיון עלוב לקבץ נדבות. וזאת למרות כוונתו של המנהג כי הילדים בתחפושות גרי פוקס,אשר אספו את הכסף ישתמשו בו במטרה לקנות זיקוקים ולהדליקם לזכר מזימת אבק השריפה,אך כיום מנהג זה נאסר בגלל החשש להחזקת חומרים מסוכנים בקרב קטינים מתחת לגיל 18.

פיסקה ידועה אומרת שפוקס היה-"האדם היחידי שנכנס אל הפרלמנט עם כוונות אמיתיות",פיסקה זו אורגנה במחשבת תחילה על ידי אנרכיסטים ופורסמה בכרזות בתחילת המאה ה-20. המפלגה הסקוטית סוציאלית נהייתה מעורבת במחלוקת כאשר החליטה להחיות את הכרוזים הישנים בצורה ובכוונה הומוריסטית בשנת 2003.

פוקס דורג במקום ה-30 בשנת-2002 ברשימת – "מאה הבריטים הגדולים",אשר בחסות ה-BBC שערכה סקר ציבורי שבו הציבור בחר את האישים הגדולים ביותר בתולדות בריטניה. בנוסף פוקס נמצא גם ברשימת חמישים האנשים הגדולים ביותר מיורקשיר.

מדיה\קולנוע

ישנם מספר סרטים ותוכניות טלוויזיה אשר התמקדו בדמותו של פוקס ובמזימת אבק השריפה. כמה דוגמאות ראויות לציון הן הגילומים ההיסטוריים בתוכנית אחת מבית ה-BBC2 על החמישי בנובמבר 1990,בשם-"בוגדים" אשר הייתה תוכנית בת שעה אחת שהעלתה את דמותו של פוקס על המסך הטלוויזיוני וכן עסקה גם במזימת אבק השריפה התוכנית נכתבה בידי ג'ימי מקבורן,אשר בשנת -2004 העלה למסך סידרת בת שני פרקים בשם-"בגידת אבק השריפה והמזימה".

סרטים אחרים וסדרות אחרות נטו ליחס את פוקס אל דמות בדיונית,הדוגמא הבולטת ביותר הינה סרט בשם-"וי בשביל הנקמה" אשר יצא לקרנים בשנת 2006 . בסרט זה מוצג הגיבור לובש חליפה ואדרת שחורה ועל פניו מסיכת גאי פוקס,נלחם בממשל הבריטי על פני עלילה בדיונית עתידנית.




.

אנונימוס[עריכת קוד מקור]

כדאי גם להוסיף את הקשר לארגון האקרים הנקרא אנונימוס המשתמש במסכות גיא פוקס 194.90.126.1 09:51, 20 בפברואר 2013 (IST)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 22:51, 3 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 22:51, 3 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 07:16, 14 במאי 2013 (IDT)[תגובה]