שיחה:הגנה סיציליאנית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

למה המהלך 1. ה4 ג5 מופיע פעמיים בערך? AMIRBL25 - שיחה 15:10, 26 בדצמבר 2008 (IST)[תגובה]

אני רוצה לעבוד על הערך מכיוון שבמצבו בנוכחי הוא מבזה את הפתיחה הסופר- חשובה הזו. האם מישהו יכול להגיד לי כיצד שמים תבנית "בעבודה"?רטיקוס - שיחה 05:24, 15 ביולי 2009 (IDT)[תגובה]

נוסח הדראקון[עריכת קוד מקור]

המהלך של הלבן 9.פב4 אינו אפשרי מכיוון ששני הפרשים אינם יכולים להגיע לנקודה זו

ערך בעייתי[עריכת קוד מקור]

לטעמי, מצויים בערך הזה כמה אי דיוקים בולטים:

- מלחמת השחור על השליטה במרכז במסע הראשון (1...ג5) אינה עקיפה כלל ועיקר - היא ישירה לחלוטין, שכן הרגלי השחור ב-ג5 פשוט שולט על ד4. לפיכך, כל הניתוח המשווה את ההגנה הסיציליאנית עם זו הצרפתית, הקארו-קאן או הגנת אליוכין הוא תמוה. הרעיון בבסיס הגנות אלה שונה לחלוטין מרעיונות הסיציליאנית - בהגנות אלה השחור "מעניק" ללבן את השליטה במרכז, במטרה להילחם עליו אחר כך, בעוד שבסיציליאנית המאבק על המרכז מתחיל כבר מהמסע הראשון. גם הצגת הסיציליאנית כ"שיפור" של הקארו-קאן והצרפתית אינה במקומה - אנטולי קרפוב, שהיה אלוף העולם במשך למעלה מעשר שנים, נקט בהגנת קארו-קאן (ועדיין עושה זאת) לעיתים קרובות. האם סביר שהיה עושה כך לו הייתה הסיציליאנית טובה יותר מקארו-קאן?! נכון יותר יהיה לומר, שסגנון המשחק המתקבל שונה. יש, כמובן, שחקנים חזקים מאד (קספארוב, למשל) שנהגו ונוהגים להשתמש בסיציליאנית, אך הסיבה לכך היא בעיקרה סגנון המשחק, לא "איכות הפתיחה" - קספארוב אהב את עמדות הסיציליאנית, קרפוב העדיף את המצבים המתקבלים מקארו-קאן.

- דווקא "נוסח ניידורף" נחשב לחריף ותוקפני הרבה יותר מ"נוסח הדרקון", (וברמות גבוהות הוא גם פופולרי יותר). מטרת המסע 5...א6 אינה, לפחות בשלב זה, למנוע 6.רב5+ אלא למנוע בשלב מאוחר יותר הצבת כלי לבן (פרש או רץ) ב-ב5. בוריאנטים רבים של נוסחת ניידורף אגף המלכה נפתח ומתפתח משחק סוער מאד, שבו לשליטת השחור על הערוגה ב5 חשיבות עליונה.

- ציטוט המסעים הראשונים, הן בדרקון והן בניידורף, אינו מדוייק ומתאר וריאנט אחד מתוך רבים. בנוסח ניידורף הוריאנט הנתון בערך אמנם אפשרי, אך ודאי שאינו כפוי, הן מבחינת הלבן והן מבחינת השחור (למשל, הלבן יכול לשחק במסעו השישי 6.רז5, שלאחריו אפשרויות רבות לשני הצדדים). בנוסח הדרקון, לא זו בלבד שהוריאנט הנתון אינו אפשרי (המסע 9.פב4 של הלבן אינו חוקי), אלא שכל צורת המשחק של הלבן המבוססת על הצרחה לצד המלך ("הצרחה קטנה") אינה מומלצת. ברוב המשחקים בנוסחה זו הלבן נוהג להצריח לצד המלכה ("הצרחה גדולה") ומתפתח מירוץ התקפות: הלבן מתקיף באגף המלך והשחור באגף המלכה, והמקדים זוכה. הוריאנט שבערך, אינו, איפוא, "וריאנט מייצג" של נוסחה זו.

- מקריאת הערך נוצר הרושם ששתי הנוסחאות הנתונות ("ניידורף" ו"דרקון") הן האפשרויות היחידות, או לפחות העיקריות, בהגנה הסיציליאנית (לשני הצדדים). אולם, יש אפשרויות רבות נוספות, לשני הצדדים, שבחלקן אינן צדדיות כלל. כך למשל, "הנוסח הקלאסי" (1.ה4 ג5 2.פו3 פג6 3.ד4 ג:ד4 4.פ:ד4 פו6 5.פג3 ד6), ו"נוסח סוושניקוב" (1.ה4 ג5 2.פו3 פג6 3.ד4 ג:ד4 4.פ:ד4 פו6 5.פג3 ה5 - זוהי נוסחה פופולרית מאד, גם ברמות גבוהות) הן דוגמאות לאפשרויות משחק נוספות מצד השחור, ו"סיציליאנית סגורה" (1.ה4 ג5 2.פג3), כמו גם הוריאנט 1.ה4 ג5 2.פו3 ד6 3.רב5+ מדגימים אופציות נוספות של הלבן. מובן שיש אפשרויות נוספות.

במצב הנוכחי, נראה לי עדיף להכניס את הערך לקטגוריה של "ערך בעבודה", ולא להותירו רצוף אי-דיוקים. כשיתפנה לי קצת זמן, אני מוכן להרים את הכפפה ולנסות לכתוב את הערך.

הכותב הוא מועמד לאמן בשחמט.

חגי

08/04/11

02:40

דיווח שאורכב ב-28 במאי 2019[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

בהסבר נוסח הדראקון, שיבוש בשורה האחרונה ולפני האחרונה. בהמשך ממסע 10 לדעתי הכל משתבש והמסעים שגויים!