שיחה:ועדת מצפון

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 10 שנים מאת Matanyabot בנושא קישור שבור

כתיבה לא אנציקלופדית - איפה בכלל מדובר בזה שזו ועדה שליד צה"ל, ושמדובר בישראל?? Harel 18:26, 18 ינואר 2006 (UTC)

אתה צודק
אתה מוזמן להוסיף - אני גם אתקן
לא למותר לציין שהערך לא נייטרלי בכלל, הוא לא מציין שהסיבה לפסילת הסרבנים היא שהם לא פציפיסטיים אלא מנסים להחליט (לפי הצהרתם שלהם) במקום הממשלה איפה ומתי הצבא יופעל. המונח המשפטי הוא סרבנות סלקטיבית והוא בהחלט ראוי לציון בערך. טרול רפאים 09:49, 19 ינואר 2006 (UTC)
מסכים ומוסיף המשפט הבא "ופעמים רבות הצבא פשוט מתעלם מפניות של מלש"בים המבקשים לעמוד בפני הוועדה" צריך לעוף מכאן ומהר. Freearmy - שיחה 17:40, 20 בדצמבר 2008 (IST)תגובה

קצת סדר בדברים[עריכת קוד מקור]

הדברים השתנו.

פעם הייתה ועדת מצפון לגברים שלא משחררת כמעט אף-אחד וועדת מצפון לנשים שמשחררת כמעט את כולן. בזמן משפטם של "החמישה" (מטר, מאור, צמרת, קמינר ובהט) הציג עורך-דינם מכתב בקשה לפטור מטעמי מצפון אשר מבוסס על התנגדות לכיבוש הישראלי בשטחים. כולם הסכימו שמדובר במכתב שעל פי טענות הצבא לא אמור לזכות את המבקש בפטור המיוחל, אך אז גילה עורך-הדין כי מדובר במכתב שנכתב בידי אישה שזכתה, בהתבסס עליו, בפטור מטעמי מצפון.

הצבא טען בתגובה שמדובר בטעות וכי השיקול המנחה הוא ההבחנה סירוב "טוטאלי" ("פציפיזם טהור") לעומת סירוב "סלקטיבי", ולא הבחנה מגדרית. באותו זמן התנהל גם משפטו של יוני בן-ארצי אשר פגע בתדמיתו של הצבא והוביל לשינוי מדיניות לקולא עבור פציפיסטים גברים.

כתוצאה ממשפט החמישה החלו להיאסר סרבניות כיבוש נשים, כאשר אחת מהן, לאורה מילוא, עתרה כנגד מאסרה בהתבסס על החוק הישראלי המציין עבור נשים זכות לפטור משירות צבאי מטעמי מצפון. השופטת פרוקצ'ה רוקנה את החוק מתוכן כאשר פירשה "מצפון או אורח-חיים משפחתי דתי" כ"מצפון, כלומר אורח-חיים משפחתי דתי". החלטה שנויה-במחלוקת זו תוארה מאוחר יותר כפירוש של ההצעה "קפה או תה" כ"קפה, כלומר תה".

מאז אין כבר וועדות נפרדות לגברים ונשים - כי המשפט לא מכיר בחוק המיוחד לנשים. לא השוואה של הוועדות השונות – כי אם איחוד שלהן. יש ועדה אחת שלטענתה משחררת סרבנים "טוטאליים" ודוחה סרבנים "סלקטיביים", ותפקידה הוא לבחון את טיב ה"טוטאליות" שלהם.

עם זאת ידועים סרבני מצפון "טוטאליים" שנדחו על-ידי הועדה בנימוקים תמוהים, כמו למשל מעיין פדן הפציפיסטית שנדחתה משום שחרף היותה צמחונית עבדה בעבר במסעדה המגישה בשר. לעומת זאת לאחרונה שוחרר סרבן מצפון יום לפני תאריך גיוסו אף על פי שהודיע לוועדה שהוא מסרב משום שהוא מתנגד לכיבוש, למלחמה בלבנון ולפשעי המלחמה שישראל מבצעת, דהיינו הוא סרבן "סלקטיבי" מובהק. כנראה שרשויות הצבא שחררו אותו כדי להשתיק את סירובו, ולבודד את עמרי עברון שישב - ונכון לזמן כתיבת שורות אלה עודנו יושב - בבית הכלא הצבאי.

ישנה ביקורת על ההבחנה בין סירוב מצפוני "טוטאלי" לבין סירוב מצפוני "סלקטיבי" על פיה כל מצפון הוא מוחלט עבור אותו אדם, ולא ניתן לשפוט את מצפונו של אדם אחד ביחס למצפונו של אחר. זה אשר היה מוכן לקחת חלק בלחימה בנסיבות מסוימות, אך אינו מסוגל מצפונית לקחת חלק במלחמה הנראית לו מלחמת-ברירה שתכליתה שליטה על עם אחר, הוא לא סלקטיבי במצפונו, יש לו בעיה מצפונית עקרונית עם שירות בצבא. על פי המבקרים התחשבות ברת-משמעות בזכות האדם לחופש המצפון גוררת הכרה גם בסרבן ה"סלקטיבי" כסרבן מצפון.

לפרטים נוספים אתם/ן מוזמנים/ות לפנות אליי לכתובת האי-מייל vegalex@gmail.com

אלכס קון


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 23:15, 14 במאי 2013 (IDT)תגובה