שיחה:זרמים בבודהיזם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 11 שנים מאת Matanyabot בנושא קישור שבור

לא צריך להכליל פה זרמים "ממש", כמו בודהיזם טיבטי למשל? pacmanשיחה 23:04, 4 יולי 2006 (IDT)

בהחלט כן, במשך הזמן גם זה יהיה motyka שיחה 23:15, 4 יולי 2006 (IDT)

שמות הזרמים[עריכת קוד מקור]

2 שאלות לי אל המבינים בעניין. ב"לקסיקון לדתות בנות זמננו" מופיעה במאמרו של ל.ס. קאזנס על הבודהיזם התייחסות לשלושת המסורות בבודהיזם (אציין כי קאזנס הוא חוקר בודהיזם בעל שם עולמי).

  • נאמר בה כי הכותב נמנע מלהשתמש בשמות ה"ישנים" של המסורות מכיוון ששיקפו דעות קדומות (אם כי המילה טהראוואדא לא צויינה ככזו). מכאן שאלתי - האם עלינו להשתמש בשמות אלו? ואם כן האם עלינו לסמנם כשמות העיקריים או להזכירם כשמות שמדגימים דעה קדומה?
  • תאורי הארצות בהם מצויים הזרמים שונים במעט ממה שרשום בערך: לפי המאמר - ארצות הטהראוואדא (או בפי קאזנס - בודהיזם דרומי) דומות לאלו המופיעות בערך, אך הארצות טיבט, מונגוליה ואזורי ההימלאיה (ובחלקים מסין) מופיעות במאמר כארצות בהן מצוי בעיקר מה שקאזנס קורא לו בודהיזם צפוני (הייתכן ומונח זה שלו מקביל למונח המופיע כאן "וג'ריאנה"?). בודהיזם מזרחי (בפי קאזנס) מצוי בארצות ויאטנם, קוריאה, יפן וסין (מקומות בהם על פי רוב הוא משולב במערכות אמונה הטרוגניות). מכאן כמובן נגזרת השאלה מהו מקור המידע הכתוב בגוף הערך?

הספר שבידי הוא אמנם משנת 1984 (ויצא מאז כבר ה"לקסיקון החדש לדתות בנות זמנו" בו ייתכן וקאזנס ערך מחדש את המאמר). כמו-כן, אני איני מגדיר את עצמי כמומחה לבודהיזם. למרות זאת איני יכול להתעלם מהחשש שנעשה כאן בתום לב שימוש בשמו של זרם טיבטי מינורי לכינוי המסורת השלישית.

אודה לתגובתכם. בברכה, נרקיסוס 15:57, 23 יולי 2006 (IDT)

לא הבנתי מה אתה שואל--גלגל האש 22:58, 27 יולי 2006 (IDT)
זה יותר כמו מתריע. על כך שכל החלוקה לזרמים שגויה. ועל כך שוג'ריאנה איננה "זרם שלישי" כלל וכלל. כך שאם יש לך הוכחות שהיא כן (שאינן מופיעות באתר של העמותה שלכם - או של כל עמותה דתית לצורך העניין) אני ממליץ שהן יצוינו בדף זה. כרגע אין לי הזמן או הכוח להתעסק בנושא מונומנטלי מסוג זה מכיוון שאני עוסק יותר בהודו בכלליות ודתות ההינדואיזם בפרט. עם זאת, אשתדל בהקדם לדאוג לתיקון הטעויות שהובנו לתוך הערך הזה עוד טרם פיצולו. בברכה, נרקיסוס 00:55, 28 יולי 2006 (IDT)
את אותה עמותה שאתה מזכיר, איני מייצג בויקי. אולי כתובת ה-IP הזהה מטעה אותך. אולם אני יודע בוודאות שלעמותה זו גישה ישירה לתכנים פילוסופיים אוטנטיים הנמצאים בספריות בודהיסטיות עצומות בקארמה-גון שבספרד, ובמכללות בודהיסטיות בחו"ל. חלק מהתכנים אף תורגמו לעברית (איני יודע באיזה היקף). ואם אלה אינם מהווים בר-סמכה בתחום, אזי איני יודע מי כן.
אגב, עד כמה שהבנתי, הם אינם עמותה דתית אלא חילונית לחלוטין. אף-על-פי שקיימים נזירים בוג'ריאנה, רוב מתרגלי הוג'ריאנה בעולם הם חילוניים ויוגים.
אין צורך להיות כה מוטרד לגבי קיומם של שלושה זרמים או פחות. תכלית לימודי הבודהיזם אינה אקדמית, שהרי ענין קיומם של שלושה זרמים או פחות הוא שולי ביחס לשאלות שמציב הבודהיזם לגבי קיומך או קיומי באופן שאנו חושבים, האם נגרם לנו סבל מיותר כתוצאה מבורות, והאם נמנע מאתנו בשל כך להשיג אושר תמידי שאינו ניתן לתיאור במונחים דואליים. אם אתה מחפש ברמה זו יועילו לך לימודיו של בודהה. אתה הוגן בכך שאינך מגדיר את עצמך כמומחה לבודהיזם (כפי שלא אתיימר להגיד שמבין אני בהודו ודתות ההינדואיזם). סך הכול אין זה עולם רע שבו כל אחד יתרום את מה שבאמת מבין בו. לכן, במידה ותרצה לדלות ידע תיאורטי לגבי בודהיזם אמליץ לך פשוט לגלוש יותר באינטרנט ואפילו בויקי בשפות אחרות כדי לדלות מידע בסיסי. תוכל לגלות שקיים סיווג לשלושה זרמים עיקריים בבודהיזם ואולי יום אחד אף תפסיק להיות מוטרד מכך.
מאחר וכבר מחר אצא לשירות מילואים ב"חו"ל", מתנצל אני מראש שלא אוכל להתייחס לכל השאלות שיישאלו בעתיד הקרוב.
בהצלחה בדתות ההינדואיזם, ובכלל.--גלגל האש 02:20, 28 יולי 2006 (IDT)
אני מתנצל שאני מקשר אותך אל אותה עמותה, אך גם אם אינך מייצג אותה, אתה אכן מייצג את תכניה שכן אותם אתה מצוטט ואליהם אתה מפנה. אין לי ספק באמיתות ומקוריות התכנים. ההגדרה "דת" היא עניין סובייקטיבי לרוב ואני כולל בה את הבודהיזם (אינני שולל כפל דתות). קיום הזרמים מטריד אותי מכיוון שזהו כן סיווג מדעי. אולם הוא אינו מוצג בערך כראוי. הסיווג המדעי הזה אינו תלוי במאמינים אלא בחוקרי הדתות כי הם עוסקים בחר אקדמי. שלא במפתיע, זהו סוג הידע שנרצה להציג כאן. וזה סוג הידע שאתפנה (אם לא יעשה זאת מישהו לפני) בשלב מסויים להכיל בערך. כמובן שכל ידע נוסף מבורך - ערכים כגון פילוסופיה בודהיסטית (או "סוגיות ב...") יהיו נהדרים. בכל מקרה, זה ייקח זמן, תשמור על עצמך ועל כולנו במילואים, תחזור בשלום (ואולי גם חנה תחזור מהודו בנתיים) - ונשב כולנו לשפר את הקטגוריה. לילה טוב, נרקיסוס 02:34, 28 יולי 2006 (IDT)

טעות...?[עריכת קוד מקור]

לעניות דעתי, שלושת הסיבובים של גלגל הדהרמה אינם בדיוק כפי שתואר.

הסיבוב הראשון אכן מתמקד בארבעת האמיתות והדרך כפולת השמונה של הנאצלים.

הסיבוב השני, הוסיף את אלמנט הבודהיצ'יטה ואידאל הבודהיסטווה. זה נכון שהדגשים על ריקות הם רבים יותר לאין שיעור, אך הם בבחינת הדגשה והעמקה, ולא חידוש, למרות שעשויים להראות ככאלה. מה שמיוחד לסיבוב השלישי בערך הנוכחי, קיים כבר פה, בשני.

הסיבוב השלישי, זוהי הטנטרה הבודהיסטית על שלל האמצעים-המיומנים (uppaya) והטכניקות תרגול של המהמודרה והדזוגצ'ן (למעשה, של מהאיוגה, אנויוגה, ואטייוגה, אם להסתכל על החלוקה לתשעה-רכבים שפורסים חכמי הווג'ריאנה).

דעתך חשובה מאד, אבל לשם תיקון ערך אניקלופדי נדרשים סימוכין חיצוניים מוטי - שיחה 21:20, 9 ביולי 2009 (IDT)תגובה
http://www.economicexpert.com/a/Dharma:wheel.htm

~dharmax

משוב מ-11 באוגוסט 2011[עריכת קוד מקור]

זה יותר מדי שקוף שמי שכתב את הערך משייך עצמו לזרם הוג'ריאנה... מעבר לכך כל הרעיון של 3 סיבובי הגלגל נראה מופכך. כל זרם מנסה להכוין לשחרור, נירוונה כל אחד לפי נקןדת מבטו. 110.49.250.132 14:57, 11 באוגוסט 2011 (IDT)תגובה


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 07:34, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה