שיחה:מודוס (מוזיקה)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שיניתי את הכותרת השניה כי זה היה טיפה מטעה: לא כל מודוס דורי יתחיל בהכרח מרה וישתמש בצלילי סולם דו מז'ור. כנ"ל לגבי כל שאר המודוסים. לכן חשוב לציין כי הדוגמאות נכונות רק לצלילים הספציפיים המשתתפים בסולם דו מז'ור ולא לגבי כל הצלילים.

ערך לכל מודוס[עריכת קוד מקור]

יש התנגדות שניצור ערך לכל מודוס? Ofeky 6 יולי 2005 11:05 (UTC)

כן. זה פיצול מוגזם ומיותר. עדיף ליצור ערך אחד מקיף על כל המודוסים מאשר לבזר אותם על פני כמה קצרמרים. ערןב 6 יולי 2005 11:15 (UTC)
בדקתי מה קורה באנגלית, וראיתי ששם יש ערך לכל מודוס, אבל הערכים שם מאד מקיפים. אם כך אני משנה את עצתי ללהתחיל מערך אחד לכל המודוסים, ואם נראה שהתוכן שבהם מצדיק ערך נפרד, נפצל אז. ערןב 6 יולי 2005 11:28 (UTC)
אין כזה דבר "נראה". אם לא נוסיף, אז אף אחד לא יוסיף. אז בוא נתחיל מזה. דוגמה: (משתמש:ofeky/ארגז חול 1). אבל איך נקרא לכל אחד? "דורי", או "מודוס דורי"? Ofeky 6 יולי 2005 13:30 (UTC)
ודאי שיש כזה דבר. קודם כל תכתוב את כל המידע רק בערך מודוס. אם נראה אז שהערך הופך להיות עמוס מדי, נפצל את המידע לערכים נוספים ונשאיר תקצירים כאן. ערןב 6 יולי 2005 15:02 (UTC)
אם הערך יהיה בפני עצמו, אז יהיה לו יותר פוטנציאל הרחבה, וגם יהיה יותר סדר. Ofeky 6 יולי 2005 15:27 (UTC)

מרווחים ברשימת המרווחים[עריכת קוד מקור]

אמ... יש לי התנגדות מסויימת לכך שבכל מודוס אומרים את מרווחיו. לדעתי מספיק המשפט הראשון, שממנו אפשר להסיק מהם מרווחי המודוס. Ofeky 22:19, 26 דצמבר 2005 (UTC)

לדעתי כדאי, כי לא כולם יודעים תיאוריה (אפילו מרווחים) כמוך, כמוני וכמו האנשים שעוזרים כאן בכתיבה, אז נראה לי שכדאי בכל זאת (זה גם יותר קל לקרוא ככה...). מנו 22:16, 5 בדצמבר 2006 (IST)[תגובה]

טעות בגישה לכתיבת הערך[עריכת קוד מקור]

יש בעייה מבנית בכתיבת הערך.

המודוסוים קודמים מבחינה היסטורית לסולמות המז'ורים והמינוריים, ולכן אנאכרוניסטי להסביר אותם במונחים שבהם משתמשים בערך. בכל אופן לא ללא הסברים מדויקים יותר.

האם תוכל לתקן? דוד שי 01:42, 3 יוני 2006 (IDT)

לצערי נכון להיום הידע שלי בתיאוריה מוזיקלית מצומצם מכדי לכתוב ערכים בתחום, רק להעיר. אם זה לא יתוקן עד שאדע, כמובן שאשנה, עד אז, אני אנסה למצוא מישהו שמסוגל לכתוב על כך.

היסטוריה[עריכת קוד מקור]

חסר בערך מידע על ההיסטוריה של המודוסים, מתי השתמשו בהם, מתי פסק השימוש בהם, ובהקשר זה את הפסנתר המושווה. לצערי אינני זוכר מספיק בשביל לכתוב. תומאס שיחה 23:22, 4 באוקטובר 2006 (IST)[תגובה]

מודוסים ביוון[עריכת קוד מקור]

אני מופתע לטובה! רוב הערכים שראיתי עד כה בויקי על מוסיקה הם רדודים או מלאים בשגיאות, אבל זה (מודוסים) משהו איכותי, ולמרות זאת יש לי כמה הערות:

  1. אולי כדאי להוסיף את השמות באנגלית שמהם נגזרו השמות בעברית.
  2. כדאי מאוד לציין שהשמות מקורם במודוסים יווניים עתיקים, שכבר נאבדו, אך שמותיהם נשמרו, ולכן החליטו לקרוא למודוסים מערביים אלו בשמות אלו, ומאז הם כבר נמצאו, אך השמות לא שונו.
  3. נראה לי שכותבים מז'ור עם ז' ולא עם ג'.

אני לא חושב שצריך ערך לכל מודוס, זה מספיק מפורט (לא ראיתי את האנגלית)

מנו 22:12, 5 בדצמבר 2006 (IST)[תגובה]

המודוסים , הגהה[עריכת קוד מקור]

המודוסים הם על שמות כפרים שניכבשו על ידי היוונים וכל מודוס קיבל את שם הכפר שתאם לאופי שלו

שאלה בנוגע לפיסקה האחרונה.[עריכת קוד מקור]

נראה שבפסקה האחרונה מינור הרמוני ומלודי משמשים בערבוביה. הטקסט מדבר על הרמוני אבל נראה שהמודוסים בטבלה (לפחות הראשון) נגזרים מהמלודי. - Gdil13 - שיחה 14:59, 31 בינואר 2010 (IST).[תגובה]

תודה, תיקנתי. הכוונה היא למינור מלודי ולא הרמוני כפי שנכתב בטעות. Barbari - שיחה 16:01, 6 באפריל 2010 (IDT)[תגובה]

משוב מ-18 בנובמבר 2011[עריכת קוד מקור]

שלום, להגיד שקיימים 7 מודוסים זה סוג של עוול... יש אלפי מודוסים, שהרי מודוס זו תבנית של סולם, יש המון. אפשר להגיד שקיימים 7 מרכזיים. ו\או המוכרים שמתנגנים ברוב המוסיקה הבינזמנית. יישר כח. כל טוב! Evyatarla - שיחה 13:04, 18 בנובמבר 2011 (IST)[תגובה]