שיחה:מיכאיל בכטין

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הכנסתי כמה שינויים טכניים בכמה מקומות בערך (לא עבודה יסודית, בינתיים): תיקנתי כמה שגיאות בביבליוגרפיה וציננתי קצת את ההצהרה שמישל פוקו וז'אק דרידה הם גדולי הפילוסופים במאה ה-20 (הם ללא ספק דמויות חשובות, אבל מה עם היידגר? ויטגנשטיין?). הערת השוליים באותו מקום מפנה למאמר של קרייג ברנדיסט, וזה נראה לי קצת תמוה (הוא בוודאי לא יעריך כך את פוקו ודרידה). אבל כל זה עניין משני.

יש שני שינויים שחשוב לערוך בטבלה המסכמת את הערך (זו שעם התמונה), ושאותם איני יכול להכניס בעצמי. ראשית, התמונה עצמה היא לא תמונת קברו של מיכאיל בחטין. מה שכתוב שם ברוסית זה: בבניין זה, בשנים 1945-1961, עבד אחד ההוגים הבולטים של המאה ה-20, בחטין, מיכאיל מיכאילוביץ', 1895-1975". כלומר, זהו שלט שהוצב לזכרו של בחטין באוניברסיטה בעיר סרנסק.

שנית, בסעיף "זרם" - מאוד בעייתי לשייך את בחטין לפורמליזם הרוסי ולסטרוקטורליזם. לא שלא ניסו, אבל בחטין עצמו התנגד לניסיונות הללו (ראו למשל "כתבים מאוחרים", עמ' 208), ולכן הקיטלוג שלו בטבלה הוא חד-צדדי, ולכל הפחות שנוי במחלוקת. בכלל, את בחטין קשה מאוד לסווג, אבל אפשר לקשר אותו ראשית לאקזיסטנציאליזם בפילוסופיה, לפילוסופיה דיאלוגית (שאפשר לראות בה אולי זרם בפני עצמו, שיש בו כמה "שמות בולטים" - מרטין בובר, עמנואל לוינס, גבריאל מרסל, פרנץ רוזנצוויג ובחטין עצמו), במעט יותר חריקה לפנומנולוגיה ולהרמנויטיקה. היו גם שטענו שניתן לשייך אותו למקרסיזם, וגם על זה יש מחלוקת חריפה (כמו על הסטרוקטורליזם). אם אפשר להוריד לגמרי את סיווג הזרם, זה אולי יהיה עדיף. אני לא חושב שיש "זרם" שמנסים לסווג אליו את בחטין (חוץ מפילוסופיה דיאלוגית), שיש עליו הסכמה בין החוקרים בתחום. אם חייבים זרם - מוטב כנראה להרבות ולגוון בתוויות.

אה - עוד משהו ששכחתי - הסיפור על כתב-היד שבחטין עישן הוא כנראה לא כל כך אמתי. לפחות אין ראיות ברורות שיתמכו בו, וגם לא כאלה שישללו אותו. האתר שאליו הערך מפנה בתור אסמכתא נשמע הרבה פחות החלטי בנידון (בצדק), ומנסה לטעון שהסיפור הגיוני כיוון שבחטין עישן כביכול את כתב-היד בזמן המצור על לנינגרד ב-1942. הבעיה הקטנה היא שבחטין לא היה בלנינגרד בזמן המצור. בקיצור, גם כאן צריך קצת לשנות את הניסוח. --93.172.54.218 04:45, 16 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

בגדול אני מסכים עם עריכותיך, רק לגבי הביוגרפיה - מדוע הסרת את המעמד של משפחתו ואת העובדה שזה שיתוק ילדים שהסתבך? לגבי הזרם - זו מיטת סדום ואף פעם הנתון הזה לא טוב מספיק, אצל בכטין זה אפילו יותר בולט. מדוע לא תרשם לוויקיפדיה? Ranbar - שיחה 10:42, 16 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

בסוף אני ארשם... פשוט עוד לא טרחתי לעשות את זה כמו שצריך.

לגבי המשפחה - זאת עריכה שהכנסתי אחרי שכתבתי את ההערה, וכבר לא כתבתי להסביר למה (בכל-זאת היה ארבע בבוקר). בחטין עצמו טען תמיד שהוא נצר למשפחת אצולה. ייתכן שהאמין בכך בכנות. מכל מקום, המסמכים קובעים באופן חד-משמעי שהמשפחה היא משפחת סוחרים ולא משפחת אצולה. היה על זה בזמנו מיני-סקנדל, במיוחד ברוסיה, כאשר המסמכים הללו התגלו והובאו לידיעת הציבור (לפני כחמש-עשרה שנים).

כשלעצמי, נראה לי די טפשי להתווכח על השאלה אם הוא שייך למשפחת אצולה או לא. אבל אין טעם לכתוב שהוא כן אם הוא לא.

--89.139.19.146 16:47, 19 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

אה, ובעניין המחלה - כל האיזכורים הביוגרפיים שאני מכיר (אצל קלארק והולקוויסט, בראיונות של בחטין עצמו עם ויקטור דובאקין ובעוד כמה מקומות) מדברים על אוסטיאומליטיס (דלקת מח העצם) כרוני, ולא מזכירים שיתוק ילדים. אם ידוע לך על מקורות אמינים שכן מזכירים שיתוק ילדים - אז טוב.--89.139.19.146 16:50, 19 במאי 2009 (IDT)[תגובה]

בוצ'רוב או בוצ'ארוב[עריכת קוד מקור]

שתי הצורות מופיעות בערך. כדאי להחליט מה נכון לדאוג לאחידות בערך. יוחנן

ערך מצוין- עריכה מדויקת ומשובחת! תודה 77.126.223.187 07:19, 23 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 15:17, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במיכאיל בכטין שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 01:12, 18 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]