שיחה:מעכבי אנזימים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נושאים לפישוט[עריכת קוד מקור]

לבקשת ערן, להלן ניתוח נושאים לפישוט הערך. אני פועל תחת מספר נקודות הנחה:

  1. פתיח הערך צריך להיות מובן לאדם הסביר. במקרה זה - השכלה תיכונית בכימיה (זה יש לי) וביולוגיה (זה אין, אבל אשתדל).
  2. נכון שיש קישורים פנימיים, אבל לא סביר שכדי להבין את הערך הקורא יאלץ כל הזמן לדלג לערכים אחרים, שיתכן וגם הם לא יהיו ברורים לא.
  3. תוספות והסברים צריכים להינתן באופן שלא יפגעו בזרימת הערך. שלוש תמורות במשפט - זה בעייתי. יתכן ויהיה צורך לפצל משפטים ארוכים מדי, אבל הסברים לרוב לא צריכים להיות בני יותר מכמה מילים ספורות.
  4. הנחות אחרות שעדיין לא ניסחתי אבל אני עובד עליהן.

להלן פתיח הערך. הדגשתי את הטעון פישוט בעיני ובסוגריים מרובעים נמצאות הצעותי. לא חייבים לקבל את כל ההערות. זהר דרוקמן - I♥Wiki00:42, 23 במרץ 2008 (IST)[תגובה]

פתיח[עריכת קוד מקור]

מעכבי אנזימים הם מולקולות שנקשרות לאנזים ומורידות את פעילותו. היות שחסימת פעילות של אנזים מסוגלת להרוג פתוגןערך לא יסביר דבר לקורא] או לתקן חוסר איזון מטבולי, תרופות רבות הן מעכבי אנזימים. חומרים אלו משמשים גם להדברת מזיקים. לצד מעכבי האנזימים קיימים גם חומרים הקרויים מעודדי אנזימים ואשר מבצעים פעולה נגדית לפעולתם של המעכבים.

היקשרותו של מעכב עשויה לעצור כניסתו של סובסטרט' (מצע) [יש הסבר, אבל לא מספיק - למה הכוונה ב"מצע"? עוד שתיים-שלוש מילים יעזרו] לאתר הפעיל של האנזים ו/או להפריע את זירוז התגובה של האנזים. מעכבי אנזימים נחלקים לשתי קבוצות - מעכבים הפיכים ובלתי הפיכים:

מעכבים הפיכים נקשרים באופן לא קוולנטי [דוגמה נהדרת למונח סביר; אני אמנם לא זוכר מה הוא אומר, אבל יש לי מושג כללי. על כן - מומלץ לקשר] וגורמים לסוגי עיכובים שונים; חלק ממעכבים אלו נקשרים לאנזים, אחרים נקשרים לתצמיד האנזים-סובסטרט, ואחרים יכולים להיקשר הן לאנזים והן לתצמיד האנזים-סובסטרט. עצם היקשרותם לאנזים או לתצמיד האנזים-סובסטרט גורמת לעיכוב פעילותו של האנזים. מעכבים בלתי הפיכים לרוב מגיבים עם האנזים ומשנים אותו מבחינה כימית. השינוי הכימי נעשה בשיירים בעלי תפקיד מפתח החיוניים לפעילות האנזימטית, ובעקבות שינוי זה מופרעת פעילותו של האנזים.

...[פסקה מובנת לחלוטין]...

מעכבי אנזימים מופיעים גם בצורה טבעית ומעורבים בוויסות המטבוליזם. לדוגמה, אנזימים הפועלים במסלול מטבולי עשויים להיות מעוכבים על ידי תוצרים זמניים במסלול. סוג זה של משוב שלילי מאט את הזרם במסלול כאשר התוצרים מתחילים להיבנות והוא דרך חשובה לקיום ההומאוסטזיס בתא. מעכבי אנזימים אחרים הנמצאים בתא הם חלבונים שנקשרים באופן ספציפי ומעכבים את אנזים המטרה. עיכוב זה מסייע בבקרה על אנזימים שעשויים לגרום נזק לתא, כגון פרוטאזות (אנזימים מפרקי חלבונים) ונוקלאזות (אנזימים מפרקי קשרים פוספודיאסטרים [בעיה - צריך לשנות ניסוח ההסבר]); דוגמה טובה לכך היא מעכב ריבונוקלאז אשר נקשר לריבונוקלאז [צ"ל "דוגמה טובה למעכב אנזים שכזה היא מעכב ריבונוקלאז, אשר נקשר לאנזים בשם זה..."] באחת מאינטקציות החלבון-חלבון החזקות ביותר שידועות.[1] מעכבי אנזימים משמשים גם כרעלים טבעיים למשל להגנה נגד טורפים או כאמצעים להרג טרף.


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 16:37, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 16:37, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

מאחר שעיכוב בלתי הפיך מערב לעתים קרובות יצירה ראשונית של תמיד EI לא קוולנטי,

בריכוזי סובסטרט נמוכים, האתר בעל האפיניות הגבוהה יותר בשימוש ופועלת קינטיקה רגילה.
מישהו יכול לבדוק את שני המשפטים האלו? Nachum - שיחה 09:25, 12 באוגוסט 2015 (IDT)[תגובה]

הצעת הוספה למומלצים[עריכת קוד מקור]

ערך זה מועמד להמלצה או להסרת המלצה. מומלץ להיעזר בקריטריונים כדי לבחון את הערך. הנכם מוזמנים להעיר ולהגיב בדיון זה ולבקר מועמדים נוספים.

דיון[עריכת קוד מקור]

ערך מעניין של משתמש:ערן בנושא חשוב, המבוסס על הערך האנגלי. עבר ביקורת עמיתים מוקדמת על ידי הכימאים המקומיים: משתמש:Okedem ומשתמש:יורם שורק. גילגמש שיחה 22:49, 19 באוקטובר 2015 (IDT)[תגובה]

התרשמתי לטובה מהתרשימים בערך, אבל עדיף לתרגם אותם לדעתי. יואב נכטיילרשיחה 22:07, 15 בנובמבר 2015 (IST)[תגובה]
לא הבנתי את המשפט "עם זאת לא כל התרופות הן מעכבי אנזימים. חלק, כגון תרופות נוגדות עוויתות משנות פעילות אנזים באמצעות הגדלה או הפחתה של האנזים המיוצר. תרופות אלו אינן קשורות לצורה של עיכוב אנזים שנידונה כאן, והן מבוססות על שינויים בביטוי גנים. תרופות אחרות פועלות על מטרות תאיות שאינן אנזימים, כגון תעלות יונים או קולטני ממברנה." ברור שלא כל התרופות, ואיך זה קשור לכאן? ביקורת - שיחה 10:41, 18 בנובמבר 2015 (IST)[תגובה]
הכוונה במשפט היא שרבות מהתרופות משפיעות על פעילות אנזימטית, אבל הן לא חייבות להיות מעכבי אנזימים אלא למשל להשפיע על הייצור של אנזימים. שיניתי מעט את הניסוח. ערן - שיחה 21:25, 18 בנובמבר 2015 (IST)[תגובה]


נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ב־מעכבי אנזימים שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 05:20, 29 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במעכבי אנזימים שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 01:26, 10 בנובמבר 2023 (IST)[תגובה]