שיחה:קרב עמק הירדן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 3 שנים מאת Tzafrir בנושא גרסת המפקד הסורי

ברכות על הערך החדש המעניין. יואב ר. - שיחה 15:50, 5 באפריל 2012 (IDT)תגובה

תודה. במקרה עליתי על העובדה שלאחד הקרבות החשובים והמשמעותיים ביותר במלחמת העצמאות יש ערך רק בוויקיפדיה האנגלית והפולנית(!!). זה ממש לא מתקבל על הדעת שעל הקרב ההירואי הזה לא היה ערך בוויקיפדיה העברית. הערך האנגלי קבל ציון GA‏ (good article) בין היתר כי היה הוגן כלפי שני הצדדים. גם אני ניסיתי לתאר את הקרב באופן הוגן והסתמכתי בין היתר על בני מוריס שלא ידוע באהדת יתר לצד הישראלי.

Avi1111 - שיחה 18:05, 5 באפריל 2012 (IDT)תגובה

יום הקרב ב-20 במאי[עריכת קוד מקור]

  • בקרב על דגניה א' השתתפו 3 טנקים סורים (בלבד) מדגם רנו R-35. הטנק הצפוני התקלקל וניטש על ידי צוותו לאחר שנורה פגז פיאט לעברו על ידי יצחק עשת אבל פגע למרגלות הטנק. חיל החימוש של צה"ל ניסה להשמיש את הטנק הזה שסבל לאחר מכן מתקלות חוזרות ונשנות. הטנק המרכזי פרץ את הגדר סמוך לשער הקיבוץ, נפגע בצריחון הטנק בפגז פיאט שנורה בידי שלמה אנשל ובבקבוק תבערה שנזרק על ידי חבר הקיבוץ שלום הוכבאום ממגיני המקום. זהו הטנק הניצב כאנדרטה ליד שער הקיבוץ. הטנק השלישי פרץ בגבול שבין הדגניות, נפגע במספר בקבוקי תבערה, עלה באש אך נסוג למשטרת צמח. כנראה זה הארוע בו השתתף בורקה ברלב.


  • ביום הקרב היו בדגניה א' שלושה מטולי פיאט אבל המגינים השתמשו רק בשני מטולים.


  • רוב המגינים בדגניות היו חיילי תגבורת שהצבא שלח להגן על המקום ורק מיעוטם היו חברי הקיבוץ.


  • התותחים בקוטר 65 מילימטר שהצבא הציב ברכס אלומות וירו בצהרי היום על הצבא הסורי, היו נפוליאונצ'יקים. הם הגיעו ללא כוונות ירי, לכן השתמשו בהם בכינון ישיר. הפגזים השמיעו רעש אדיר ומפחיד.

י.ש. - שיחה 09:46, 9 באפריל 2012 (IDT)תגובה

יכול להיות שאתה צודק. לא רציתי להסתבך ברשת של "מי שעצר את הטנקים". נתתי את המקורות החיצוניים לעיון הקורא, שישפוט בעצמו. לדעתי זה בכלל לא רלוונטי אם יענקל'ה זרק רימון או ברהל'ה ירה בפיא"ט או שמרהל'ה זרק בקבוק מולוטוב. העיקר הוא שבמאבק בין הטנק לאדם ניצח האדם.


Avi1111 - שיחה 09:12, 15 באפריל 2012 (IDT)תגובה

משוב מ-26 באוגוסט 2012[עריכת קוד מקור]

שלום,

כתבתם בערך זה "בדגניה א' היו 70 מגינים ובדגניה ב'-80, רובם חברי הקיבוצים ומיעוטם לוחמי גולני וכיתות פלמ"ח".

לידיעתכם, זו טעות היסטורית לזקוף לזכות חברי הקיבוצים בלבד את ההגנה על יישובי עמק הירדן. כמו סבי משה כהן ז"ל בן כנרת המושבה שפיקד על קרב הדגניות ונהרג שם, ראו

http://www.degania-b.org.il/info/izkor/moshea-cohen.htm

היו לוחמים נוספים בני המושבות בעמק הירדן שלקחו חלק בקרבות אלו וראוי שנצחון חשוב זה במלחמת השחרור יזקף גם לזכותם.

אודה על תיקונכם.

בברכה,

עמית כהן כנרת 02:10, 27 באוגוסט 2012 (IDT)

כמה הערות למערכה בעמק - אבשי[עריכת קוד מקור]

כמה טנקים עברו את גדר דגניה? 3?4? הטנק הניצב כיום בדגניה - נעצר ע"י ...גזע עץ! חייל "תימני" שהיה שם - קרא לצוות בערבית,להיכנע ולצאת ולא יפגעו בהם. מכסה הטנק נפתח והצוות רצה לצאת, לפתע הגיח חייל שלא היה מודע למצב ופתח עליהם באש, הצוות מיהר להיכנס לטנק ולפני שסגרו המכסה שולשל רימון-יד לתוכו והצוות חוסל. יתכן שלאחר מכן ירו על הטנק מכל הבא ליד - כולל פגז פיאט. היות והטנק נפגע קשות בפנים הוא הושאר . 2? טנקים שנעצרו באמצעים שונים - ננטשו, וחויילו לאחר שיפוץ לצה"ל. הסיפורים הרבים והשונים על "עצירת" הטנקים במערכה - נובעים בין השאר מעירבוב והבנה שהיו 3-5? טנקים. הטנק היה מצויד כנראה במכ"ב - שנלקח ממנו בעוד שהתותח נשאר שנים באריזתו המקורית בבטן הטנק. טנק אחד "נפל" לכנרת ליד האון שם חנה השריון הסורי. כמה ימים לאחר הנסיגה - הוציאו אותו מהבוץ אנשי העמק ובראשם אברהם טופח מבית זרע עם ה - ד-4 של הקיבוץ ומסרו אותו - כחדש לצה"ל. בקרב על צמח היו 2 תותחי 20 מ"מ בעיירה עצמה, אחד נפגע ונפל לידי הסורים ושני חולץ לאחור. תותח נוסף מוקם בגדה הצפונית של מוצא הירדן ופגע בשיריוניות הסוריות (הפגזים עשו רעש על השריון בלבד), תותח אחד מוקם על משאית של דגניה ב' (נהג - פנחס?) המשאית הייתה נוסעת ברוורס מהסכר כשהתותח מופנה לאחור! בעליה זהירה ליד תחנת המשטרה הימית הבריטית (כיום חוף הדגניות) עד שנתגלה משורין - היה יורה מיידית ונסוג בנסיעה קדימה לשטח מת. זה היה התומ"ת הראשון של צה"ל. 212.150.174.186 23:57, 24 בפברואר 2016 (IST)תגובה

מי שקורא את הערך עלול לחשוב שבקרב נלחמו כמאה וחמישים אנשים מהצד הישראלי מול אלפיים סורים. זה לא נכון. מהצד הישראלי, משום מה לא נמנה גדוד 12 של גולני. ולכן ננקבים רק בני הדגניות במספר המגינים. מהצד הסורי. גם אם נקבל את סדר היחידות המתואר, הרי שסד"ק גדוד רגלים סורי הוא כמה מאות לוחמים, וסד"ק גדוד שיריון סורי כמאה לוחמים. אין איך להגיע לאלפיים איש בקרב הזה.

גרסת המפקד הסורי[עריכת קוד מקור]

ראיון עם איני עבאדי שמציג קטעים מעדותו של סגן אלוף אַמִיר שַלַּאש מפקד גדוד הרגלים השלישי בהתקפה על דגניה, בשילוב עם מידע נוסף על הקרב. Tzafrir - שיחה 08:12, 13 באפריל 2021 (IDT)תגובה