שיחה:שלום יצחק הלוי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 17 שנים מאת DGtal

מדוע נכתב שהוא היה הרב הראשי ליהדות תימן בישראל, באופן לא רישמי? כמדומני שהדבר היה רישמי. בברכה, המומחה.

למומחה, שלום.

ראה מה שכתבתי בשיחה אצל הרב ישעיהו משורר.

לא ראיתי התייחסות, נא עדכנני כאן. בברכה, המומחה.

אין רב תימני רשמי בחוק. מבחינה זו הם נספחים לאחיהם הספרדים, וממילא ייתכן מצב בו לתפקיד הרב הראשי הספרדי ייבחר רב תימני. DGtal 08:59, 26 בדצמבר 2006 (IST)תגובה

נראה לי שבזמנו היה תקן של רב העדה התימנית ולא הרב הראשי התימני כפי שהבנת אותי. גם היום יש רב העדה האתיופית בישראל, הרב יוסף הדנה. בכל אופן, בספרו שו"ת דברי חכמים כתוב "הרב לעדת התימנים וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל". בברכה, המומחה.

למומחה, שלום.

כפי שכתבתי בערך, מנהיגותו היתה טבעית וסחפה אחריו את כל רבני תימן קטנים וגדולים. תפקידיו הרשמיים עפ"י סדר כרונולוגי היו: רב ראשי לעדה התימנית בת"א, נשיא 'המועצה הדתית ליהודי תימן בא"י' גוף שנוסד ב-1936 ע"י מרכז התאחדות התימנים, דיין ביה"ד בת"א, חבר מועצת הרבנות הראשית, (אסמכתא לתואר רב ראשי בת"א: מכתב מתאריך י"ז אדר תש"ד, מופנה לרב מאיר ברלין - ראש המזרחי, במכתב תלונות של עולי תימן ששוכנו במחנה עין-שמר. המכתב נמצא בארכיון המזרחי, שבמוסד הרב קוק. פורסם בחוברת מס' 2 במלאת 4 שנים לפטירת הרב ישעיהו משורר). (אסמכתא לתואר נשיא המועצה הדתית וכו': מכתבים רבים שיצאו בתקופת פעילותה. בד"כ חתומים עליהם הנשיא: הרב שלום יצחק הלוי, היו"ר: הרב רפאל אלשיך, והמזכיר: שמעון גרידי/אברהם שאקי).


דרך אגב, את הרב שלום יצחק הלוי כרב ראשי בת"א, החליף בשנת 1952 הרב רפאל אלשיך עד לפטירתו 1957, ראה אצל ד"ר גברא באיציקלופדיה בערך הרב 'רפאל אלשיך'. אבל בערך הרב 'יוסף צובירי' כתב שהרב צובירי התמנה לרב בת"א בשנת 1952. עפ"י זה, שניהם שמשו ברבנות זו, ורק לאחר פטירת הרב אלשיך החזיק בתפקיד הרב צובירי באופן בלעדי.

הארכת בתשובתך אבל העיקר חסר, האם היה בזמנו מישרת רב לעדת התימנים או לא? אם כן היתה, אז יש לתקן בערך שמישרתו היתה רישמית. בברכה, המומחה.

לא ראיתי שהיתה משרה רשמית שכזו. ולפי דעתי מאז תחילת שלטון המנדט הבריטי עד לאותו בג"ץ, לא הוכרה העדה התימנית כעדה בפני עצמה, מבחינה זו שהיא זכאית לרב ראשי משלה. אלא, דאגו שיהיה רב לעדת התימנים במקומות שהיו בהם ריכוזי העדה. אגב, גם העדה הספרדית קופחה. בפ"ת הרב הראשי היה ראובן כץ, ואילו הרב עובדיה הדאיה היה רב לעדת הספרדים, ולא ראיתי מסמך שהגדירו כרב ראשי ספרדי. (מצב דומה לזה קורה בימים אלה ברחובות. הרב הראשי הינו הרב שמחה קוק, ואילו רב העדה הספרדית הינו, כמדומני הרב שהרבני, ורב העדה התימנית הינו הרב נתן שרעבי). גם הכתובות שהודפסו ע"י לשכות הרבנות בת"א, פ"ת, נתניה, וכנראה עוד מקומות, היו כתובות אשכנזיות בהן צויין עפ"י מנהגי אשכנז, קהילות שו"מ, וחרם דרבנו גרשום. ראיתי לפני מס' ימים כתובות של חופות שנערכו ע"י הרב הדאיה שמחק הערות אלה, ואחרי המלה כמנהג, כתב בכתב ידו: 'הספרדים בעה"ק ירושת"ו' בשני המקומות הרלוונטיים (גם כשהחתן היה אשכנזי, והכלה ספרדית!). רבנים ספרדים ותימנים, שלא היו ותיקים ובעלי מעמד כרב הדאיה, חתנו זוגות מבני עדתם בכתובות אשכנזיות בלא לשנות.

אמנם מצאתי, שבישיבה הסוערת של 'מרכז התאחדות התימנים' בינואר 1944, בעקבות ההסכם של חלק מחברי ההנהלה עם ההסתדרות כינו את הרב שלום יצחק הלוי 'הרב הראשי של העדה' כך מופיע בפרטיכל. ולא ציינו בת"א. אולי כיוון שהישיבה, אכן, התקיימה בת"א, או כיוון שכך חשו כולם אליו. אך לא מצאתי משרה זאת באופן רשמי. בספר: 'דברי שלום חכמים' שהוציאו משפחתו לאחר פטירתו, מובאים דברי הספד במלאת שלושים לפטירתו (שפורסמו בעיתון 'הצופה'), ושם הרב משורר מכנה אותו, כמדומני, "הרב הראשי ליהודי תימן, אם כי לא באופן רשמי". אולי הצטוט לא מדוייק, אבל עיקרו מדוייק. לתשומת לבך. עד כאן לעת עתה.

שימו לב!

הבאתי כאן מכתב שמצאתי בארכיון המדינה. למיטב ידיעתי, זה פרסום ראשון של מכתב זה. לא ראיתי התייחסות למכתב זה במאמריהם של טובי החוקרים בתחום זה פרופ' אליעזר דון יחיא, וד"ר דב לויטן.

לידיעת העורכים.

ערך זה שהכנסתם בקטגוריה של רבנים תימניים באות ה', יש לשנות ולשים באות י', כיוון ששם משפחתו העיקרי הוא יצחק. כפי שעשיתם עם אביו יחיא יצחק הלוי. תודה.

יש לשנות את שמו התימני לסאלם ולא סלאם!

הראשון שפרסם לומר "הלל" ביום העצמאות[עריכת קוד מקור]

אשמח לדעת אם יש מקור מוסכם לכך

המקור לכך נמצא בהקדמה לשו"ת שחיבר מנכ"ל הרבנות הראשית בזמנו הרב יחיאל יצחק הלוי, בו הוא מציין מכי הרב שלום שלח פסק הלכה לכל בתי הכנסת התימנים ברחבי הארץ מיד עם הקמת המדינה. אחר כך הוא פנה לרבנות הראשית מדוע היא מתמהמהת.