שיחה:תהליך העצמאות של צ'ילה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביקורת בונה[עריכת קוד מקור]

אני מקווה שאינני הופך את עצמי לאחד הנודניקים שבמקום לעשות - יש לו הערות וביקורת על מי שכן..

אני עצמי משקיע בזמן האחרון בכתיבת ערכים הקשורים להיסטוריה של ארגנטינה, השכנה ממזרח, והנה טוב לראות שהיו מי שטרחו וכיסו חלק גדול מההיסטוריה של צ'ילה, וכך ניתן יהיה בקרוב למצוא בוויקיפדיה חומר מלא ושלם בעברית, דבר שלא היה קיים עד כה (לא ידוע לי על ספרים בעברית בנושא). הבעיות שלבטח ליוו את כותבי הערך הזה - מוכרות לי: כיצד לתעתק ולתרגם שמות ומונחים, בעיות בספרדית (גם אני דובר ספרדית ברמה בינונית ולא תמיד מבין את הכתוב), הכרת הרקע לכל האירועים הללו וכו'.

אשר על כן אני מוצא לנכון להעיר שיש הרבה "חורים שחורים" במאמר. כלומר- הסברים לא ברורים, מונחים ללא הסבר עם קישור בתקווה שמישהו ישלים את החסר בעתיד וכו' להלן מספר דוגמאות מהפרק "המולדת החדשה" שמתייחס לתקופה שאני כבר פחות או יותר מכיר לאחר שכתבתי את הערך מלחמת העצמאות של ארגנטינה שמטפל גם בשיחרור צ'ילה.

  • "מנהל הכללי של צ'ילה" - לי נראה כתרגום לא מוצלח אם כי אינני בטוח ששלי טוב יותר. בכל מקרה ראוי לציין ליד את המונח בספרדית.
  • "המשלחת לשחרור פרו" - מה פתאום פרו (שאלה רטורית)? צריך להסביר: זו הייתה תוכניתו של סן מרטין מלכתחילה, צ'ילה ופרו של ימינו היו ממלכת המשנה של פרו דאז וכו'.
  • "מיורזגוס" - מה זה? איך כותבים את זה בספרדית (בספרדית אין אות שנהגית כמו ז בעברית)?
  • "חוקות 1818 ו-1822" - מהן? מה מיוחד בהן? הרי הקורא העברי לא יגיד לעצמו "אה- זה הוא שכתב את החוקות הידועות האלו? טוב לדעת!", אלא יתהה במה מדובר.
  • "האחים קררה" - הם קשורים לאותו קררה שהוזכר קודם? במה הוא חטא? מה הקשר של אחיו לנושא?

כמובן שאני יכול להשקיע את המאמץ הזה בלתקן את הערך בעצמי (ואולי אף אעשה זאת לגבי הקטע הנ"ל), אלא שלא זו הנקודה:

  • כשכותבים ערך הוא צריך להיות ברור למי שאין לו מושג במה מדובר. הערך הזה לא נועד למי שיש לו רקע כללי ורוצה להעמיק ספציפית לגבי נושא מסויים, אלא לדוברי עברית ישראלים שמתעניינים ואין להם מושג במה מדובר.
  • לא הוגן לכתוב ערך "בערך" ולקוות שמישהו בעתיד ישלים את מה שחסר. לא כיף לשכתב ערך קיים.

מקווה שמי שהיו שותפים לכתיבת ערך זה ימשיכו ויתרמו לכולנו עוד הרבה ערכים בעתיד, אך אנא: הקפידו יותר על האיכות כדי שניתן יהיה להפיק מזה תועלת ולהבין, ולא רק להתרשם שציינו את כל השמות החשובים.

תודה על תשומת הלב. גרי רשף - שיחה 21:49, 8 במאי 2013 (IDT)[תגובה]