שיחת משתמש:טל שחר/ארגז חול

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שיחה על 'מיהו יהודי', שפעם גר כאן[עריכת קוד מקור]

הערה קטנה שאולי תעניין אותך: על פי המחקרים האחרונים מבוססי פרוייקט הגנום האנושי, מתברר כי על אף שההלכה במאות השנים האחרונות היא שיהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה, הרי שהפרקטיקה היא שיהודי הוא מי שנולד לאב יהודי.
אם להסביר את זה קצת אחרת: השושלת הזכרית של יהודי דהיום (קרי אבא, סבא, סבא רבא והלאה) היא בהסתברות גבוהה מאוד יהודית כולה, אך השושלת הנקבית (אמא - סבתא וגו') אינה בהכרח יהודית.
ההסבר המקובל לכך הוא שמבחינה פרקטית, לרוב לא ניתן היה ליישם את ההלכה: אם יהודיה נישאה לגוי, הקהילה חדלה מלהתייחס לילדיה כיהודים (על אף שהלכתית היו כאלה), ואילו במקרה שיהודי נשא גויה, היתה זו מתגיירת וילדיו כמובן נחשבו ליהודים - אך מבחינה גנטית כמובן שמצד אמם אינם כאלה. עמית 19:54, 6 מרץ 2006 (UTC)

תודה רבה! זה באמת מעניין, ומתקשר לדברים שאספתי על המהפך מקביעת יהדות על פי האב לקביעת היהדות על פי האם. איפה אפשר לקרוא על זה עוד? טל שחר 20:06, 6 מרץ 2006 (UTC)
אני אבדוק עבורך. עמית 20:18, 6 מרץ 2006 (UTC)
ענין אחר הנושק לנושא שהזכיר עמית: יש מקורות רבים לסברה שעם טורקי בשם כוזרים הצטרף, לפחות בחלקו, ליהדות מזרח אירופה. בדיקות גנטיות מהתקופה האחרונה מצאו אישוש לכך. בהיסטוריה הרומנית מוזכרת תקופה בה הגיע עם יהודי לוחם למולדובה ולמונטניה והתחבר עם היהודים שכבר ישבו במקום (יהודים ישבו שם כבר מראשית הספירה הנוצרית) ותקופה של כמה שנים הייתה הגמוניה דתית יהודית באיזור זה. עוד ענין שראוי להזכירו הוא השינוי שחל בגיור היהודי במהלך השנים, להזכיר את רות וההליך הקצר שעברה, להזכיר את האדומים וגיורם הכפוי והקושי להתגייר היום. ליש 11:18, 7 מרץ 2006 (UTC)
טוב, אני מתנצל מראש על אי הוצאת המוץ מהתבן, אבל הנה 2 ערימות שחת: http://www.familytreedna.com/ydnapapers.html

ו- http://www.familytreedna.com/mtdnapapers.html. שתהיה לך נבירה נעימה. עמית 20:36, 9 מרץ 2006 (UTC)