שיחת תבנית:הידעת? 10 ביוני - סדרה 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 14 שנים מאת לא-יודע בנושא מה בעצם כתוב כאן?
מתמטיקה של קיפולי נייר
קטע "הידעת?" זה נבחר להכללה בדף הראשי של ויקיפדיה העברית:
אתם מוזמנים לערוך את הקטע: לתקן תקלדות, לעדכן, להוסיף קישורים וכדומה.
הערות, תגובות, וביקורת עניינית יתקבלו כולן בברכה בדף שיחה זה.
אם הינכם סבורים כי יש בעיות מהותיות בקטע, או שיש להסירו, אנא פתחו דיון ברשימת ההמתנה.
קטע זה הוצג בעמוד הראשי בתאריכים:

מה בעצם כתוב כאן?[עריכת קוד מקור]

  • "מחקר מתמטי של אומנות האוריגמי היפנית גילה שחישוב דרך הקיפול של דגמי אוריגמי היא בעיה NP שלמה" - לא ברור מכאן מהיא הבעיה עליה מדובר. לפי מתמטיקה של קיפולי נייר הבעיה ה-NP שלמה היא בעיה בשם בעיית הקיפול השטוח. לכן זא לא בדיוק "מחקר מתמטי של אומנות האוריגמי" אלא "מחקר מתמטי של בעיית הקיפול השטוח, המבוססת על אומנות האוריגמי". המשפטים הבאים (לגבי האקסיומות) קצת מבהירים את התמונה.
  • "בעיה קשה במיוחד לפתרון" - כמה קשה לפתרון? כבר הצלחתי בעבר לשחזר דגמים על סמך קפלים. מה המשמעות של "קשה לפתרון"?
  • כיום אקסיומות אלה משמשות גם בתכנון הנדסי של ..." - למה? למהנדסים של היום יש דרישות יותר מורכבות מקיפול יריעה, וכלים יותר מורכבים מקיפול בידיים (למשל, הם יכולים למדוד מרחק עם סרגל מדידה, כלי שקיים כבר מהמאה השלישית לפני הספירה). מה הכוונה אם כך ב"משמשות"?

לא-יודע - שיחה 13:51, 10 ביוני 2009 (IDT)תגובה

הקשר ל"בעיה קשה במיוחד לפתרון". התשובה ל"כמה קשה" כבר דורשת דיון בסיבוכיות. זה אומר בתכלס' שאם הבעיה מספיק מורכבת (כלומר כמות מסוימת של נותנים), אנחנו לא יודעים לפתור אותה בזמן סביר (אפילו יותר זמן מקיום היקום). בקשר למהנדסים, הכוונה אינה שהם ממש מקפלים ניירות בידיים, אלא משתמשים בכלים המתמטיים שפותחו סביב אוריגמי בשביל לפתור בעיות הנדסיות. דניאל ב. 14:12, 10 ביוני 2009 (IDT)תגובה
הטענה שלך: "התשובה ל"כמה קשה" כבר דורשת דיון בסיבוכיות", היא בדיוק הסיבה שלקורא לא ברור מה כתוב כאן. אם נכתוב "הבעיה קשה כמו משחק שולה המוקשים" האם זה יגיד משהו למישהו (גם שולה המוקשים מוכלל הוא NPC)? הניסוח שלך "אם הבעיה מספיק מורכבת (כלומר כמות מסוימת של נותנים), אנחנו לא יודעים לפתור אותה בזמן סביר (אפילו יותר זמן מקיום היקום)" גם הוא לא קולע. נתבונן בבעיה עם סבוכיות זמן ריצה נמוכה ביותר, אך לא קבועה, אפילו פונק' אקרמן הפוכה. גם עבור בעיה כזאת נוכל למצוא קלט מספיק גדול שהזמן שייקח לפתור אותו יהיה יותר מזמן קיום היקום. מעבר לכך, סיבוכיות מודדת זמן ריצה, נפח זכרון, מספר מעבדים, לא "קושי".
לגבי המהנדסים אני ממש לא מבין את הקשר. שבע האקסיומות מתארות שבע פעולות המותרות בקיפול שטוח.
  1. המהנדסים לא מקפלים - שום דבר לא מגביל מהנדס לקיפול בקו ישר לפי נקודות מסויימות.
  2. למהנדסים יש כלים נוספים - אם מהנדס רוצה לקפל בשליש הדרך בין נקודה P1 לנקודה P2 הוא יכול. האקסיומות לא מרשות את זה (לפחות לא בלי קיפולי עזר).
  3. האסיומות האלה הם חלקיות - לפי הערך מתמטיקה של קיפולי נייר, הפניה [4].
  4. מהנדסים בד"כ עובדים בעולם התלת מימדי - אם הבנתי נכון מהערך, לפי ההערה "(דגמים במרחב מלכתחילה אינם מוכללים)", האקסיומות חלות רק על קיפול שטוח. לכן הדוגמות של כיפות או שלדות לרכב לא מתאימות.
בנוסף, מכיוון שהבעיה ה-NP שלמה היא קיפול שטוח, ונראה שגם האקסיומות דנות בבעיה זאת, התמונה לא מתאימה, מכיוון שהדגם בה הוא לא שטוח. לא-יודע - שיחה 23:17, 10 ביוני 2009 (IDT)תגובה