אריארתס השישי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריארתס השישי
Αριαράθης ΣΤ΄ της Καππαδοκίας
לידה המאה ה־2 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
נרצח המאה ה־2 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת קפקודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג לאודיקה מקפדוקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת Ariarathid dynasty
אב אריארתס החמישי מלך קפדוקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם נייסה, מלכת קפדוקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אריארתס השביעי
אריארתס השמיני
נייסה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בתמונה מטבע דראם מכסף שנתגלה בקייסרי. משמאל - פני המטבע, דיוקן ראשו של אריארתס השישי; ומימין - אחורי המטבע, אתנה מחזיקה בניקה עם זר, כשהיא נשענת על מגן, חנית מאחוריה.

אריארתס השישי פילופטוריוונית עתיקה: Ἀριαράθης Ἐπιφανής Φιλοπάτωρ) היה מלך קפדוקיה בשנים 130-126 לפנה"ס, בנו של אריארתס החמישי מלך קפדוקיה ונייסה, מלכת קפדוקיה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריארתס השישי עלה לשלטון בגיל צעיר, ומסיבה זו השלטון בפועל היה נתון בידי אימו נייסה ששימשה כעוצרת הממלכה. בנקודה מסוימת הרעילה נייסה את חמשת אחיו של אריארתס, אך אריארתס עצמו ניצל הודות לאנשים הנאמנים לשושלת שהרגו את נייסה. נסיבות אלו הובילו את מיתרידטס החמישי, מלך פונטוס לנסות להשיג שליטה בקפדוקיה. הוא חיתן את ביתו לאודיקה, עם אריארתס השישי בתקווה לשלוט באמצעותו על קפדוקיה. לאודיקה הולידה לו בת אחת ושני בנים: נייסה שנישאה לניקומדס השלישי מלך ביתיניה; אריארתס השביעי פילומטור ואריארתס השמיני אפיפנס.

כיוון שנראה שקפדוקיה לא ממש עברה לשליטת פונטוס, החליט מיתרידטס השישי, מלך פונטוס (בנו ויורשו של מיתרידטס החמישי) לרצוח את אריארתס השישי באמצעות אציל קפדוקי בשם גורדיוס. לאחר מותו שלטה בקפדוקיה אלמנתו לאודיקה, אך לאחר מכן כבש ניקומדס השלישי את קפדוקיה ונשא את לאודיקה לאישה. ניקומדס השלישי גורש מקפדוקיה על ידי מיתרידטס השישי, שנתן את כתר השלטון לאריארתס השביעי, בנו הבכור של אריארתס השישי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריארתס השישי בוויקישיתוף


הקודם:
אריארתס החמישי
מלכי קפדוקיה הבא:
אריארתס השביעי
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.