היפרגמיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היפרגמיה[1] הוא מונח המשמש במדעי החברה לתיאור מעשה או פרקטיקה של אדם שמתחתן עם בן/בת זוג ממעמד חברתי או כלכלי גבוה יותר.

המונח משמש בעיקר כאשר מתייחסים לנטייה הקיימת במגוון רחב של תרבויות בקרב נשים הבוחרות לרוב להתחתן עם הגברים האמידים יותר או המיוחסים יותר ביחס לאישה עצמה.

בתרבויות בהן קיימת העדפה בולטת להיפרגמיה, כאשר גברים הבוחרים נשים מאותו המעמד או ממעמד נמוך יותר וכאשר ונשים בוחרות גברים מאותו המעמד או ממעמד גבוה יותר, הדבר גורם לכך שבסופו של דבר הגברים מהמעמד הנמוך והנשים מהמעמד הגבוה מתקשים במיוחד למצוא חתנים/כלות.

המונח "היפוגמיה" מתייחסת למצב ההפוך בו אדם מתחתן עם אדם ממעמד חברתי או כלכלי נמוך יותר.

המונח הוטבע בתת-היבשת ההודית במהלך המאה ה-19 כדי לתאר את הנוהג שהיה קיים אז בתת-היבשת ההודית בו האבות נהגו לחתן את בנותיהם רק עם גברים בעלי מעמד חברתי גבוה יותר.

שכיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היפרגמיה הייתה שכיחה בתרבויות שונות לאורך ההיסטוריה, כולל בתרבויות של תת-היבשת ההודית, בסין הקיסרית, ביוון העתיקה, באימפריה העות'מאנית, ובאירופה הפיאודלית.

כיום, רוב האנשים נוטים להתחתן עם אנשים מאותו המעמד החברתי/כלכלי ובחלקים מסוימים בעולם הנטייה להיפרגמיה נמצאת במגמת ירידה. במחקר שנערך בשנת 2016 אשר בדק את ההבדלים בהכנסות בין זוגות בשנים 1980 ו-2012 התגלה שהנטייה של נשים להתחתן עם גברים עם הכנסה גבוהה יותר מזו של עצמן עדיין ממשיכה בעידן המודרני.[2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Abgarian, Almara (21 אוק' 2018). "What is hypergamy and are some people prone to it?". metro.co.uk. נבדק ב-2 ביולי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Yue Qian (2016). "Gender Asymmetry in Educational and Income Assortative Marriage". Journal of Marriage and Family. 79, issue 2: 318–336. doi:10.1111/jomf.12372.
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החברה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.