ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/ערביי א"י עד 48'/התנהגות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הקהילה והדיונים[עריכת קוד מקור]

כתיבתה של ויקיפדיה נעשית לרוב על ידי קהילה פעילה. מדובר בכ-50 ויקיפדים, שפחות או יותר מכירים זה את זה ונוכחים בדיונים בדפי השיחה של ערכים ובדפים שנוגעים במדיניות כללית.

בקהילה יש אנשים מרוב קצוות הקשת הפוליטית-דתית הישראלית, והיא כוללת חילונים, דתיים-לאומיים וחרדים, "נערי גבעות", אנשי ימין קיצוני, אנשי מרכז ואנשי שמאל ושמאל קיצוני. אין כמעט ייצוג לערביי ישראל, למרבה הצער.
המגוון הזה מביא הרבה נקודות מבט שונות, ולמרות שלפעמים ההבדלים קיצוניים, אפשר, בנקיטת תרבות דיון עניינית והולמת והסתמכות קפדנית על מקורות אמינים להסתדר ביחד. פחות או יותר.

יש דיונים רבים הדנים בענייניות ומתוך ידע רחב בנושאים שעל הפרק, והם מרחיבים את הדעת ונעימים לקריאה. אולם, יש גם דיונים, בייחוד בנושאים שנויים במחלוקת (ימין-שמאל, חילוניים-דתיים), שיכולים להיות לא נעימים. יש לא מעט רטוריקה מתלהמת, שימוש בטיעונים דמגוגיים, סתם התמקדות בטפל והעברת נושאים, וגם תקיפות אישיות. הדרך להתמודד עם שיטות פעולה כאלה היא לנהל דיונים שהם גם ענייניים - שמתייחסים אך ורק לשאלה שעל הפרק ולא גולשים לנושאים אחרים. וגם אדיבים - מתייחסים בכבוד ובנימוס לצד השני, גם אם זה לא הדדי. גם אם הצד השני בדיון תוקף אישית או משתמש בדרך דיון לא לגיטימית אחרת - יש להתעלם או לענות בקיצור נמרץ ולעבור הלאה. זה לא פשוט, אבל מאוד חשוב לא להיגרר לדברים הללו.

באופן כללי מומלץ לדבר "קצר ולעניין". כמובן שנושא מורכב יכול לדרוש טקסטים מורכבים, וארוכים מטבעם, אבל כדאי לנסות ולקצר במידת הצורך, על מנת לאפשר למירב האנשים לקרוא את הדברים ולהשתתף בדיון (מאוד קשה להתעמק בדיון שמכיל טקסטים ארוכים מאוד).

עוד נקודה היא שמדובר, כמובן, באנשים. מה שגורר קשרי ידידות ואמון בין חלק מהמשתמשים, וגם רגשות פחות נעימים בין אחרים. בין השאר הפן האנושי בקהילה סגורה יחסית גוררת יחס חשדני לחדשים, שלעיתים מוביל לאי-הבנות ואי-נעימויות.
יש הרבה אנשים מאוד נחמדים, חכמים והגונים באתר, רבים מהם נוטים להיות נחבאים אל הכלים ולא להתערב בדיונים לא להם. יש גם כמה משתמשים שנוטים להיות "ביריוניים", ויכולים לפתח עימותים, ובפרט עם משתמשים חדשים, שהם חלשים יותר. אני לא רוצה להפחיד כאן, להיפך - להבהיר שגם אם יש כמה משתמשים קולניים ולא נעימים, יש גם קהילה שקטה יותר מאחור, ואם נוהגים באדיבות (תכונה מאוד חשובה), ועדיף אדיבות יתרה, וסבלנות, אפשר בסופו של דבר גם לקבל תמיכה מהקהילה במידה והצדק לצידכם. בכל מקרה יש מנגנונים ליישוב מחלוקות, המפורטים להלן.

כמה מושגים שקשורים לדרכי התנהגות ופתרון מחלוקות במיזם:

  • ויקיפדיה:דף שיחה - לכל ערך יש דף שיחה - ובו מתנהלים דיונים על תוכן הערך.
  • ויקיפדיה:מזנון - דף בו מתנהלים דיוני מדיניות כללית בוויקיפדיה.
  • ויקיפדיה:כללי התנהגות - די טריויאלי - בסה"כ צריך לכבד איש את רעהו.
  • גרסא יציבה - מחלוקת טיפוסית נוגעת לעריכה שביצע משתמש בערך קיים. במקרה כזה, באם יש משתמש שחולק על העריכה, הוא יכול לבטל את עריכתו של הראשון. הכלל הנוהג בוויקיפדיה, בהגיון רב, הוא "כלל הגרסא היציבה" שמשמעותו - עד שלא תושג הסכמה בדף השיחה של הערך, הגרסא היציבה בערך (לפני השינוי) היא התקֵיפה. כמובן שאם אירעו שינויים רבים ותכופים בערך, או אם הערך חדש לחלוטין, יש בעיה לאכוף את הכלל, ובמקרים כאלה משתדלים בדרך כלל להגיע מהר לגרסא מוסכמת על כולם, ואז דנים בנושאים השנויים במחלוקת.
  • רוב בדף השיחה - כלל לא פורמלי הקובע שאם יש רוב בדף השיחה של הערך תומך בגרסא מסויימת, היא הגרסא העדיפה. נוגד לפעמים את כלל הגרסא היציבה, בד"כ משתמשים כאשר יש רוב ברור ויציב.
  • ויקיפדיה:לוח מודעות - דף בו מפרסמים הודעות כלליות. משמש לעיתים על מנת להזמין ויקיפדים נוספים לדיון בו אין מספיק משתפים.
  • ויקיפדיה:בוררות - בהינתן מחלוקת על תוכן של ערכים, אפשר להסכים על ויקיפד בורר ולהציג לפניו את העניין ולבקש את דעתו. אם יש צד שעמדתו תידחה על ידי הבורר, הוא רשאי לפנות להצבעת מחלוקת.
  • ויקיפדיה:הצבעת מחלוקת - הנוהל האחרון והסופי ליישוב מחלוקות לא פתורות. אחרי שהצדדים מנסחים את נימוקיהם, נפתחת הצבעה שנמשכת שבוע. בדרך כלל במהלכה גם ממשיך הדיון. תוצאות ההצבעה קובעות, כמובן, מה יופיע בערך.
  • ויקיפדיה:מלחמת עריכה - כאשר שינוי של משתמש אחד מבוטל על ידי אחר וחוזר חלילה. בדרך כלל קורה במצב של הרבה אמוציות וכעס. כמובן שהגישה הנכונה היא לא להיכנס לכאלה, אלא לוותר על הגרסא שמתקיימת בערך באותו רגע, לפנות לעזרת הקהילה (בקשות ממפעילים או לוח המודעות, וראו להלן), ולחתור להכרעה סופית של הסוגיה בדעת רוב של הקהילה.