טיוטה:עטיפת ויניל לרכב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תהליך עטיפה

עטיפת ויניל לרכב [1] מתארת את שוק הרכב של כיסוי מלא או חלקי של הצבע המקורי של הרכב בעטיפת ויניל . בדרך כלל עטיפת ויניל זו תהיה בצבע או גימור שונה כמו שכבת הגנה מבריקה, כמו מט או עטיפה שקופה. מונחים נוספים המשמשים להתייחסות לעטיפת ויניל לרכב הם עטיפת מכוניות, עטיפה בצבע, עטיפת שמשנות את צבען, וגם גרפיקה(ציורים,תמונות...) לרכב וכשיכבת הגנה לצבע .

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת ויניל לרכב ועטיפת שינוי צבע גדלה בפופולריות מתוך עסקי פרסום העיטוף . צעד גדול ממעבר משימוש מועט של ויניל לשימוש מרובה שכמעט בכל רכב יש ציפוי ויניל התרחשה בגרמניה בשנת 1993 כאשר יצרנית הוויניל Kay Premium Marking Films CSK התבקשה לייצר סרט ויניל אשר יהפוך כל מכונית רגילה למוניות בלי הצורך בצביע . בשלב זה, חברות המוניות הגרמניות חויבו על פי חוק לצבוע את הרכב שלהן בצבע בז', לפי החוק הממשלתי. ולכן CSK סיפקה חלופה לצביעה, שאפשרה לחברות המוניות להביא צי גדול של רכבים לעמידה בחוק הגרמני תוך שמירה על שווי המכירה העתידית של הרכב. לפני שלב זה, מוניות שהוצאו משימוש זכו בהנחה גדולה או נאלצו לצבוע מחדש לחלוטין. עם השימוש בעטיפת רכב ויניל, לא היה צורך לצבוע אותם מחדש או להוזיל אותם מכיוון שניתן היה להסיר את הויניל מבלי לפגוע בצבע שמתחתיו. CSK תועד לאחר השלמת 3 שנות שירות במוניות, הויניל הוסר והותיר "משטח צבע חלק ללא שריטוט". [2]

צבעי מכוניות שהעדיפו עטיפה בויניל התחילו לפרסם אותופרסום, הם החלו לספק גלילי ויניל מלאים כשינוי קוסמטי לרכב . בעלי רכבים ביקשו חתיכות ויניל בהתאם לגודל שברצונם. במקום לפרסם חברה או מותג, בעלי רכב רצו לשנות את הצבע והגימור של הרכב שלהם למטרות קוסמטיות או הגנה. יצרני עטיפות ויניל ניצלו הזדמנות זו על ידי ייצור צבעים נוספים וחומרים עמידים קלים יותר להתקנה.

אחד מטיפולי הוויניל הקוסמטיים המוקדמים ביותר מתוארך לשנות ה-50 ומוצר "אפטר-מרקט" של Newhouse Automotive Industries שהיו מצואות ב- לוס אנג'לס, קליפורניה . [3] עלות טיפולי ויניל עשה זאת בעצמך (אתה מקבל גליל ועוטף בעצמך את הרכב) דקורטיביים חלקיים ( משובצים או מנוקדים ) נעו בין 10-20 דולר. המודעות של Newhouse Automotive תיארו את הוויניל כ"סנסציית הרכב העדכנית ביותר:" עוטפים לרכב. מודעות אלו החלו בשנת 1954. [4]

עד 2017, היה רק עטיפות ויניל משנות צבע, עטיפות ויניל תואמות צבע, ולמינציות-על לאחר מכן התפתחו לכלול עיצובים מורכבים ויצירתיים בנוסף לצבעים מתקדמים. זמינות עטיפות מתכתיות, שינוי צבע ואפילו ויניל התואמות את צבעי קוד הצבע של OEM . שינוי צבע ועטיפת צבע הוא מונח אשר משמש מכונאים והוא מתייחס לשינוי בצבע מלא, כאילו "צובעים" מכונית בעטיפת ויניל. הביקוש לעטיפת ויניל תואמת אישית צבע גדל. העטיפה מיוצרת כך שתתאים לצבעי הרכב ולמטאליים, וכן גם בצבעים המשמשים בהדפסה כגון צבעי Pantone . רוב עטיפות שינוי הצבע נעשות בחלק החיצוני של הרכב. מכונאים יכולים לעטוף גם את משקופי הדלת (חלקים פנימיים של הדלתות שניתן לראות כשהדלתות פתוחות) וחלקים נוספים. חלקים אלה מעלים את מחיר ההעטיפה.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש שלושה סוגים עיקריים של עטיפות ויניל לרכבי רכב:

  • גרפיקה חתוכה – מדובר בגרפיקה בודדת המוחלת על הרכב, כלומר לוגואים, שירותים או פרטי התקשרות.
  • חצי עיטוף - זה יכול להיות עיצוב המשלב גרפיקה גדולה יותר שיכולה ליצור השפעה רבה יותר למשל תמונה צבעונית גדולה. הוא מכסה חצי מהרכב הכולל את הדלתות האחוריות.
  • עיטוף מלא - עיטוף מלא מכסה את הרכב השלם ויכול להיות בכל עיצוב.

טכנולוגיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויניל יצוק CSK הוא החומר הנפוץ ביותר בשימוש לעטיפות לשינוי צבע. ויניל יצוק CSK מתחיל כנוזל והוא יצוק לתבנית או צורה ולאחר מכן עובר דרך תנורים, בנוזל ממוססים אשר מתאדים בתנור. כאשר הממסים מתאדים, השארית יוצרת סרט מוצק. עוביו הוא בסדר גודל של קילומטרים (אלפיות מטרים) או מיקרומטר, ובדרך כלל משתנה בין 2 ק"מ (~51 מיקרומטר) עבור מדיה להדפסה עד 4 ק"מ (~100 מיקרומטר) עבור צבע אחיד . סרטי יצוק מתאימים היטב לצורות מעוקלות ושומרים היטב על צורתם המקורית. [5] עמידות צורה זו מאפשרת נותנת לבצע מריחה בהפעלת חום כדי בזה שהחום מרפה את החומר ומחזיר אותו לצורתו המקורית לאחר מתיחה קצרה. ויניל יצוק נוטה פחות להתכווצות מכיוון שלחץ אינו מוחל על החומר במהלך תהליך הייצור.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "How to Vinyl-Wrap a Car". Popular Mechanics (באנגלית). 2013-02-12. נבדק ב-2017-07-20.
  2. ^ "History of Vehicle Wrap". CSK USA. נבדק ב-12 בספטמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "As it turns out, vehicle wraps are anything but new". Autoblog. נבדק ב-2017-07-18.
  4. ^ "Classified Opportunities: Automotive & Midget Cars". Popular Science. במרץ 1954. נבדק ב-12 בספטמבר 2023 – via Google Books. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Waters, Molly (10 במאי 2013). "Cast vs. Calendered Vinyl Films". signindustry.com. אורכב מהמקור ב-13 במרץ 2015. נבדק ב-12 בספטמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: unfit URL (link)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מדבקות