תימן (יישוב מקראי) ו־אב (כתב עת): הבדלים בין דפים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הבדלים בין דפים)
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
השלימו נא
תגית: הוספת תבנית לשינויים בערך
 
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
'''אֵב''' הוא [[כתב עת ספרותי]] שיצא לאור ב[[תל-אביב]] בין השנים 1993-1996. עורכיו היו גל קובר, אורי פקלמן ו[[דורי מנור]]. כתב העת התרכז בעיקר בגילוי ופרסום כותבים צעירים. סביב כתב העת התגבשה חבורה שכללה סופרים ומשוררים וביניהם [[שמעון אדף]], [[עינה ארדל]], רועי גרינולד, לי שיר, שמרית צור, [[אנה הרמן]], ואחרים. חבורת '''אֵב''' ערכה אירועי שירה רבים ברחבי הארץ, ביניהם גם "שבוע השירה בתל-אביב" שנערך ב[[גלריה בוגרשוב]] בחודש יוני 1995. '''אֵב''' נוסד מתוך כוונה להשיב רוח חדשה בחיים הספרותיים בארץ באמצעות פרסום הכותבים החדשים וחידוש ימי החבורות הספרותיות ומרכזיותם של כתבי העת בזירה התרבותית.
'''תימן''' היה יישוב עתיק ב[[נגב]], וייתכן שבקרבת דרום [[עבר הירדן]], הנזכר לאורך ה[[תנ"ך]]. שמו של היישוב נהפכה ב[[עברית]] המקראית למילה נרדפת לכיוון [[דרום]]. השם אומץ כשמה של הארץ והמדינה ה[[ערבית]], "[[תימן]]" (ששמה בערבית הוא "יאמן").


[[קטגוריה:כתבי עת ספרותיים]][[קטגוריה:ספרות עברית]][[קטגוריה:שירה עברית]]
גם אחד מבניו של [[אליפז בן עשו|אליפז]] בנו של [[עשיו]] נקרא בשם זה, כך שייתכן כי אותם תושבים שהתגוררו ביישוב זה זוהו בעיני מחברי המקרא כ"שבט [[אדום (עם)|אדומי]]".

==היסטוריה==
היישוב הראשון בשם "תימן" הוא יישוב אחר ממזרח ל[[כנרת]] הנזכר ב[[ספר יהושע]] פרק י"ב, פסוק ג' כיישוב שמהווה חלק מנחלת [[סיחון]] מלך ה[[אמורים]].

ביהושע י"ג פסוק ד' נטען כי חלק מהשטחים אשר לא זכו עדיין [[שבטי ישראל]] לכבוש בימיו המאוחרים של [[יהושע בן נון]] היו "מִתֵּימָן כָּל-אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי, וּמְעָרָה אֲשֶׁר לַצִּידֹנִים--עַד-אֲפֵקָה: עַד, גְּבוּל הָאֱמֹרִי" - דהיינו שהעיר הייתה בקצהו הדרומי של חבל הארץ של [[שבעת העממים|העם הנכרי הקטן]] שכונה "כנעני" במקרא.

בתיאור [[נחלת שבט יהודה]] בספר יהושע ט"ו פסוק א' מוזכרת תימן כגבול הנחלה הדרומי מול האדומים, והתיאור בפסוק מזהה אותה כיושבת בקרבת [[מדבר צין]].

{{קצרמר|תנ"ך}}
{{השלמה}}
[[קטגוריה:יישובי המקרא]]
[[קטגוריה:נחלת שבט יהודה]]

גרסה מ־08:07, 24 בינואר 2007

אֵב הוא כתב עת ספרותי שיצא לאור בתל-אביב בין השנים 1993-1996. עורכיו היו גל קובר, אורי פקלמן ודורי מנור. כתב העת התרכז בעיקר בגילוי ופרסום כותבים צעירים. סביב כתב העת התגבשה חבורה שכללה סופרים ומשוררים וביניהם שמעון אדף, עינה ארדל, רועי גרינולד, לי שיר, שמרית צור, אנה הרמן, ואחרים. חבורת אֵב ערכה אירועי שירה רבים ברחבי הארץ, ביניהם גם "שבוע השירה בתל-אביב" שנערך בגלריה בוגרשוב בחודש יוני 1995. אֵב נוסד מתוך כוונה להשיב רוח חדשה בחיים הספרותיים בארץ באמצעות פרסום הכותבים החדשים וחידוש ימי החבורות הספרותיות ומרכזיותם של כתבי העת בזירה התרבותית.