שניאור זלמן שניאורסון (פריז) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הגהה
הז"י
שורה 1: שורה 1:
{{הז"י|מקור=https://chabadpedia.co.il/index.php/שניאור_זלמן_שניאורסון_(פריז)}}
{{מקורות}}
הרב '''שניאור זלמן שניאורסון''' ([[ט"ו באלול]] [[ה'תרנ"ח]] - [[י"ח בתמוז]] [[ה'תש"ם]]) היה רב חסידי, מצאצאי [[מנחם מנדל שניאורסון (צמח צדק)|אדמו"ר הצמח צדק]], שהיה גם עסקן שניהל פעילות מסועפת להצלת אלפי ילדים יהודים בזמן [[השואה]] ולחינוכם בשנים שלאחריה. בשנותיו האחרונות התגורר ב[[ניו יורק]], ועמד בראש ישיבת 'שבט יהודה'

נולד ה[[הומל]] בשנת תרנ"ח לליבע לאה ולרב מנחם מענדל שניאורסון שכיהן כרב ברעפקא. מצד אביו הוא דור רביעי ל[[מנחם מנדל שניאורסון (צמח צדק)|אדמו"ר הצמח צדק]] בן אחר בן.

למד ב[[גימנסיה]] עד לשנת תרע"ד אז עזב על מנת ללמוד בישיבת [[תומכי תמימים ליובאוויטש|תומכי תמימים בליובאוויטש]]. התגורר מספר שנים ב[[פולטבה]] ושימש כגזבר ועד רבני רוחני. לאחר מכן עבר ל[[חרקוב]] והתגורר שם במשך חצי שנה. בתרפ"ג שימש כמזכיר זמני של [[יוסף יצחק שניאורסון|אדמו"ר הריי"צ]]. בתרפ"ד עבר ל[[רוסטוב]] ומשם ל[[סנקט פטרבורג|לנינגרד]] ומשם למוסקבה.

לאחר שאדמו"ר הריי"צ יצא את רוסיה, היה שולח דרכו כספי תמיכה ליהודי רוסיה. עסק בייסוד חדרים ו[[מקווה טהרה|מקוואות]] ונאסר מספר פעמים בגין פעולות אלו.

שימש כרב בלוקניע.

בשנת תרצ"ה קיבל היתר יציאה מרוסיה ותכנן להגר ל[[ארצות הברית]], כעבור זמן בהוראת אדמו"ר הריי"צ עבר ל[[פריז]] שם התמנה לרב. עם פרוץ [[מלחמת העולם השנייה]] דאג להצלת אלפי ילדים באמצעות הסתרתם ב[[מנזר]]ים ובבתי יתומים, כשבמקביל דאג לשמור על יהדותם. בין אלו שנעזרו בפעולותיו הייתה גם קבוצה של 'תמימים'.{{הבהרה|מה זה תמימים?}}

כאשר ניצל את כל אפשרויות ההסתרה במקומות מסתור, החליט לפתוח מחנה חשאי בפרבר 'עראני' הסמוך לפריז, שם התנהלה קבוצה נוספת של נערים שנזדקקה להתחבא לעיתים קרובות ביערות הסמוכים.

באותה תקופה ניהל ישיבה במחנה פליטים בסמוך ל[[מרסיי]] בה למדו תלמידים שחלקם היו פליטים מישיבת "עץ חיים" שהוקמה בכפר הבלגי "היידע". ביניהם היו האחים הרב חיים אריה זילברשטיין והרב שמואל מאיר זילברשטיין, הרב חיים מנחם טייכטל, הרב [[דוד משה ליברמן]], הרב אהרן מרדכי זילברשטרום והרב נחום אברהם יעקובוביץ.

עם סיום המלחמה, דאג להוצאת הילדים מבתי המחסה והמנזרים ונלחם לצורך השבתם לחיק העם היהודי. במסגרת פעולות אלו אף דאג להעניק חינם זוג [[תפילין]] חדשות לכל נער יהודי שחפץ בכך.

על מנת לדאוג לחינוך יהודי כשר לנערים ששרדו את השואה, הקים רשת מוסדות עניפה, כשבניהולם סייעו הבחורים הבוגרים שנמנו על חברי הקבוצה, הרב אהרן מרדכי זילברשטרום והרב חיים מנחם טייכטל. כאשר הגיע [[מנחם מנדל שניאורסון|הרבי מליובאוויטש]] לביקור בפריז סר הרבי לביקור במוסדותיו ודיבר בפני הילדות שעה ארוכה.

כאשר הרבנית חנה שניאורסון אמו של [[מנחם מנדל שניאורסון|הרבי מליובאוויטש]] הצליחה לצאת את גבולות ברית המועצות במסגרת 'הבריחה הגדולה' ונתקעה בדרך לפריז עקב מחסור באשרת כניסה, ביקשו ממנו הרבי מליובאוויטש ואדמו"ר הריי"צ להפעיל את קשריו ולהחלץ לעזרתה, פעולותיו נשאו פרי. לכשהגיעה לפריז, השתכנה בביתו שם נשארה עד להגעתו של הרבי,

גם לאחר סיום פעולותיו עם ילדי השואה, נותר לכהן כרב בפריז, ובשנת [[ה'תש"ך]] היגר לניו יורק שם עמד בראשות ישיבת 'שבט יהודה'.

בח"י תמוז תש"מ נפטר, והרבי הצטרף למסע הלוויתו.

גרסה מ־05:35, 9 במאי 2024

שימו לב!
תוכן דף זה הוסר בשל חשד להפרת זכויות יוצרים. אפשר לשכתב את הערך, ללא הפרת זכויות יוצרים, בדף טיוטה.

המלל שפורסם כאן מועתק מהמקור הבא:

https://chabadpedia.co.il/index.php/שניאור_זלמן_שניאורסון_(פריז)

אנא אל תערכו דף זה כרגע, אפילו אם אתם משכתבים אותו (פעלו לפי ההוראות למטה).
למפרסמי המידע: אם הייתה לך רשות להשתמש בחומר תחת תנאי הרישיון שלנו או אם זכויות היוצרים במלל שבקישור החיצוני (לעיל) שייכות לך, יש לשלוח דוא"ל שכולל הצהרה על כך שזכויות היוצרים על הטקסט שייכות לך ושניתן לפרסם אותו תחת רישיון CC-BY-SA לכתובת permissions-he@wikimedia.org. פרטים נוספים ניתן למצוא בדף ויקיפדיה:OTRS.

אם לא הייתה לך רשות להשתמש בחומר זה, אפשר לכתוב במקומו קצרמר טוב בנושא בהסתמכות על המקור תוך הקפדה על זכויות יוצרים והסרת כל התוכן המפר זכויות יוצרים, או לעזוב דף זה כדי שיימחק.
לתשומת לבך: אם לא ייכתב קצרמר, המחיקה תתבצע כשבוע לאחר שדף זה נרשם בקטגוריית הפרות זכויות יוצרים. אם לא יתקבל מענה או אם העבודה לא תתחיל בחלקו הראשון של השבוע, ייתכן שהדף יימחק עוד קודם לכן.

הפרסום המקורי עדיין נגיש באמצעות הלשונית "גרסאות קודמות" בדף זה.

לתשומת לבך: פרסום חומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות מפורשת מהמחזיקים בזכויות עלול להיות בניגוד לחוק ולמדיניות שלנו. משתמשים בעלי היסטוריה של הפרות עשויים להיחסם מעריכת דפים. גם אם בפעם זו אכן הפרת זכויות יוצרים, עדיין נשמח לקבל תרומות מקוריות משלך.
תודה.