מרידיאן (סדרת לוויינים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרידיאןרוסית:Меридиан) היא סדרת לווייני ריגול שפותחה ברוסיה ושיגוריה נמשכים גם כיום. הלוויינים פותחו במערכות המידע הלווייניות רשטניוב בהזמנת משרד ההגנה של רוסיה אך מיועדים גם לצרכים אזרחיים.

פיתוח הלוויין החדש החל בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20. תחילה הפיתוח בוצע בחברת "פוליוט" בעיר אומסק. גרסה זו לא הגיע לשלב מתקדם וכאשר הפרויקט עבר ל"מערכות המידע הלווייניות רשטניוב" הם התחילו את התכנון הרעיוני מהתחלה. לאחר בדיקה מחודשת של עקרונות התכנון הוחלט שלוויין חדש תחליף את מערכות של לווייני מולניה ולוויינים שמשרתים מערכות ניווט לווייני ציקדה וציקלון. כמו כן הם היו צריכים לעבוד מצד לוויינים מסדרה רדוגה 1M.

לווייני הסדרה פותחו על בסיס לוויינים שהיו מיועדים למערכת גלונאס. הם מצוידים במדחפים לשינוי מסלול ופאנל סולארי בהספק 3000 וא"ט. משקל הלוויין הוא כ-2,000 ק"ג. על הלוויינים הותקנו 3 משיבים. הלוויינים שוגרו מקוסמודרום פלסצק בעזרת משגר מדגם סויוז 2.1B. כולם פועלים במסלול מולניה. הלוויינים נשלטים על ידי מרכז בקרה של חיל האוויר והחלל של רוסיה בעיר קרסנוזנאמנסק. אורך חיים המתוכנן של הלוויין הוא כ-7 שנים.

הלוויין הראשון נאבד זמן קצר לאחר ההפעלה. הלוויין השני שוגר למסלול לא מתוכנן ולא היה ניתן לנצל אותו בהתאם למטרות המתוכננות.

בשנת 2019 החל שיגור לוויינים מהדור השני. דור זה כולל 3 לוויינים פעילים וידוע על הזמנה של לוויינים נוספים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]