משתמשת:Ronatos/ונרליה (דת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תבנית {{חג}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

הונרליה הייתה פסטיבל רומי עתיק שנחגג בתאריך ה-1 באפריל לכבוד האלה ונוס. ביום זה נשים רומיות ביקשו מונוס עזרה בענייני אהבה, מין, אירוסין ונישואין[1].

הפסטיבל הוקדש לשתי פרסונות של ונוס: ונוס ורטיקורדיה (Venus Verticordia (אנ'), "ונוס מחליפת הלבבות") ולפורטונה ויריליס (Fortuna Virilis (אנ'), "פורטונה הגברית" או "החסונה").

הפולחן של ונוס ורטיקורדיה הוקם בשנת 220 לפני הספירה, ערב המלחמה הפונית השנייה, בתגובה לשרשרת אירועים שסימנה, לפי עצתה של אורקל סיביליה, אי שביעות רצון אלוהית ממנהגיהם המיניים של הרומאים. מטרת הפולחן הייתה לשכנע את הרומאים - משני המינים, מכל המעמדות, נשואים או לא נשואים - להוקיר את המיניות המסורתית, שנחשבה מוסרית, ובכך לרצות את האלים ולהועיל למדינה. הפולחן של פורטונה ויריליס היה קדום מהפולחן של ונוס ורטיקורדיה, והוגבל בעיקר ליכולתה של זו להסתיר פגמים פיזיים של נשים מעיני גברים.

במסגרת הפסטיבל, נשים (נשואות ולא נשואות) הלכו למקדש ונוס, הסירו שרשראות זהב מהפסל שלה, שטפו אותו וכיסו אותו בעלי כותרת של ורדים. לאחר מכן הן הלכו למרחצאות הגברים, מכוסות בסבכי הדס (לזכר מיתוס לפיו ונוס הסתתרה בין ענפים כדי להציל את עצמה, כאשר מספר סאטירים ביקרו אותה בהפתעה). במרחצאות הן הדליקו קטורת לכבוד פורטונה ויריליס וביקשו ממנה להסתיר את פגמיהן מהגברים. לבסוף, הן שתו משקה שעשוי מחלב, זרעי פרג טחונים ודבש - כזכר למשקה שונוס שתתה ביום נישואיה עם וולקן (לפי אחד המיתוסים, וולקן הכניס למשקה של ונוס זרעי פרג על מנת לסמם אותה). הטקס שימש להבטחת יופי ואישיות אצילית.

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]


  1. ^ Langlands, p. 59, citing Ovid, Fasti, 4. 155 - 62. הרומאים התייחס למוסר ולאופי כאל היבטים של הלב.

קטגוריה:פסטיבלים ברומא העתיקה