משתמש:יוסי ישראלי/תיעול עמוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תיעול עמוק היא תורת לחימה על תת הקרקע תוך שימוש בתעלות פתוחות , ציוד לחימה רובוטי המאפשר לחימה בשטחים סגורים ללא נפגעים בנפש, ציוד גילוי אדם מיקרוגל וכן מצלמות לבקרה מרחוק. התעלות קיימות ועובדות בקו ההגנה של ארה"ב כנגד מבריחי גבול בעיקר מול מקסיקו. בהגנת תת הקרקע דומה בהרבה היבטים להגנת גדר (שנקראת לפעמים הגנת על הקרקע) מבחינת ציוד גילוי אדם , ציוד חזותי וציוד ללחימה רובוטי. כדי לאפשר את יישום תורת הלחימה להגנת תת הקרקע נמצאו פתרונות בתחום חפירה באמצעות מחפר תיעול עמוק כגון קטרפילר 385C.


עבודות עפר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודות העפר לבניית קן הגנה על תת הקרקע נעשה על ידי מחפר תיעול עמוק דוגמת קטירפילר 385C . המחפר במקורו מיועד לעבודות הריסה אבל התאמת ציוד קצה בסיומת של זרוע המחפר משמש לחפירה של תיעול עמוק. כדי להאיץ את תהליך החפירה נעשה שימוש בציוד לפינוי עפר בטכנולוגיה דומה של פינוי עפר במנהרות . בטכנולוגיה מאפשר הזרמת העפר לנקודת איסוף דרך צנרת פלדה באופן שלא יהיה צורך בציוד שינוע שנע לשם כך בתחתית החפיר. לשם חיזוק ראשוני של החפיר משתמשים בחומר דיפון ראשוני בנטוניט. שמאפשר מניעת מפולות קרקע מקומיות ובניה של קיר דיפון קבוע.

הנדסת ביסוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמת קיר תמך קבוע חיונית לקיום הגנבת תת הקרקע לשם הגנה על הציוד שנע בתחתית החפיר . לשם כך נעשה שימוש במספר שיטות דומות. כאשר נעשה יישום של עוגן מתיחה אנכיים כבלי עוגן קרקע מתיחה והצמדה לקרקע

תמך לתיעול רדוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיר תומך לתיעול רדוד בא לענות על צרכים של הגנת קרקע רדודה עד (עומק 4 מטר) . קיר התמך בנוי על בלוקים משוננים . השילוב של בלוקים אלו מפחית את הצורך בטיט לחיבור בין הבלוקים השונים . לאחר הנחת הבלוקים הם ממולים באדמת מילוי שמגדיל את יכולת העמידה מול כוח הידרוסטטי . ניתן להוסיף עוגני מתיחה וכן כלוסאות שמאפשרים חפירה מתחת לקיר תומך וביסוס זמני של קיר התומך .

תמך לתיעול[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיר תמך לתיעול מיועד לצרכים של הגנת תת הקרקע עד לעומק 14 מטר. קיר התמך מבוסס על יחידות תרומיות של בטון בעל שטח מגע משונן . שמאפשר בניה משולבת של אלמנטים תרומיים. כדי לחזק את הקיר התומך נעשה שימוש בעוגן מתיחה אופקי (לאורך החפיר), עוגן מתיחה אנכי (לגובה החפיר) ועוגן מתיחה לקרקע (להדבקת קיר תומר לקרקע) . כמו כן ניתן להוסיף כלסאות המוחדרים מתחתית החפיר כדי לאפשר חפירה מתחת לקיר התומך..

תמך לתיעול עמוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיר תמך לתיעול עמוק מיועד לצרכים של הגנת תת הקרקע עד לעומק של 45 מטר. קיר תמך מבוסס על יחידות תרמיות של בטון בעל שטח מגע משונן ועופי לחיזוק גדול בטכנולוגיה דומה לייצור אלמנטים תרומיים לגשר מודבק. ההצמדה של היחידות נעשית באותם כללי עבודה המקובלים בבניית גשרים.


הנדסת ניקוז[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי למנוע נזקים העלולים להיגרם על ידי מים נקווים רצפת החפיר היא בשיפוע של 2% לנקודת ניקוז בו מותקנים משאבות טבולות שמעלות את המים לניקוז עילי. שיפוע הוא הן לאורך החפיר והן לרוחבו , באופן שבמרכז החפיר נמצאת מרצפת ניקוז . הניקוז לאורך תעלת חפיר איננה מצריכה העמקה של התעלה באופן משמעותי. אלא יש נקודת מקסימום (נקודת שיא הניקוז ) ומנקודה זו המים יתנקזו לנקודות הניקוז.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:הנדסה אזרחית קטגוריה:ביצורים קטגוריה:הנדסה צבאית