משתמש:עופר בן סימון/LICBT

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה LICBT 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בעצימות נמוכה (באנגלית low intensity cognitive behavioral therapy ) הוא טיפול רגשי המבוסס על שיטת ה CBT ומאפשר למטפלים שאינם באים מרקע פסיכולוגי להשתמש בכלים של ה CBT  ולהנחות טיפול עצמי (guided self help)

.

השיטה שמתאימה לטיפול בחרדות, בדיכאון (קל עד בינוני) ובערך עצמי נמוך התחילה באנגליה בשנות ה 80 ע"י פרופסור קלארק משמשת שם כקו ההגנה הראשון בטיפול רגשי. בארץ ישנם מספר מקומות המלמדים את השיטה לפי הגישה האנגלית. משך הלימודים הוא שנה עם אפשרות לקורסי המשך.

עקרונות השיטה

עקרונות השיטה שמתבססים על הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית של אהרון בק מחולקים להבניה קוגניטיבית והפעלה התנהגותית. בנוסף משולבות שיטות טיפול חדשות יותר כמו מיינדפולנס, ראיון מוטיבציוני ו TEAM therapy של דיויד ברנס.

עקרון בסיסי בגישה הקוגניטיבית  מניח שדפוס החשיבה שלנו משפיע על ההרגשה שתהיה לנו. אנשים עם חרדה או דיכאון חושבים בדפוסים קוגניטיביים לקויים הנוטים לראיה שלילית. שינוי דפוס החשיבה לראיה מאוזנת יותר של העולם מאפשר הקלה רגשית.

עקרון בסיסי בגישה ההתנהגותית  מניח שהחרדה משנה את דפוסי ההתנהגות של המטופל ומאלצת אותו לבחור בדפוס התנהגות המנעותי. כתוצאה מההימנעות למטופל אין הזדמנות לבחון האם באמת האירוע הוא אכן גרוע כפי שהוא חושב. התמודדות מדורגת עם גורם הפחד תאפשר למטופל להתרגל לחרדה כך שרמת החרדה תפחת בהדרגה.

שיטת הטיפול

השיטה מתרכזת במחשבות וההתנהגות של האדם כיום, למרות שלעבר יש חשיבות לא ניתן לחזור בזמן ולשנות אותו. השינוי היחיד הניתן לעשיה הוא כאן ועכשיו. שיטת הטיפול נעשית בצורת מפגשים שבועיים בד"כ כשעה, והיא מבוססת על לימוד של כלים לעזרה עצמית. המטופל מקבל שיעורי בית שאותם הוא מתרגל במשך השבוע. תרגול המיומנויות הנלמדות חשוב מאוד להצלחת הטיפול. הכלים שאותם רוכש המטופל ממשיכים לעזור לו גם אחרי שהטיפול מסתיים. משך טיפול LICBT ממוצע הוא כ 16 מפגשים.

שילוב

מטפלים בגישת ה LICBT מגיעים מרקע מקצועי מגוון. הדבר מאפשר לשלב במהלך הטיפול כלים נוספים התלויים מאוד בגישת המטפל. לדוגמה מטפל LICBT שהוא גם מורה לנהיגה יכול לשלב טיפול בחרדת נהיגה יחד עם נסיעה בפועל ברכב המיועד ללימוד נהיגה ולבצע חשיפה והדרכה משולבת. או מטפל שהוא מורה יכול לשלב כלים מתחום ההוראה בתהליך הטיפול בחרדה חברתית או בחרדת בחינות ומטפלים שהם בעלי הסמכה של דיאטנים יכולים לשלב כלים מתחום זה כחלק מהטיפול במציאת איזון ואורח חיים בריא.

ראו גם

·      CBT

·      EMDR

·      ACT

·      MBCT