משתמש:Erammass/אליזבת' פרימן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אליזבת פרימן נולדה בדצמבר 1829, הידועה גם ביח או MumBet, הייתה אפרו אמריקאית והיא הייתה הראשונה שהגישה לעבדים שחורים לזכות חופש החליפה במסצ'וסטס. פסק הדין העליון של בית המשפט העליון של מסצ'וסטס, היה לטובת פרימן, מצאה שעבדות אינה עולה בקנה אחד עם חוקת מדינת מסצ'וסטס משנת 1780.

החליפה שלה, ברום ובט נגד אשלי (1781), צוטטה בבית המשפט העליון של בית המשפט העליון של מסצ'וסטס ביקורת על חליפת החופש של קווק ווקר. כאשר בית המשפט אישר את חירותו של ווקר על פי חוקת המדינה, פסק הדין נחשב כעובדה שהסתיימה במפורש בעבדות במסצ'וסטס

פרימן התחילה לעבוד בשנת 1744 בחווה של פיטר, בניו-יורק, שם היא קיבלה את השם בית. כאשר הוגבום של בתו חנה נישאה ג 'ון אשלי של שפילד, מסצ' וסטס, הוגבום נתן בת, בסביבה בת שבע, חנה ובעלה. פרימן נשארה איתם עד 1781, אשר במהלך הזמן הזה, היא הייתה ילדה קטנה, בת. היא אמרה להתחתן, אבל לא נישואין שיא אותרה. בעלה (שם לא ידוע) הוא אמר לא חוזר מן השירות האמריקאי מלחמת העצמאות.

לאורך כל החיים שלה, בת מהמרת הציגה רוח חזקה ותחושה של ערך עצמי. היא באה לידי עימות עם חנה אשלי, אשר גדלה בבית נוקשה הולנדית תרבות הניו יורק המושבה. בשנת 1780, סיכלה חנה ממרשימה משרתת מחוממת עם את חפירה; אליזבת מוגן הבחורה וקיבל פצע עמוק בתוך היד שלה. כמו הפצע הגליד, בת השאירה את זה חשף כראיה של אותה קשה לטיפול. קאת'רין מריה סדג ' וויק ציטוטים אליזבת אומרת, "גברתי, שוב לא אניח את ידי על ליזי [כך במקור]. 'היה לי רע את היד כל החורף, אבל גברתי היה הגרוע ביותר של זה. מעולם לא הסתרתי את הפצע, כאשר אנשים אמרו לי, לפני גברתי, "בטי, מה שמציק לי את היד שלך?" אני רק עונה - " שאל מיסיס!' אשר היה עבד, ובאמת היה מיסיס?"

הביוגרפיה של המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון אשלי היה עורך דין, עשיר עבודתו בקרקעות, איש עסקים ומנהיג הקהילה. הבית שלו היה האתר של רבים בדיונים פוליטיים ולא סביר מיקום החתימה של שפילד פותר, אשר הקדימה את מגילת העצמאות.

בשנת 1780, פרימן שמעה לאחרונה שאישרו במסצ'וסטס החוק לקרוא על כינוס ציבורי בשפילד, כולל את הפעולות הבאות:

בהשראת המילים האלה, בית ביקשה את עצתו של תיאודור סדג ' וויק, צעיר ביטולאופקים דין, כדי לעזור לה לתבוע על חופש בבית המשפט. על פי קתרין סדג'וויק חשבון, היא אמרה לו, "שמעתי את העיתון אתמול, זה אומר, שכל בני האדם נבראו שווים, ולכל אדם יש את הזכות לחופש. אני לא יצור טיפש; החוק לא נותתן לי את החופש שלי?" לאחר דיונים סדג ' וויק קיבל את התיק שלה, כמו גם זה של ברום אחר של אשלי עבדים. הוא התגייס לעזרת הקשה ריב, המייסד של" ליצ 'פילד" ס למשפטים, אחד של אמריקה המוקדם של בתי ספר למשפטים, ממוקמת בליצ ' פילד, קונטיקט. הם היו שניים מעורכי הדין במסצ 'וסטס, סדג' וויק מאוחר יותר שימש סנאטור. ארתור זילפמית מרמז עורכי הדין ייתכן שנבחר לתובעים כדי לבדוק את המצב של עבדות תחת המדינה החדשה החוקה.

בהשראת המילים האלה, בית ביקש את עצתו של תיאודור סדג ' וויק, צעיר ביטולאופקים דין, כדי לעזור לה לתבוע על חופש בבית המשפט. על פי קתרין סדג ' וויק חשבון, היא אמרה לו, "שמעתי את העיתון לקרוא אתמול, זה אומר, שכל בני האדם נבראו שווים, וכי לכל אדם יש את הזכות לחופש. אני לא יצור טיפש; לא החוק תן לי את החופש שלי?" לאחר דיונים סדג ' וויק קיבל את התיק שלה, כמו גם זה של ברום אחר של אשלי עבדים. הוא התגייס לעזרת הקשה ריב, המייסד של" ליצ 'פילד" ס למשפטים, אחד של אמריקה המוקדם של בתי ספר למשפטים, ממוקמת בליצ ' פילד, קונטיקט. הם היו שניים מעורכי הדין במסצ 'וסטס, סדג' וויק מאוחר יותר שימש סנאטור. ארתור זילפמית מרמז עורכי הדין ייתכן שנבחר לתובעים כדי לבדוק את המצב של עבדות תחת המדינה החדשה החוקה.

במקרה של ברום ו-בית נגד אשלי קול באוגוסט 1781 לפני בית המשפט המחוזי משותפת של תחנונים במצב מעולה ברינגטון. סדג'וויק ואת ריב קבע כי הוראה חוקתית, כי "כל בני האדם נולדו חופשיים ושווים" ביעילות ביטל את העבדות במדינה. כאשר חבר המושבעים פסקו בית טובה, היא הפכה את האפרו-אמריקאי הראשון. האישה להיות חופשי תחת מסצ'וסטס החוקה.

במקרה של ברום ו-בית נגד אשלי קול באוגוסט 1781 לפני בית המשפט המחוזי משותפת של תחנונים במצב מעולה ברינגטון. סדג ' וויק ואת ריב קבע כי הוראה חוקתית, כי "כל בני האדם נולדו חופשיים ושווים" ביעילות ביטל את העבדות במדינה. כאשר חבר המושבעים פסקו בית טובה, היא הפכה את האפרו-אמריקאי הראשון. האישה להיות חופשי תחת מסצ ' וסטס החוקה.

חבר המושבעים מצא כי "...ברום & בית לא, וגם הם היו במועד הרכישה המקורי של הצו המשפטי הכושי אמר ג'ון אשלי..." בית המשפט להעריך פיצויים של שלושים שילינג והוענק שני התובעים פיצוי עבור העבודה שלהם. אשלי בתחילה ערערה על ההחלטה, אבל חודש לאחר מכן הפיל את הערעור, ככל הנראה לאחר שהחליט בית המשפט על דפוסי התנהגות של עבדות "סופית ומחייבת."

לאחר פסק הדין, בית לקחה את השם אליזבת פרימן. למרות אשלי ביקש ממנה לחזור לבית שלו עובדת בשביל שכר, היא בחרה לעבוד בבית דין סדג'וויק של משק הבית. היא עבדה בשביל המשפחה שלו עד 1808 בכיר המשרת ו אומנת סדג'וויק ילדים, מי קרא לה "Mumbet." את סדג'וויק כולל הילדים קתרין סדג' וויק, שהפך סופר מוכר וכתב חשבון של אותה אומנת של החיים. גם עובדים על סדג'וויק משק הבית במשך הרבה זמן היה אגריפס גוף, שחור חופשי מי היה האיש מוגש עם כוחות המורדים במשך שנים במהלך מלחמת העצמאות.

חבר המושבעים מצא כי "...ברום & בית לא, וגם הם היו במועד הרכישה המקורי של הצו המשפטי הכושי אמר ג ' ון אשלי..."בית המשפט להעריך פיצויים של שלושים שילינג ו הוענק שני התובעים פיצוי עבור העבודה שלהם. אשלי בתחילה ערערה על ההחלטה, אבל חודש לאחר מכן הפיל את הערעור, ככל הנראה לאחר שהחליט בית המשפט על דפוסי התנהגות של עבדות "סופית ומחייבת."

מרגע פרימן צברה את החופש שלה, היא הפכה להיות מוכרת באופן נרחב ועל הביקוש לה כישורים כמו רופאה , מיילדת, ואחות. לאחר סדג'וויק הילדים שלו גדלו, פרימן והבת שלה קנו בית חדש  ועברו לגור בו והוא נמצא  בסטוקברידג'.

פרימן האמיתית של גיל אף פעם לא היה ידוע, אבל הערכה על המצבה שלה מציב אותה בגיל כ-85. היא נפטרה בדצמבר 1829, הייתה קבורה  בבית סטוקברידג', מסצ'וסטס בחלקה המשפחתית של סדג'וויק . פרימן נשארה רק שאיפה סדג'וויק קבור סדג' ויק העלילה. הם סיפקו מצבה, כתוב כדלקמן:

ההחלטה במקרה של אליזבת 'פרימן היה מצוטטים כמו תקדים, כאשר בית המשפט העליון מסצ' שמע את הערעור של ווקר ניסון מ מאוחר יותר באותה שנה, אישר ווקר חופש. במקרים אלה להגדיר את תקדימים משפטיים שהסתיימו עבדות במסצ'וסטס. ורמונט כבר ביטל את זה במפורש בחוקה שלה.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Freeman NAACP 1

אליזבת פרימן (נולדה בתאריך 28 דצמבר בשנת 1829), הידועה גם בשם בת  או MumBet, הייתה הראשונה שבקשה  להעבדים השחורים להגיש ולזכות חופש החליפה במסצ ' וסטס. את מסצ 'וסטס בבית המשפט העליון עלה פסק, פרימן טובה, מצאה את העבדות להיות עקבית עם 1780 מסצ' וסטס החוקה. אותה חליפה, ברום ו-בית נגד אשלי (1781), נעצרה ב-מסצ ' וסטס בבית המשפט העליון לערעורים סקירה של ווקר חופש החליפה. כאשר בית המשפט אישר ווקר חופש מתחת המדינה, חוקה, השלטון היה נחשב שיש במרומז הסתיים עבדות במסצ ' וסטס.

המורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהיג זכויות האזרח היסטוריון . ו. א. ב. Du Bois טען פרימן בתור משפחה כתבה שהיא נשואה שלו אימהית, סבא-רבא, "ג ' ק" Burghardt. אבל, פרימן הייתה 20 שנה בכירה Burghardt, אין שום רישום של נישואים כאלה כבר מצאו. זה אולי הייתה פרימן הבת של בטסי האמפרי, מי נשוי Burghardt אחרי בעלה הראשון, ג'ון המפרי, עזבו את האזור "סביב 1811", ואחרי Burghardt של אשתו הראשונה מתה (1810). אם כך, פרימן הייתה Du Bois החורגת של סבתא-רבא-רבא. עדויות אנקדוטיות תומכות האמפרי מתחתנת עם Burghardt; יחסים קרובים של צורה כלשהי סביר.

  • אמריקאי עבד המשפט במקרים
  • רשימה של עבדים
  • סוג ' רנר תרות
  • נתנאל בות ' (עבד)
  • החירות של ילדים, פרק 37
In the land of Ararat, a sketch of the life of Mrs. Elizabeth Freeman Barrows Ussher, missionary to Turkey and a martyr of the great war (1916) (14778328301)

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אמריקאי עבד המשפט במקרים
  • רשימה של עבדים
  • סוג ' רנר תרות
  • נתנאל בות ' (עבד)
  • החירות של ילדים, פרק 37

המלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:פעילים אפרו-אמריקאים בתנועה לביטול העבדות קטגוריה:מיילדות אמריקאיות קטגוריה:עבדים אפרו-אמריקאים