משתמש:Gilgamesh/ספר חוקים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה נועד לרכז את הכללים העיקריים של הוויקיפדיה העברית ולהנחות את המשתמשים בנפתולי הבירוקרטיה הוויקיפדית

מרחבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקיפדיה מחולקת למספר "מרחבים". מרחב הוא שם כולל לחלק כלשהו מוויקיפדיה.

  1. המרחב הראשי - במרחב זה מופיעים הערכים.
  2. מרחב שיחה - במרחב זה מופיעים הדיונים על הערכים. הדיון על הערך צריך להופיע בדף שיחה המצומד לאותו ערך.
  3. משתמש - מרחב זה מיועד לשימושו האישי של הוויקיפד. במרחב זה המשתמש יכול לספר על עצמו וליצור לעצמו דפי טיוטה לעבודה. לא מקובל להתערב במרחב המשתמש, פרט למקרים יוצאי דופן של חריגה מובהקת מהכללים (למשל תקיפה של משתמש אחר). למרות שהמרחב מיועד לשימוש אישי יש מספר הגבלות שחלות על המרחב הזה. ראו פרטים בויקיפדיה:דף משתמש#ממה יש להימנע?
  4. ויקיפדיה - מרחב זה מוקדש לדיונים כלליים של הקהילה ולהצבעות השונות. מרחב זה לא משמש לדיון על ערכים ספציפיים (פרט להצבעות על ערך ספציפי)
  5. שיחת ויקיפדיה - מרחב זה משמש לדיון על מרחב הויקיפדיה. למשל אם יש צורך לדון על המזנון (שנמצא במרחב ויקיפדיה) הדיון יתקיים במרחב שיחת ויקיפדיה. מרחב זה לא נמצא בשימוש רחב.
  6. קובץ - מרחב זה מוקדש לתמונות ולקבצים שונים
  7. מדיה-ויקי -
  8. שיחת מדיה ויקי
  9. תבנית - מיועד לתבניות. התבניות מתחלקות לשני סוגים: תבניות פרמטריות ותבניות סוגים. הדיון על התבניות הפרמטריות מתקיים בויקיפדיה:תבנית/אולם דיונים. אסור ליצור תבנית שלא התבקלה על ידי הקהילה באולם הדיונים.
  10. שיחת תבנית - מיועד לדיון על תבניות. לכל תבנית, כמו לכל דף אחר יש דף שיחה ובמקרה הצורך נערך דיון בדף שיחה המצומד לתבנית הרלוונטית
  11. קטגוריה - רשימה של ערכים הקשורים זה לזה לפי נושא מסוים. למשל רשימת חברי כנסת תופיע ב"קטגוריה:חברי כנסת". תתכן גם רשימה במרחב הערכים, אבל לרוב מדובר ברשימה בעלת תוכן נוסף מעבר לסידור שמי של ערכים. למשל: מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי - כאן אי אפשר ליצור קטגוריה כי יש משמעות לסדר הופעת הערכים ברשימה. יתכנו רשימות אחרות כגון רשימות שליטים. למשל: מלכי אנגליה. גם כאן יש משמעות לסדר הופעת הערכים ברשימה. מלך מסוים קדם למלך אחר ולא ניתן לתאר את זה בעזרת קטגוריה בלבד. בנוסף לרשימה קיימת גם קטגוריה: קטגוריה:מלכי אנגליה עבור קוראים שלא זקוקים לסדר אלא רק רוצים לקבל רשימה שמית. באופן כללי, בשונה מהוויקיפדיה האנגלית, לא מקובל ליצור רשימות כלליות בוויקיפדיה העברית.
  12. שיחת קטגוריה - משמש לדיון על הקטגוריה
  13. פורטל - פורטל הוא שער כניסה לנושא מסוים. פורטלים אמורים לאחד נושאים גדולים לדף מרכזי אחד שיכלול תוכן וקבצים. כדי לפתוח פורטל חדש צריך לקבל את אישור הקהילה לאחר דיון בויקיפדיה:פורטל/פתיחת פורטל חדש. אין לפתוח פורטל חדש ללא הסכמה בדיון זה.
  14. שיחת פורטל - משמש לדיונים על הפורטלים
  15. ספר - פורטל זה מיועד לאיגוד ערכים לספר. כך למשל אפשר לאגד את הערכים הקשורים לישראל (היסטוריה של ישראל, פוליטיקה של ישראל וכך הלאה) לספר אחד שיוקדש לנושא. הנחיות ליצירת ספר נמצאות פה: עזרה:ספרים
  16. טיוטה - מרחב זה משמש לשתי מטרות: כתיבת תוכן בטיוטה ללא הפרעה או העברת ערכים לא טובים ממרחב הראשי לטיוטה כדי לא לחשוף את הקוראים לתוכן לא איכותי. בנוסף למרחב זה, המשתמש יכול ליצור טיוטה במרחב האישי שלו.

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אילו נושאים ראויים לכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה, לכן רק נושאים אנציקלופדיים ראויים להופיע בוויקיפדיה. ההגדרה הזאת היא רחבה מאוד בוויקיפדיה ומגוון רחב מאוד של נושאים יכול להחשב אנציקלופדיים וראויים. בחלק מהמקרים קבעה הקהילה כללים ברורים ובחלק התקבע מנהג שלפיו נהוג לשפוט את הערך. הערך עצמו צריך להיות בעל "אורך סביר". ערך קצר מאוד או הגדרה מילונית ימחקו במחיקה מהירה.

ממה יש להמנע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ויקיפדיה:דף משתמש#ממה יש להימנע?

אף על פי שהקישור מתייחס למרחב המשתמש, הכללים תקפים גם לכל יתר המרחבים - אין להוסיף תוכן לא אנציקלופדי לוויקיפדיה.

מחיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחיקה מהירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העברה לטיוטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחיקה לאחר דיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחזור ערכים לאחר מחיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחזור לאחר שינוי נסיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחזור ללא שינוי נסיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]