משתמש:Inbal Bas/הונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הונה

הונה (Huna) היא תפישת עולם עתיקה מאד,שמקורה באיי האוקיינוס השקט, בשפה ההוואיית הונה פרושה ידע נסתר או ידע סודי.

ההונה היא תפישה פילוסופית, בעלת מודל הנושא אופי מעשי-יישומי. לפי ההונה אנו האחראים הבלעדיים להתנסויות שלנו. מה שקורה לנו בחיינו, האנשים שנפגוש והנסיבות שבחיינו, כל אלה הם יצירי אמונותינו, גישותינו ותפישותינו, וכפי שיצרנו אותם, כך ניתן ליצור אותם גם אחרת, אם אנו חפצים בכך.


מהי הונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הונה היא תפישת עולם עתיקה מאד, שמקורה באיי האוקיינוס השקט, ומיוחסת על פי האגדות המקומיות באיים שם, לזרים שהגיעו מחוץ לכדור הארץ ממערכת הפְּלֵיאָדוֹת, ושהתיישבו ביבשת האגדית למוריה (Lemuria), שהייתה קיימת באוקיינוס השקט, בעבר הרחוק. בשפה ההוואיית הונה פרושה ידע נסתר או ידע סודי.

הונה היא תפישה פילוסופית, בעלת מודל הנושא אופי מעשי-יישומי. ההונה גורסת, כי אנו האחראים הבלעדיים להתנסויות שלנו. מה שקורה לנו, מה שאנו חווים, האנשים והנסיבות שבחיינו, כל אלה הם יצירי אמונותינו, גישותינו ותפישותינו, וכפי שיצרנו אותם, כך ניתן ליצור אותם גם אחרת. כמובן, אם אנו חפצים בכך.

ההונה מציגה מודל של האישיות, המשקף את ההבנה העמוקה שהייתה לקהונות[1], השמאנים המקומיים הקדמונים (קהונה הוא נושא הידע של ההונה), בבני אדם ובתפקודיהם. הבנת מודל האישיות, על פי ההונה והעבודה עמו, מאפשרים לנו ליצור את ההתנסויות שנרצה בחיינו. כתורה פרגמאטית, מציעה ההונה דרכי התמודדות עם מצבי חיים שונים ושינויים. על פי תפישת ההונה, ניתן לשנות תיאורטית כל דבר בחיינו מבחינה אישית, חברתית, כלכלית, רגשית, וכו'. ההונה לא מכתיבה ולא ממליצה מה לשנות, וגם לא אומרת שבכלל צריך לשנות, אלא משאירה את הדבר לבחירתנו. הונה איננה מלמדת טכניקות. היא מלמדת עקרונות. אמנם בקורסים השונים בהונה (שיפורטו בהמשך), לומדים גם טכניקות שונות, אך הכוונה היא שכל אחד יוכל, כבר לאחר סיום הקורס הבסיסי בהונה, להרכיב לעצמו את הטכניקות היותר מתאימות והיותר אפקטיביות עבורו אישית, בכל מצב בחיים. הונה שואפת להביא אותנו למצב שבו אין בכלל הזדקקות לטכניקות, והרצייה של משהו מסוים תספיק, כדי להגשימו במציאות שלנו.


מיתולוגיה והיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור, על פי המיתולוגיה הקיימת באיי האוקיינוס השקט, מקורה של ההונה ביבשת למוריה העתיקה, יבשת אשר שקעה בעבר הרחוק, ואיי האוקיינוס השקט הם למעשה הפסגות שלה. על פי המיתולוגיה, הידע של ההונה הובא אל למוריה על ידי זרים, שלא נראו כבני המקום והיו קטני קומה ורזים, והם שהעניקו לקבוצה נבחרת מבני המקום (שכונו אחר כך "קהונות") את הידע שהיה ברשותם. עוד אומרות האגדות המקומיות, שלאחר שקיעת למוריה, עזבו הזרים את האיים, אולם הבטיחו לחזור אי פעם. גם את השפה מקומית, המוכרת לנו היום משרשרת איי הוואיי, יצרו הזרים עבור המקומיים, כדי לאפשר תקשורת איתם. ההיסטוריה המתועדת של האיים מתחילה בשנת 1778, מועד גילויים ע"י קפטן ג'יימס קוק, מגלה העולם הבריטי. יומן המסע של קפטן קוק הוא למעשה התיעוד הראשון של האיים, והתיאורים בו הם ההסברים הראשונים על אוכלוסיית המקום ועל הטקסים שערכו הקהונות. מאז עברו תהפוכות רבות על ההונה, כולל התנגדות שגילו המיסיונרים הנוצריים לפעילותם הסוציאלית והטקסית של הקהונות, שהגיעה עד לקיצוניות של איסור המשך פעילותם של הקהונות. ההונה נחקרת ב-120 השנים האחרונות בידי אוניברסיטאות ומכוני מחקר בארה"ב בכלל ובהוואי בפרט, ומעוררת התפעלות רבה, כיוון שלמרות שזו הגישה העתיקה ביותר המוכרת היום בעולם, היא מציגה מודל מדהים של האישיות, המשתווה למחקרים הפסיכולוגים המודרניים ביותר, ומציעה כלים יישומיים מצוינים להשגת אפקטיביות אישית והתפתחות רוחנית.


עקרונות ההונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפישת ההונה אומרת שהאדם הוא זה שיוצר את עולמו במלואו, בכל רגע מחדש. בהונה נוכל למצוא שני עקרונות, שלושה תתי עקרונות, שלושה מושגים ושלוש המלצות, שעליהם מבוססת תפישת העולם הזו, ואלו הם:

העקרון הראשון של ההונה: "אתה הוא זה שיוצר את עולמך".

אתה יוצר את העולם שלך באמצעות עמדותיך, גישותיך, אמונותיך, פחדיך, זיכרונותיך, התנהגויותיך העקביות, העדפותיך, בחירותיך, וכדומה. אתה עושה זאת בעיקר באופן אוטומטי ולא מודע, כפי שיוסבר להלן, במסגרת תיאור חלקי האישיות. הכללים של יצירת המציאות על ידיך מוסברים באמצעות שלושה תתי העקרונות:

תת עקרון 1: "אין גבולות"
כלומר, אין גבולות (אמיתיים), בין "אתה" ובין "לא אתה", ובין כל דבר לכל דבר, מעבר לגבולות שאתה מציב. אמנם אתה מציב את הגבולות למען הביטחון, היצירה והחוויה שלך, אבל אלה הם עדיין הגבולות שרק אתה מציב. הגבולות שלך להגשים וליצור, הם הגבולות שלך. אתה שם אותם. היצירה שלך, היא בעצם בלתי מוגבלת בהיקפה. אתה יכול :להביא לכלל שינוי בכל מקום ביקום שתרצה.
תת עקרון 2: "האנרגיה זורמת לאן שמופנית תשומת הלב"
אנרגיה היא כוח החיים, שבלעדיו שום דבר לא קורה, ושנחוץ ליצירת העולם. יצירת העולם שלך נעשית ע"י הפניית אנרגיה, באמצעות תשומת לב לכל האמונות ש"מככבות" אצלך. יש אצלך גם תשומת לב נוספת שאיננה מודעת לך, והיא מפנה אנרגיה בכיוון עמדות ואמונות, שאינן בהכרח מודעות לך. בלי הזרמת אנרגיה לא תתגבש (תתגשם) מציאות, ואתה זה שקובע האם להזרים אנרגיה לכיוון עמדות ואמונות שרצויות לך או לכיוון עמדות ואמונות שתחסומנה אותך.
תת עקרון 3: "כל העצמה באה מבפנים"
אתה האחראי הבלעדי למה שקורה לך. את כל העצמה הדרושה לך, כדי ליצור את עולמך בדרך שאתה רוצה, אתה יכול למצוא בפנים. כיוון שאתה הוא זה שיוצר את עולמך, אתה יכול למצוא את כל העצמה בתוך עצמך, כדי לעשות שינוי, ואינך נזקק להישען על עצמתם של אחרים.

העקרון השני של ההונה: "עכשיו". או "רגע העוצמה הוא עכשיו". לפי ההונה יש רק הווה. ההווה זה כל מה שאתה מכיר. העבר הוא בגדר זיכרון בלבד. זיכרון בהווה. העתיד הוא בגדר אופציה, אפשרות, ספקולציה. כל מה שאתה יודע הוא שאתה הווה. אינך בטוח עד הסוף, שהעבר הוא כמו שאתה זוכר, חושב, חושב שזוכר, או שהיה שונה, או שהיה בכלל. אינך צריך להאשים את העבר במה שקורה לך עכשיו. אתה יכול באותה מידה להתייחס לאמונות ולעמדות שיש לך היום, ולפתור ישירות את מה שמטריד אותך כרגע, גם ללא שימוש בעבר.

ניתן לסכם את העקרונות ותתי העקרונות של ההונה במשפט הבא: "אתה הוא זה שיוצר את עולמך, כרגע, מבפנים, ע"י הפניית תשומת הלב שלך, בגבולות שאתה מציב".


שלושת מושגי ההונה שלושת המושגים הבאים הם בסיסיים להבנת תפישת ההונה:

מושג ראשון: "אמת" "אמת נמדדת בהצלחתה-התגשמותה-התקיימותה". תפישת ההונה איננה מכירה באמיתות אוניברסליות וגם לא באמיתות מוחלטות. ההונה מקבלת אמיתות ברמת התפישה והמודעות האינדיווידואלית. תמיד מדובר באמיתות אפקטיביות: דבר שעובד הוא אמיתי. דבר שאינו עובד עבורך, אינו אמיתי עבורך, גם אם הוא עובד עבור מישהו אחר. אינך יכול להסיק מיכולתו של אדם אחד על יכולתם של אנשים אחרים. לעומת זאת, כל דבר שעובד עבורך, יכול לשמש אותך, בהיותו אמיתי בשבילך.

מושג שני: "אהבה" (Aloha) "אהבה יוצרת אושר". בתפישת ההונה "אהבה" (Aloha) היא יכולת ליצור את המציאות מתוך חיוב. אנשים מאושרים רק אם הם מסוגלים לאהוב. הכל עובד יותר טוב כשאוהבים. מבחינה פילוסופית, אהבה היא מילה נרדפת ל-bliss (אושר, התעלות) ולאנרגיה. כשמדברים בהונה על אהבה, עוסקים בתכונה רחבה וחובקת כל של האדם. לא באהבה בשניים. גם לא בהתמכרות לדבר מה. מדובר על יכולת לאהוב שהיא יכולת כללית, ובאה לידי ביטוי בכל רגע, בכל מצב, בכל תסריט, כלפי אנשים, כלפי בעלי חיים, כלפי צמחים, כלפי הבריאה הדוממת. אדם אוהב יוצר עולם אוהב ונאהב, ותחושתו בעולם שלו היא של מלאות, פתיחות, שלמות, בטחון ואושר, כמצב השכיח ביותר. מבחינת ההונה, אם אתה לא אוהב את עצמך, אין לך שום דבר. הכל מתקיים דרך עצמך - ואם אין לך את עצמך, אין לך שום דבר. אם תחיה ברובד של סבל ואומללות, שום דבר טוב לא יצמח בעולם שלך. אהבה (Aloha) היא המידה המוסרית היחידה שהונה טוענת שהיא נחוצה בבני אדם, וחוץ ממנה הונה אינה דורשת שאנשים יהיו בעלי כל תכונה חיובית אחרת. הונה מציעה אהבה, לא כערך מוסרי, אלא כתפקוד תקין של אדם.

מושג שלישי: "חטא" (Ino)" "אם אין פגיעה - אין חטא". זהו כלל מאד חשוב בהונה. מטרתו היא לדלל ולצמצם מעט את המסות של רגשי האשם שמפתחים סביב עוולות שלא גרמנו, או מעשים שמרגישים רע איתם, למרות שהם לא עשו שום נזק לאף אחד. בהונה מגדירים חטאIno) ) כפגיעה באדם או בחלק של אדם. זו יכולה להיות פגיעה פיסית, רגשית, חברתית, כלכלית, או כל פגיעה אחרת שאפשר להעלות על הדעת. זה כולל גם פגיעה בעצמך. להכות מישהו, לרצוח אותו, לבייש אותו, ובמיוחד בפרהסיה, למנוע ממנו שינה כשהוא עייף, לטעת בו תקוות שווא, כל אלה הם דוגמאות לחטאים. ובאותו אופן, להשפיל את עצמך בפני אחרים, לא לאכול כאשר אתה רעב, לא לאפשר לעצמך מנוחה כשאתה עייף, להרשות שירמו אותך באופן קבוע, גם הם דוגמאות לחטאים. כאשר אתה פועל מתוך כוונה טובה, ובצורה מקובלת, אינך צריך לקחת על עצמך רגשי אשמה על כך ש"אולי פגעת במישהו למרות שלא התכוונת...", או שאולי לא שמת לב לפרטים ואולי פגעת במישהו. אם ישנה פגיעה בשטח, אתה תדע על כך, ותהיה לך גם הזדמנות לתקנה. אם אין פגיעה, אין חטא, ואתה רשאי לפתור את עצמך מרגשי אשם מיותרים.


שלושת המלצות ההונה תפישת ההונה מציעה שלוש המלצות כבסיס לחיים טובים והן מוגדרות כ"מדריך להונה פרקטית":

המלצה ראשונה: "ברך את ההווה" ציין לחיוב, בתוך עצמך, כל דבר טוב שאתה חווה אצלך או אצל אחר בסביבתך. אל תיתן לדבר טוב לחלוף על פניך בלי שציינת אותו. איך לברך? בהבעה של שביעות רצון, במילה טובה על דבר שנעשה, במחמאה לאדם שפוגשים, בהתייחסות ליופיים של דברים, בהתייחסות לריחם, לטיבם ולטעמם של מזונות, בהבעת התפעלות ממזג אוויר, מן הצורה של דברים, בין אם הם טבעיים או מעשי ידי אדם, מן הנוף, ממזג האוויר, ממראה של דברים יפים בעינך.... "כמה שהאדם הזה נחמד", ו"כמה המוכרת הזאת אדיבה", ו"כמה שהתור הוא קטן הפעם", ו"כמה שהמושב נוח", ו"כמה טעימה הפשטידה הזו", ו"כמה שהתה הזה ריחני", וכדומה. ומה לא מברכים ? לעולם לא אומרים על דבר רע שהוא טוב. משהו רע הוא רע ולא מציינים אותו. יש המוני דברים טובים כל יום שאותם כן אפשר לברך. זהירות ממתן לגיטימציה לאירועים שליליים. "זה היה נורא ממש, אבל, למדתי מזה את השיעור שלי", או מה שהורים אומרים לילדיהם: "זה היה נורא אבל למדת מזה המון". זה נוטה לקבע התפתחות על דרך השלילה!

המלצה שנייה: "בטח בעצמך" (או "האמן בעצמך") אדם אוהב (אנרגטי, מאושר, מברך את ההווה) הוא אדם שבוטח בעצמו. זהו מצב שבו זרימת האנרגיה והחיים היא נקיה ורציפה. המערכת הפנימית מתגשמת יפה במציאות שלנו ואנו עושים תמיד את מה שאנחנו בוחרים לעשות. חוסר אמון בעצמנו נובע מהפרעה בזרימה. אחת ההפרעות העיקריות והרציניות היא עמדה או עמדות בהקשר לחסרים שלנו: ליכולת מופחתת או לחוסר יכולת של עצמנו, או לחוסר בכישורים דרושים, או לחוסר הכישרון שלנו, או לחוסר הניסיון שלנו, וכדומה. אם נעורר אמון בעצמנו, ואם נתגבר על אמונות מעכבות אלה, נגדיל את סכויינו להגשים משאלות ולהשיג מטרות בהצלחה. ההונה אומרת שאין עובדות שאינן ניתנות לשינוי, וגם, שאפשר להגשים דברים לא רק בדרך המקובלת והחזויה אלא בצורות מאד בלתי צפויות. זה יכול לקרות גם ללא הכישורים, גם ללא הכישרון וגם ללא הניסיון. אם נדע להפעיל את המערכת שלנו נכון נוכל להשיג כל דבר.

המלצה שלישית: "צפה לטוב ביותר" (או "התכוונן לטוב ביותר") זהו כלל שמציע להתכוון בדיוק למה שרוצים. כשאתה רוצה משהו הצג את מה שאתה באמת רוצה. אל תבקש לעצמך פחות, מכיוון שיותר קל להשיג פחות, או מכיוון שאתה חושב שלמעשה אולי לא מגיע לך יותר. למרות שהונה היא גישה מאד פרקטית והיא מקבלת פשרות (זו זכותך להחליט מה הוא מוכן לקחת על עצמך ומה אינך מוכן), כשאתה מצפה לטוב ביותר וכשאתה בוטח בעצמך, אתה גם משיג יותר את יעדיך. הפשרה מראה פעמים רבות שיש לך ספקות, ואפילו עמדות נוגדות. העמדות שגורמות לך לעשות הנחות, לוותר על חלק מרצונותיך, להסכים לדברים שאתה לא באמת רוצה, הנן עמדות מעכבות ורצוי להשתחרר מהן. גם כשאתה מצפה לטוב ביותר - העשייה שלך היא העשייה הרגילה בכל מקרה. כלומר, אתה תמשיך לעשות היטב ונכון את כל מה שאתה רגיל לעשות במקרה זה, אבל תוך כדי העשייה הרגילה שלך, אתה גם תסתובב עם הרגשת בטחון פנימית שיהיה טוב, שהכל ילך טוב, שזה יצליח, ושכולם יתמכו בזה - ואתה לא תיתן לשום מחשבה מעכבת להיכנס, להתיישב ולכרסם בתוכך.

ניתן לסכם את המלצות ההונה במשפט הבא: "השפע על הדרך שבה אתה יוצר את עולמך: ברך את ההווה, בטח בעצמך, צפה לטוב ביותר!".


מודל האישיות על פי תפישת ההונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכרת מודל האישיות משמשת ככלי עבודה, שמאפשר ביצוע שינויים במציאות שלנו באמצעותו. באמצעות מודל זה ניתן לטפל במציאות הגשמית שלנו, המציאות שאנו חיים בה, המציאות שבה מתקיימים הגבולות של האמונות שלנו. מודל זה עוסק ביצירה שלנו, שכבר מתקיימת בעולם החומר, ובדרכים העומדות לרשותנו לטפל בה. שימוש במודל זה, מאפשר לפעול באופן יעיל להשגת יעדינו ומטרותינו, ולצורך זה המודל קיים.

בספרות ניתן למצוא מספר חלוקות של מערכת האני. כאן נציג מודל עם חלוקה של האישיות ל-7 חלקים שהם:


1. Lono (או Uhane) "לוֹנוֹ" - "האני החושב" מופיע בספרות גם כ: אני מרכזי או אני מודע. זהו החלק החושב, הבוחר המעריך והמחליט. למעשה זהו החלק שאמור לנהל את האישיות. היכולת שלו להעביר נכון את ההנחיות לאני הַמְתַפְעֵל, מאפשרת לנו להגשים את מטרותינו.

2. Ku (או Unihpili) "קוּ" - "האני הַמְתַפְעֵל" או "האני הפנימי" מופיע בספרות גם כ: אני תחתון, אני נמוך, או אני לא-מודע. אלה הם שמות מטעים. זהו החלק הַמְתַפְעֵל אותנו באופן אוטומטי על פי מערכת כללים קבועה יחסית.

3. Aumakua (או Kane) "אאוּמקוּאה" - "האני מקור" או "האני ההורה" מופיע בספרות גם כאני גבוה, אני אלוהי, אני עליון, אב קדמון. גם אלה הם שמות מטעים. זהו חלק ששותף ביצירת המציאות יחד עם האני הַמְתַפְעֵל, ועל פי הנחיות ביצוע שהאני הַמְתַפְעֵל מזרים אליו. הוא חלק יותר רחב של האישיות שלנו, שאנו בדרך כלל לא מכירים, ובוודאי לא מכירים את כולו. אפשר לומר שזהו החלק היותר רחב והיותר עמוק שבאדם, והוא מחובר גם למציאויות נוספות, מעבר למציאות שאנו חווים.


השילוב ההרמוני של שלשת החלקים האלה בתפקוד, הוא מטרה שאנו שואפים אליה. זהו מצב שבו הכל עובד כפי שאנו רוצים, ושאנו גם יכולים להגשים כל דבר שאנו רוצים בו, או רוצים להשיגו. מצב כזה של הרמוניה נקרא בהונה: "קנלוֹאה" "Kanaloa". אין בהונה הירארכיה או סדר חשיבות בין שלושת חלקי האני שתוארו כאן. שלושתם שווים בחשיבותם ובערכם ויצירת שילוב ההרמוני ביניהם מאפשרת את השגת ההגשמה. (לכן גם חלק מן הכינויים שלהם בספרות יוצרים הטעיה בדבר סדר חשיבותם, או מהות תפקודם, של שלושת חלקי האני הללו)


4. "Iho" "איהו" - "הייחודיות" זהו יותר מאפיין של האני מאשר חלק שלו. מופיע בספרות גם כ-"הנשמה", וגם זה שם מטעה. זהו אותו מאפיין שמבחין בין אנשים שונים. אפשר לראות כל אדם כאילו הוא הבריאה כולה. ואדם אחר נבדל ממני בכך שיש לו Iho שונה מאשר לי.

5. "Aka" "אקה" "חומר הבסיס" מופיע בספרות גם כ"חומר האתרי". זהו כנוי מקובל גם בתפישות אחרות. אקה הוא החומר שממנו עשוי הכל, הנראה והלא נראה, המוחשי והלא מוחשי. אין בהונה אף פעם מצב של ריק. בכל מקום בבריאה יש אקה, אלא שהיא נמצאת במצבים אנרגטיים (מצבי צבירה) שונים.

6. "Mana" "מאנה" - "אנרגיה" "הכוח שמניע את החיים" מדובר באנרגיה, במשמעותה המקובלת, שלפי ההונה זורמת באקה, ואשר מאפשרת קיום של כל תהליכי החיים למיניהם. ללא אנרגיה או במצב של אנרגיה מדולדלת לא ניתן יהיה לעשות את השינויים מבוקשים במציאות.

7. "Kino" "קינוֹ" "הגוף הגשמי" ההונה מתייחסת אל הגוף בהונה באותה דרך שאנו רגילים להתייחס אליו בכל תפישה אחרת.


"הואו-פונו-פונו"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות, קיבלה תפישת ההונה תהודה בעולם דווקא בזכות אחד מן התהליכים העתיקים הרבים, הנכללים בתפישה זו, והוא תהליך ה"הואו-פונו-פונו", שהוא מעין דינמיקה משפחתית, או דינמיקה קבוצתית, שמטרתה ליישר הדורים במשפחה או בקבוצה ולחדש הרמוניה שהופרה. בצורה המסורתית, המשפחה או הקבוצה, מתכנסת לתהליך ההואו-פונו-פונו בהנהלת דמות מכובדת במשפחה (כמו סבתא זקנה וחכמה), שמשמשת קהונה לצורך הטקס.

התהליך המסורתי היה נערך אצלם בצום, ועשוי היה להמשך חצי יום עד יומיים. ראש הטקס מנהל אותו, קובע מתי מדברים, מתי שותקים וחושבים על מה שנאמר, מתי עוסקים במדיטציה והרהורים ומתי מסתיים התהליך. בתום הטקס, היו עורכים חגיגה משפחתית גדולה. בתהליך עצמו, אנשים היו מנסים למצוא את תרומתם האישית לאירועים קשים או מצערים שהתרחשו. הם לא חיפשו סיבות חיצוניות, וגם לא תרומה של אחרים. הם ניסו לאתר רק את התרומה של עצמם לאירועים אלה. התרומה האישית של כל אחד מתבטאת הן באמונות ובעמדות שלו, והן בעשייה או הימנעות מעשייה, שהייתה יכולה להשפיע, ישירות או בעקיפין, להתפתחות האירועים. אגב, כך מבהירים יחסים בין בני משפחה, או הקבוצה, תסכולים, כעסים, תחושות של קיפוח ושל אי שביעות רצון. כל אחד שעולה לגביו אפשרות שהוא תורם למצב הזה בהתנהגותו, או בעמדותיו או בגישתו, בוחן את עצמו (ורק את עצמו!) לעומק ומנסה לחשוב על אלטרנטיבה להתנהגות זאת. כמו כן, הוא מנסה לחשוב על תיקון הדברים, בצורה שתתקבל על דעתו של הצד הנפגע. בתום הטקס, עושים לפוגעים תהליך מסורתי של שחרור מן החטא, לפי המסורת העתיקה, ומשתחררים מן הכעס כלפיהם, וכל אחד עושה תהליך של שחרור לעצמו ומשתחרר מרגשי אשמה. כל תהליך האואו-פונו-פונו, מבוסס על העיקרון הבסיסי הניצב ברקע של תפישת ההונה כולה, שאומר "אני הוא זה שיוצר את עולמי". זהו עיקרון רב עוצמה, המעביר את כל האחריות למה שקורה בעולם שלי, לידיים של עצמי, והוא גם עיקרון עם פוטנציאל אדיר, מכיוון שאם אני הוא זה שיוצר את העולם שלי, ויש פרט בעולם שלי שאינו מוצא חן בעיניי, אז אני יכול ליצור אותו אחרת. אני תלוי רק בעצמי ולא בשיתוף הפעולה של אף אחד אחר, כדי ליצור את השינוי. בתפישת ההונה, בניגוד לתפישות עולם אחרות, לא קיים עולם אובייקטיבי, שאני יכול לקיים מגע כזה או מגע אחר איתו. בתפישת ההונה קיים אך ורק העולם הסובייקטיבי שלי, ורק אותו אני חווה. אני לעולם לא חווה את העולם של אדם אחר, כמו שהוא אינו חווה אף פעם את העולם שלי. אני חווה רק את אגב, כך מבהירים יחסים בין בני משפחה, או הקבוצה, תסכולים, כעסים, תחושות של קיפוח ושל אי שביעות רצון. כל אחד שעולה לגביו אפשרות שהוא תורם למצב הזה בהתנהגותו, או בעמדותיו או בגישתו, בוחן את עצמו (ורק את עצמו!) לעומק ומנסה לחשוב על אלטרנטיבה להתנהגות זאת. כמו כן, הוא מנסה לחשוב על תיקון הדברים, בצורה שתתקבל על דעתו של הצד הנפגע. בתום הטקס, עושים לפוגעים תהליך מסורתי של שחרור מן החטא, לפי המסורת העתיקה, ומשתחררים מן הכעס כלפיהם, וכל אחד עושה תהליך של שחרור לעצמו ומשתחרר מרגשי אשמה. כל תהליך האואו-פונו-פונו, מבוסס על העיקרון הבסיסי הניצב ברקע של תפישת ההונה כולה, שאומר "אני הוא זה שיוצר את עולמי". זהו עיקרון רב עוצמה, המעביר את כל האחריות למה שקורה בעולם שלי, לידיים של עצמי, והוא גם עיקרון עם פוטנציאל אדיר, מכיוון שאם אני הוא זה שיוצר את העולם שלי, ויש פרט בעולם שלי שאינו מוצא חן בעיניי, אז אני יכול ליצור אותו אחרת. אני תלוי רק בעצמי ולא בשיתוף הפעולה של אף אחד אחר, כדי ליצור את השינוי. בתפישת ההונה, בניגוד לתפישות עולם אחרות, לא קיים עולם אובייקטיבי, שאני יכול לקיים מגע כזה או מגע אחר איתו. בתפישת ההונה קיים אך ורק העולם הסובייקטיבי שלי, ורק אותו אני חווה. אני לעולם לא חווה את העולם של אדם אחר, כמו שהוא אינו חווה אף פעם את העולם שלי. אני חווה רק את העולם שלי, שאותו רק אני יוצר, בתוך הגבולות שרק אני מציב.


קבוצת הונה ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפישת ההונה הובאה לישראל, בסוף שנות השבעים, על ידי דר אילת גלעדי, פסיכולוגית חברתית ומורה רוחנית רב תחומית, אשר התמחתה בגישות התפתחותיות רוחניות מגוונות. דר גלעדי, שמה דגש על לימוד תפישת ההונה בצורה רחבה ומעמיקה, שתוכל לענות על כל תחומי החיים ולא תתמקד בתחום מסוים. החל משנת 1982, פעילה בארץ קבוצת הונה ישראל, שחברים בה מספר מורים להונה, שכל אחד מהם עבר הכשרה נרחבת, מקיפה ומעמיקה, בת כ-3 שנים, ועובדים כצוות, כדי ללמד את התפישה התיאורטית ולתרגל את הלומדים בכלים מעשיים מגוונים.

את "קבוצת הונה ישראל" מנחות שתי גישות מרכזיות והן: גישת היצירתיות-אחריות, וגישת האהבה ("אלוהה"). גישת היצירתיות-אחריות אומרת, שאם האמונות, הגישות והתפישות של אדם מביאות איתן תוצאה מסוימת, שהוא אינו שבע רצון ממנה, ניתן ללמד אותו איך לזהות את התפישות המעכבות ואיך להטביע במקומן תפישות חלופיות, וכך לקבל גם תוצאה שונה. העקרון השני, עקרון האהבה ("אלוהה"), אומר שלא ניתן ללמד בכוח. אפשר ללמד אדם רק מתוך סבלנות, קבלה, הבנה, ותמיכה. לכן, בקורסים של "קבוצת הונה ישראל" שוררת אווירה נעימה, רגועה ותומכת, ללא לחץ וללא פגיעה.

"קבוצת הונה ישראל", מציעה מגוון קורסים להונה:

  • קורס בסיסי, הכולל 28 פגישות שבועיות, ומטרתו לספק לתלמידים מגוון רחב של כלים לבצע שינוי בחייהם, בכל תחום שבו שהם רוצים לבצע אותו.
  • קורס מתקדם, הכולל 44 פגישות שבועיות, ומטרתו להעמיק בגישה הפילוסופית העתיקה של ההונה, וגם להוסיף כלים נוספים כדי לאפשר שינויים מעמיקים.
  • קורס מאמנים אישיים ברוח ההונה, הכולל 24 פגישות שבועיות, יחד עם ליווי אישי, והמכשיר את מסיימיו להגיש סיוע אישי למי שנזקק לכך.
  • קורס מורים להונה, שכולל תהליך ארוך, הנמשך כשלוש שנים, ומכשיר את המסיימים ללמד הונה.
  • בנוסף לכך, מציעה "קבוצת הונה ישראל" גם סדנאות ממוקדות, כגון סדנה לנשים המעוניינות ליצור זוגיות, סדנת "הואו-פונו-פונו", סדנת הונה בשילוב עם ריקודי "ניה", ועוד.


הקורסים שמציעים חברי "קבוצת הונה ישראל", הם המעמיקים והיסודיים ביותר הקיימים היום בעולם. באף מקום אחר, כולל באיי האוקיינוס השקט, אין מערכת לימוד הונה כה מקיפה ומעמיקה. במקומות אחרים בעולם, כולל באיי הוואי, לומדים קורסי הונה שנמשכים מספר ימים, ומאפשרים רק טעימה מן הרעיונות והכלים של ההונה, או שלומדים רפואה אלטרנטיבית לפי מסורת ההונה. רק בישראל ניתן ללמוד היום קורסים העוסקים בהתאמת המציאות לרצון האישי, שנמשכים חודשים ושמלווים את ההטמעה והתרגול של הכלים. חברי "קבוצת הונה ישראל" גם מגבים זה את זה בהוראת ההונה, ובפיתוח חומרי לימוד חדשים, כדי לתת לתלמידיהם את השרות האיכותי והמתקדם ביותר. כמו כן, מקיימים חברי "קבוצת הונה ישראל" פגישות אישיות עם אנשים, כדי לסייע באופן ממוקד, ובליווי צמוד, לפתרון קושי נתון.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:הונה

קטגוריה:תפיסות עולם