משתמש:Shoshkesh/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זמן יהודי חדש

== אנציקלופדיה – זמן יהודי חדש ==

זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני – מבט אנציקלופדי היא אנציקלופדיה ב-5 כרכים, שיצאה לאור בהוצאת כתר בשנת 2007.

בארבעת כרכי זמן יהודי חדש סוקרים מאות כותבים את תהליכי המודרניזציה והחילון שפקדו את התרבות היהודית במאתיים וחמישים השנים האחרונות ומדגימים את העושר והגיוון שהולידו בה תהליכים אלה. לארבעת הכרכים מצורף כרך חמישי, הכולל מפתחות מפורטים ותוכן עניינים מלא, ומאפשר לקוראים שימוש יעיל בטקסטים שבכל הערכים. באנציקלופדיה כ-800 תמונות, המציגות את התרבות היהודית על רבדיה השונים.

האנציקלופדיה זמן יהודי חדש מקנה לקוראיה גישה אל הידע על אודות תהליכי השינוי, ההתחדשות והמודרניזציה שעברו על התרבות היהודית במאתיים וחמישים השנים האחרונות, כחלק מתהליכי החילון וההתחדשות של התרבות הכללית. האנציקלופדיה מציגה לפני הקורא שורה של נקודות מבט ייחודיות, מבוססת-מידע, על התרבות היהודית בדורות האחרונים - ובמקרים רבים גם מבט חדש על תהליכים שהתרחשו בעם היהודי בעבר רחוק יותר, אך מחקרים חדשים חשפו אותם לנקודת השקפה אחרת מזו שהיתה מקובלת בעבר. מבט חדש זה אינו רואה את הקיום היהודי בימינו כקשור בהכרח באורח חיים של שמירת מצוות; הוא שולל את הגישה כי מי שאינו מקיים מצוות אינו יכול לראות עצמו יהודי. קיום יהודי זה קשור במערכת מסועפת, הנבנית על אוצרות התרבות היהודית שהצטברו במהלך אלפי שנים, אך ניזונה גם מערכים אנושים כלליים ומגיבה מתוך השתנות והתחדשות מתמידות על ההתפתחות המתחוללת בתחומי הרוח בעולם הרחב.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן יהודי חדש מחולק ל- 10 מדורים:

כרך א:

ההגות היהודית המודרנית - בעריכת פרופ' מנחם ברינקר

זיכרון, מיתוס והיסטוריה - בעריכת פרופ' ירמיהו יובל

תמורות באורחות החיים - בעריכת פרופ' ישראל ברטל

כרך ב:

תנועות לאומיות וחברתיות - בעריכת פרופ' דֶרֶק יונתן פנסלר

החברה הדתית מול החילון והמודרנה - בעריכת פרופ' יוסף דן

העברית ולשונות היהודים - בעריכת רוביק רוזנטל

כרך ג:

ספרויות ואמנויות - בעריכת פרופ' דן מירון ופרופ' חנן חבר

כרך ד:

יהודים ולא יהודים בזמן החדש - בעריכת פרופ' שולמית וולקוב

חיים יהודיים מודרניים בתפוצות - בעריכת פרופ' מורטון ויינפלד

מדינת ישראל כמפעל יהודי מודרני - בעריכת יאיר צבן

כרך ה:

תוכן עניינים

מפתחות

פרטי העורכים והכותבים

המקורות לתמונות


כל אחד מהערכים (הארוכים בדרך כלל יותר מערכים אנציקלופדיים רגילים) הוא מאמר העומד בפני עצמו, שניתן לקוראו בנפרד ממאמרים אחרים באותו מדור. עם זאת, כל מדור בנוי כך שניתן לקוראו גם ברצף. החומר מוגש בצורה המאפשרת גם קריאה שוטפת של כל מדור לחוד או של מדורים בזה אחרי זה, וגם חיפוש אחרי עניינים, סוגיות, מושגים או אישים שפעלו בכל אחד מהתחומים שבהם עוסק זמן יהודי חדש, או שהגותם יש בה כדי להוסיף תובנות.

בראשית כל מדור מובא מבוא מקיף, המציג נקודת מבט כוללת ומשתדל להקנות לקוראים גישה שתסייע בהבנת החומר הכלול בו. לאחריו מופיעים ערכים, מהם קצרים יותר ומהם ארוכים יותר, המוקדשים לתחומים נבחרים ומבקשים להציג בדרך כלל נקודת מבט חדשה על העניינים הכלולים בהם. הבדלי האורך בין הערכים השונים אינם באים להעיד על הבדלי החשיבות בין נושאיהם. במקרים רבים הם נובעים מהצורך להביא בפני הקוראים מידע חדש, רב בכמותו. הערכים מסודרים בסדר ענייני ולא אלפביתי, למעט ערכים המוקדשים לאישים, המובאים בסדר אלפביתי בסופם של אחדים מהמדורים. תוכן עניינים מפורט מופיע בראש כל כרך, ובכרך החמישי מופיע תוכן מלא של כל ארבעת הכרכים. הכרך החמישי מכיל מפתח מפורט של שמות ועניינים, ומאפשר לקוראים להשתמש בו למציאת פרטים על אדם או מוסד או עניין, שאיזכוריהם מפוזרים בערכים שונים, ולגבש מתוכם תמונה מלאה ומקפת יותר. בראש המפתח מופיעה הקדמה, המסבירה את אופן השימוש בו. כמו כן מכיל כרך זה פרטים על העורכים והכותבים שהשתתפו ביצירת מפעל מקיף זה, וכן פרטי הציירים והצלמים ובעלי הזכויות של מאות התמונות והאיורים, שרבים מהם נדירים, המופיעים בארבעת הכרכים.

העורכים והכותבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורכי המדורים וכותבי הערכים נמנים עם טובי החוקרים וההוגים בתחומיהם בארץ ומחוצה לה. פרט לעורכים לקחו חלק בכתיבה כ-240 כותבים, חילוניים ודתיים, גברים ונשים, בעלי השקפות שונות ורקע ומוצא שונים, המהווים פסיפס של גישות הגותיות ומחקריות לבעיות היסוד המוסיפות לקבוע את התפתחות החיים היהודים בעת החדשה. 4 מהעורכים ו-9 מהכותבים הם חתני פרס ישראל. פרופ' מישל אביטבול שימש יועץ מיוחד למערכת.

זמן יהודי חדש הוא פרי יוזמה משותפת של יאיר צבן, מנהל המיזם, ופרופ' ירמיהו יובל, עורכו הראשי; העורך הכללי הוא דוד שחם. הופק על-ידי למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית, בשיתוף מכון שפינוזה בירושלים, והוצא לאור בהוצאת כתר. הפקתו מומנה בעיקרה ע"י קרן פוזן, וזמן יהודי חדש מופיע במסגרת "ספריית פוזן לתרבות יהודית". הכנתה של האנציקלופדיה נמשכה שש שנים והיא הושלמה במחצית שנת 2007. מאז ועד סוף שנת 2008 הופיעו שתי הדפסות נוספות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:אנציקלופדיות קטגוריה:תרבות יהודית