משתמש:Tomerha91/אות ה"וואו!"

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אות ה"וואו!"

אות ה"וואו!" היה אות רדיו חזק שזוהה על ידי ג'רי אהמן בשעה שעבד על פרוייקט סט"י ברדיו טלסקופ "האוזן הגדולה" של אוניברסיטת אוהיו. האות נשא את סימני ההיכר הצפויים של אות שלא הגיע מכדור הארץ או ממערכת השמש. האות נמשך במלואו 72 שניות, אבל לא זוהה שוב. האות קיבל תשומת לב תקשורתית משמעותית.

מופתע עד כמה האות תאם לחתימה הצפוייה של אות בין כוכבי באנטנה של הרדיו טלסקופ, אהמן הקיף את האות בפלט המודפס של המחשב וכתב את ההערה "וואו!" בצידו של הדף. ההערה הזאת נפכה לשם של האות.

פרשנות של תדפיס הנייר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוד המוקף 6EQUJ5 מתאר את השינוי בעוצמה של האות. רווח מסמן עוצמה בין 0 ל-1, המספרים 1 עד 9 מסמנים עוצמות מותאמות (מ-1.00 ל-10.00), ועוצמות מעל 10.00 מסמנים באות ('A' מתאים לעוצמות בין 10.00 ל-11.00, 'B' ל-11.00 עד 12.00 וכו'). הערך 'U' (עוצמה בין 30.00 ל-31.00) מתאר את העוצמה החזקה ביותר שנקלטה אי פעם על ידי הרדיו טלסקופ, בקנה מידה לינארי זה היה למעלה מ-30 פעמים יותר חזק מרעש חלל עמוק רגיל.

שני ערכים שונים ניתנו עבור התדירות: 1420.356 מגה הרץ ו-1420.4556 מגה הרץ. התדירות 1420 מגה הרץ היא משמעותית בשביל מחפשי חיים תבונתיים מחוץ לכדור הארץ, הוא טען, כי מימן הוא היסוד הנפוץ ביותר ביקום, ומימן מהדהד בערך ב-1420 מגה הרץ, ולכן חייזרים עושויים להשתמש בתדר כזה כדי להעביר אות חזק. התדירות של אות ה"וואו!" תאמה בקירוב קרוב מאוד את תדירות המימן, שהיא 1420.40575177 מגה הרץ. שני הערכים השונים שניתנו לתדירות (1420.356 מגה הרץ ו-1420.4556 מגה הרץ) נמצאים באותו מרחק לתדירות המימן. הראשון קטן בערך ב-0.0498 מגה הרץ מתדירות המימן, והשני גדול בערך ב-0.0498 מגה הרץ מתדירות המימן. רוחב הפס של האות הוא פחות מ-10 קילו הרץ (כל עמודה בתדפיס מתאימה לערוץ רחב של 10 קילו הרץ; האות נמצא רק בעמודה אחת).

ההדפס המקורי של אות ה"וואו!", יחד עם ההערה הפורסמת של אהמן נשמר על ידי החברה אוהיו היסטורי.

המיקום של האות בקבוצת הכוכבים קשת, ליד קבוצת הכוכבים Chi Sagittarii .בגלל העיצוב של הניסוי, המיקום יכול להיות באחד מפסים האדומים, ויש גם חוסר וודאות משמעותית בציר האנכי. הרוחב של הפסים האדומים לא בקנה מידה; הם צריכים להיות צרים יותר.

המיקום של האות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קביעת המיקום של האות בשמיים הייתה מסובכת בגלל העובדה שהרדיו טלסקופ "האוזן הגדולה" השתמש בשני אנטנות כדי לחפש סימנים, כל אחד מהם מצביע על כיוון מעט שונה בגלל סיבוב כדור הארץ; אות ה"וואו!" זוהה באחת מהאנטנות אבל לא בשנייה, למרות שתהליך עיבוד הנתנונים בוצע באופן כזה שלא ניתן לדעת באיזו אנטנה האות נקלט. לכן, יש שתי ערכים אפשריים:

  • 19h22m24.64s ± 5s (קרן חיוביות)
  • 19h25m17.01s ± 5s (קרן שלילית)

אזור זה של השמיים נמצא בקבוצת הכוכבים קשת,דרומה כ -2.5 מעלות מקבוצת הכוכבים Chi Sagittarii. לכן Tau Sagittarii הוא הכוכב הקרוב ביותר לשם שגלוי לעין.

וריאצית זמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן לעומת וריאציה של האות

הטלסקופ "האוזן הגדולה" היה קבוע והשתמש בסיבוב של כדור הארץ כדי לסרוק את השמיים. במהירות הסיבוב של כדור הארץ ורוחב החלון של הטלסקופ, הוא יכל לצפות בכל נקודה בשמיים למשך 72 שניות בלבד. אות מתמשך, מצפופה להימשך 72 שניות בדיוק, והעוצמה הייתה צריכה להגיע לשיא אחרי 36 שניות - עד שהאות תגיע למרכז החלון של הטלסקופ, ולאחר מכן צריכה להיות ירידה הדרגתית.

לכן, גם משך הזמן שאות ה"וואו!" נמשך, 72 שניות, וגם הצורה של הגרף שלו, מתאימות לאות ממקור מחוץ לכדור הארץ אפשרי.

חיפושים להופעה חוזרת של האות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האות היה צפוי להופיע בהפרש של 3 דקות מכל קרן, אבל זה לא קרה. אהמן חיפש ללא הצלחה הופעה חוזרת של האות בחודשים שלאחר הגילוי.

ב-1987 וב-1989 האות חופש בעזרת מערך META, אבל לא זוהה שוב.

במבחן איתור אות שנעשה ב-1995 עבור SETI, כוון הטלסקופ לאותה נקודה בשמיים שממנה הגיע אות ה"וואו!" וסרק אותה כמה פעמים. לא התקבל שום אות. בבדיקה שנעשתה בטלסקופ המערך הגדול מאוד לא התקבל שום דבר שדומה לאות ה"וואו!".

ב-1999 האות חופש על ידי רדיו טלסקופ בגודל 26 מטר, אבל לא זווה שום דבר שדומה לאות ה"וואו!".

ספקולציה על מקורו של האות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נצנוץ תווך בין-כוכבי של אות מתמשך חלש יותר - יכול להיות הסבר אפשרי לאות, למרות שזה עדיין לא שולל את האפשרות שהאות הוא מלאכותי. עם זאת, גם על ידי שימוש בטלסקופ עם רגישות גבוהה יותר באופן משמעותי, המערך הגדול מאוד, לא זוהה אות כזה. גם הסבירות שאות מתחת לדרגה של המערך הגדול מאוד יוכל להיקלט בגלל נצנוץ ה היא נמוכה. ספקולציות אחרות כוללות מקור דמוי מגדלור מסתובב, פרץ חד פעמי ועוד.

כמו כן, התדירות 1420 מגה ההרץ היא בעייתי, מכיוון שהיא "ספקטרום מוגן": זהו רוחב פס שאסור למשדרים קרקעיים בכל העולם לשדר בו. בגלל זה הוא שמור למטרות אסטרונומיות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]