משתמש:Yoav shati/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ג'סיקה פרידריך[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבנית {{מדען}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

ג'סיקה פרידריך (אנגלית: Jessica Fridrich) היא פרופסור באוניברסיטת בינגהמטון, מומחית ביישומי החבאת מידע בתמונה דיגיטלית. היא ידועה בעיקר בגלל שהיא תעדה והפיצה את שיטת ה-CFOP לפתירת הקובייה ההונגרית, שהפכה לשיטה הכי מפורסמת ומשומשת לפתירת הקובייה (speedcubing).

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'סיקה עובדת כפרופסור במחלקת הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים אוניברסיטת בינגהמטון ומומחית בסימני-מים (watermarking) ובזיהוי פלילי. היא קיבלה תואר שני במתמטיקה שימושית מהאוניברסיטה הטכנית של צ'כיה בפראג בשנת 1987, ודוקטורט במדע מערכות מאוניברסיטת בינגהמטון בשנת 1995.

השיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיטה זו מתארת את פתירת הקובייה בצורת שכבתית. ראשית, מרכיבים "צלב" המורכב מחלק מרכז אחד וארבעה חלקי צד. פינות השכבה הראשונה מוכנסות למקומן ביחד עם חלקי הצד של השכבה השנייה. השכבה האחרונה נפתרת בשני שלבים: הראשון, סיבוב החלקים ליצירת פאה בצבע אחיד (נהוג להתחיל בלבן ולסיים בצהוב), והשני, סידור החלקים לפתירת הפאות בצדדים. שני השלבים האחרונים נעשים באמצעות אלגוריתמים רבים.

עקב התרשמותה הרבה מהגאומטריה המורכבת של הקובייה ההונגרית, לפרידריך יש את חתימתו של ממציא הקובייה ההונגרית, ארנו רוביק, במחברתה. רוביק חתם במחברת באליפות העולם בפתירת קובייה הונגרית בבודפשט, 1982, תחרות בה הגיעה פרידריך למקום העשירי. באליפות העולם בפתירת קובייה הונגרית בטורונטו, קנדה, 2003, היא הגיעה למקום החמישי.

בקהילת ה-speedcubing היא נחשבת לאחת מן החלוצים בתחום, יחד עם לארס פטרוס.